Waar op letten bij het vernieuwen van jouw website?

Er zijn een handvol redenen waarom je jouw website zou vernieuwen: de huidige website past niet meer bij jouw visie of sluit niet meer aan bij jouw doelstellingen, je vernieuwt jouw aanbod waardoor de huidige website niet meer voldoet of je doelgroep voelt zich er niet door aangesproken. 

Omdat jouw huidige website waarschijnlijk bezoekers ontvangt vanuit Google, wil je het risico beperken dat je dit aandeel bezoekers misloopt door jouw website te vernieuwen. Met deze tips steek jij jouw website in een nieuw kleedje met zo weinig mogelijk verlies aan webverkeer.

Waar op letten bij het vernieuwen van jouw website?

Jouw content

Wanneer je jouw website vernieuwt, is het belangrijk ook jouw content mee te nemen. Althans, de content die goed scoort.

Het vernieuwen van een website is een ideale gelegenheid om jouw content onder de loep te nemen. Vergelijk het een beetje met een verhuis naar een nieuwe woning: wat neem je mee, wat mag naar het containerpark?

Doe hetzelfde met jouw content: welke content levert jou iets op en mag mee naar jouw nieuwe site? En welke content neem je niet mee? Beschik je over content die je nieuw leven kan inblazen?

Content migratie

Vernieuw je jouw website? Dan is het belangrijk dat je content meeneemt die goed presteert. Ga daarom na welke webpagina’s jou website bezoekers opleveren. En welk traject jouw klant op jouw website volgt vooraleer hij of zij overgaat tot een aankoop. Déze content moet je zeker meenemen naar jouw nieuwe website.

Je mag er niet van dromen dat je vergeet goed presterende content over te brengen naar jouw nieuwe website, en plots véél minder webverkeer ontvangt via zoekmachines zoals Google. 

Denk eraan zowel jouw webteksten over te zetten naar jouw nieuwe site, als jouw pagina-titel, metabeschrijving, foto’s en video’s. Zo beperk je het risico om website bezoekers te verliezen voor deze specifieke pagina, bij het lanceren van jouw nieuwe website.

Nodige tools: Google Analytics, Google Search Console

Content revisie

Nu je jouw website vernieuwt, is het een ideale kans om jouw content onder de loep te nemen. Webpagina’s die goed presteren, kunnen misschien nóg beter presteren mits enkele kleine aanpassingen. En pagina’s die het niet goed doen, kan je nieuw leven inblazen door een compleet nieuwe aanpak.

Ik geef je enkele voorbeelden:

Eén blogartikel opsplitsen in 2 artikelen

Op de oude website van VB Advocaten stond 1 blogartikel met als topic ‘stalking, belaging en partnergeweld’. Een eerder lang blogartikel waarin verschillende onderwerpen werden benaderd. De prestaties van het lange blogartikel bleven uit.

Vermoedelijk kreeg Google ‘mixed signals’ over de inhoud van het artikel doordat we voor verschillende topics tegelijkertijd wilden scoren. Wilden we lezers bereiken die te maken hadden met belaging? Of focusten we ons op partnergeweld? Wanneer het voor Google niet meer duidelijk is, is de kans kleiner dat jouw artikel hoog scoort in Google.

Daarom splitste ik het blogartikel op in 2 verschillende artikelen op de vernieuwde website: eentje over belaging en stalking, en eentje over partnergeweld. Beide artikelen afzonderlijk zorgen nu voor méér website bezoekers dan het oorspronkelijke artikel op haar eentje.

Wees dus kritisch voor je content: focus je je op één topic? Of probeer je teveel tegelijkertijd te vertellen? Soms is het beter 1 lang artikel op te splitsen in meerdere korte artikelen. Nadien kan je nog steeds de artikelen met elkaar verbinden, of jouw lezer begeleiden doorheen de verschillende stukken content, met interne links.

2 blogartikelen samenvoegen tot één blogartikel

Ja hoor, het kan best ook andersom. Merk je tijdens de verhuis van jouw content op dat je meerdere artikelen hebt die zo goed als hetzelfde vertellen, of die weinig tekst omvatten en samen tot 1 topic behoren? Voeg beide artikelen dan samen tot 1 geheel en publiceer slechts één artikel op jouw nieuwe website.

Gooi content weg

Vind je content die echt overboord mag, waar je niet meer achter staat en die jou nul website bezoekers opleveren? Die hoef je niet mee te nemen naar jouw nieuwe website.

Herwerk content van een specifieke pagina

Nu je toch bezig bent met jouw content onder de loep te nemen, is het een ideale gelegenheid om topics waar je ondertussen méér over weet te vertellen, aan te vullen.

Heb je een blogartikel over verlaagde btw-tarieven bij sloop en opbouw van een woning, en heb je bijkomend advies doordat je ondertussen meer ervaring ‘on the field’ hebt? Voeg dat advies dan toe en verrijk jouw bestaande artikel.

Of merk je op dat de URL-slug van een specifieke pagina te omslachtig is, underscores bevat, te lang is of geen belangrijke zoekwoorden bevat? Dan is dit jouw uitgelezen kans om de URL-slug te herformuleren naar een slug die Google beter weet te smaken. Want, die URL-slug bepaalt grotendeels hoe jouw pagina presteert in Google.

Help! Sinds ik een nieuwe website heb, ben ik mijn website bezoekers kwijt!

Redirects

Ik druk niet graag op pijnpunten maar het gebeurt héél vaak dat online ondernemers vergeten om redirects in te stellen. En dat zorgt voor een gigantisch verlies van website bezoekers. Zorg er dus voor dat jouw websitebouwer een redirect map van je ontvangt om webverkeer naar de vernieuwde website te loodsen. 

Werkwijze: Maak een export van alle URL’s van jouw huidige website (oude website) en exporteer deze URL’s naar een Excel. Plaats naast de kolom met oude URL’s, een kolom met de vernieuwde URL van jouw nieuwe website.

Nodige tool: Screaming Frog (gratis voor kleine websites) 

Bijvoorbeeld:

URL mapping

Besteed dus voldoende aandacht aan jouw redirect mapping om problemen na lancering van jouw nieuwe website te vermijden.

Linken

Afhankelijk van de levensduur van jouw huidige website of de effort die je in het verwerven van externe linken hebt gestoken, beschikt jouw website over een aantal externe linken. Denk eraan deze online partners op de hoogte te brengen van de vernieuwing van jouw website, en bezorg hen indien nodig, de vernieuwde website link. Zo voorkom je redirect loops en verliezen jouw externe links geen waarde.

Nodige tool:  een overzicht van jouw huidige externe linken vind je terug in de Google Search Console.

Hetzelfde geldt voor jouw interne linken. Vermijd redirect loops op jouw nieuwe website, en verwerk de actuele website linken op jouw webpagina’s.

Meten is weten

Heb je op jouw huidige website Google Analytics geïnstalleerd waardoor je onder andere ziet vanwaar jouw webverkeer komt, en hoeveel omzet per kanaal wordt gerealiseerd? Denk er dan aan diezelfde Google Analytics code over te zetten naar jouw nieuwe website. Zo gaat er geen data verloren en lopen de metingen gewoon door. Ook merk je zo sneller op of de website migratie goed verloopt of niet.

Nadat je jouw vernieuwde website lanceert, mag je een schommeling in het aantal website bezoekers verwachten. Uiteraard vermijd je liever een aanhoudende dip in webverkeer! Houd daarom de data in de Google Search Console eveneens nauwlettend in het oog zodat je op tijd kan reageren.

Hulp nodig bij het vernieuwen van jouw website?
Heb je hulp nodig met het in kaart brengen van waardevolle pagina's, of het exporteren van website linken en aanmaken van een redirect-map?