Website snelheid

In juli 2021 rolde Google een langverwachte algoritme update uit met als doel te focussen op de gebruikerservaring van de website bezoeker. Aan de hand van ‘Core Web Vitals’ meet Google de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Die gebruikerservaring of user experience (UX) bepaalt mee de plek van jouw website in de zoekresultaten van Google. 

Wat zijn deze Core Web Vitals nu precies, hoe scoort jouw website vandaag, en wat kan jij doen om jouw score te verbeteren, lees je in dit blogartikel.

Core Web Vitals

Ik geef eerlijk toe, toen ik in september 2020 als SEO freelancer startte, hoorde ik het donderen in Keulen wanneer ik over het begrip ‘Core Web Vitals’ las. Ondertussen zijn we geen vreemden meer en houd ik deze meeteenheden nauwgezet in het oog voor zowel mijn eigen website als voor websites van solo ondernemers. 

Maar wat zijn die Core Web Vitals nu precies? 

Ik leg het je uit in mensentaal:

website snelheid

Core Web Vitals: betekenis

De laadtijd van je pagina, ofwel Largest Contenful Plaint (LCP)

Het klinkt vanzelfsprekend dat een snelle laadtijd zorgt voor tevreden website bezoekers, en tevreden website bezoekers eerder geneigd zijn te converteren. Omgekeerd geldt net hetzelfde: trage laadtijden zorgen ervoor dat website bezoekers afhaken en de conversie daalt. 

Vergelijk het met een fysieke winkel waar een lange wachtrij je weerhoudt om iets in die winkel te kopen. Wil je persé in die specifieke winkel een product kopen, dan keer je hoogstwaarschijnlijk nog een keertje terug in de hoop dat de wachtrij korter is of raap je al jouw moed bij elkaar en sluit je toch aan op het einde van die rij. Maar vind je in een winkeltje om de hoek net datzelfde product zonder wachtrij, dan is de kans reëel dat je jouw aankoop daar voltooid.

Maar liefst 40% van de website bezoekers verlaat een site met traag ladende afbeeldingen of content. En 1 op 2 van de mobiele surfers sluit een website waarvan de laadtijd meer dan 3 seconden inneemt.

Wat is een goede laadtijd voor je website?

Google beloont webpagina’s of websites met een goede score indien de laadtijd onder de 2,5 seconden blijft.

 

De tijd nodig om een actie op je website te verwerken, ofwel First Input Delay (FID)

De First Input Delay geeft weer hoe lang het duurt vooraleer jouw pagina interactief wordt. M.a.w. hoe lang het duurt om een actie van jouw website bezoeker op je website te verwerken. Klikt een websitebezoeker op een interne link op jouw webpagina, hoe lang duurt het vooraleer jouw volgende pagina opent.

Google wordt vrolijk van websites die binnen 100 ms interactie verwerken.

De tijd nodig om een stabiele schermweergave te bekomen, ofwel Cumulative Layout Shift (CLS)

Wanneer je een webpagina bezoekt waar ook advertenties worden weergegeven, kan het voorvallen dat de overige content van de pagina blijft verschuiven tot op het moment dat de advertentie volledig is opgeladen. Stel je voor dat jouw klant net zijn/ haar winkelkarretje wil betalen, maar de ‘betaal’ knop telkens verschuift door een advertentie die wordt opgeladen. De kans bestaat dat dit jouw klant irriteert en het winkelkarretje wordt achtergelaten.

Laadtijd website checken

Wil je nagaan of jouw website voldoet aan deze Core Web Vitals?

Gooi jouw website voor de leeuwen met behulp van één van deze gratis tools:

PageSpeed Insights

Op de website PageSpeed Insights kan je jouw website of een specifieke webpagina testen op laadtijd. PageSpeed Insights gaat jouw website aan de hand van de Core Web Vitals beoordelen en geeft je meteen enkele verbeterpunten mee.

Je kan jouw website testen voor zowel mobiel gebruik als gebruik via desktop. Beide scores kunnen erg van elkaar verschillen!

pagespeed insights mobile
PageSpeed Insights - mobiel
pagespeed insights desktop
Pagespeed Insights - desktop

GTMetrix

Ikzelf ben fan van GTMetrix omwille van de ‘Waterfall’ weergave. Hierdoor kan je nagaan welke afbeeldingen, lettertypes, video’s of plug-ins zorgen voor een vertraging van je website. Waardoor je erg doelgericht aanpassingen kan maken om die laadtijd van je website te verbeteren. Daar bovenop geeft GTMetrix meteen ook tips mee over hoe je een specifiek punt kan verbeteren.

gtmetrix

Google Search Console

Ook de Google Search Console biedt je inzichten in de laadtijd van jouw website. Open je de Google Search Console, dan vind je in de linkerkolom ‘Site-vitaliteit’ terug. Heeft de Google Search Console voldoende data voor je website verzameld, dan kan je hier zien welke webpagina’s nood hebben aan verbetering.

google search console

De snelheid van je website verbeteren

De snelheid van je website verbeteren naar een laadtijd onder de 2,5 seconden is geen sinecure. Werk je net als ik met WordPress en heb je daar dan ook een pagebuilder als Elementor of Divi aan gekoppeld, dan is de kans klein dat je website, zonder enige inspanning, groene cijfers behaald in de PageSpeed test van Google. 

Maar, met deze tips lonkt jouw snelle website om de hoek!

1. Comprimeer je afbeeldingen

Denk eraan jouw afbeelding steeds te comprimeren vooraleer je deze oplaadt. Een handige tool hiervoor is Image Compressor

De kans is groot dat PageSpeed Insights je aanraadt afbeeldingen in WebP formaat op te laden. Tot voor kort lukte dit niet in WordPress maar dankzij de laatste versie van WordPress (5.8) kan dit wel. Wil je jouw afbeeldingen converteren naar webP dan kan je deze gratis tool gebruiken.

2. Voorzie een cache plug-in

Wanneer een potentiële klant naar jouw website surft, wordt alle data verzameld die nodig is om jouw website samen te stellen. Dit proces neemt kostbare tijd in beslag.

Een cache plug-in zorgt ervoor dat de data nodig om jouw website samen te stellen, wordt bewaard in een virtueel geheugen. Zo dient jouw website niet telkens opnieuw vanaf nul te worden samengesteld maar wordt beroep gedaan op de data in het geheugen.

Ikzelf gebruik W3 Total Cache voor mijn WordPress website. Vooraleer je een cache plug-in installeert, raad ik aan eerst uit te pluizen met welke cache plug-in jouw WordPress thema compatibel is. Een cache plug-in kan jouw website immers breken. Been there, done that!

3. Verwijder niet gebruikte plug-ins

Plug-ins bestaan uit een hoop JavaScript bestanden, die ervoor zorgen dat de plug-in functioneert, en CSS bestanden, die ervoor zorgen dat de plug-in een aantrekkelijke stijl heeft. Elke plug-in die je installeert, voegt JavaScript en CSS bestanden toe aan jouw website, waardoor jouw website trager laadt.

Zijn er plug-ins die je niet meer gebruikt, gooi ze dan overboord. Zijn er plug-ins die veel van je kostbare laadtijd in beslag nemen maar wel noodzakelijk zijn voor je? Dan kan je op zoek gaan naar een minder tijdrovend alternatief. Test telkens de snelheid van jouw website voor en na het installeren van je plug-in om zo de juiste keuze te maken.

4. Update jouw WordPress versie

Is jouw WordPress verouderd, dan helpt een update jouw website snelheid vooruit.

Een update naar WordPress 5.8 zorgde ervoor dat mijn PageSpeed Insight score voor mobiel gebruik van 48 naar 79 steeg.

Het is verstandig een back-up te nemen van jouw website vooraleer je een update doorvoert, of om een update door te voeren in een testomgeving. Dat kan je snel en eenvoudig doen met de plug-in WP Staging.

5. Update jouw plug-ins

Werk je met WordPress dan kan je de laadtijd van je website verbeteren door de plug-ins up te daten. Denk er ook hier aan om je plug-ins één voor één te updaten in een testomgeving vooraleer je de updates doorvoert in je live omgeving.

6. Jouw hosting

De keuze van een goede hosting beïnvloedt de snelheid waarmee de data van jouw website wordt verzameld, en dus ook de laadtijd van jouw site. Zorg ervoor dat jouw website op een serverlocatie dichtbij jouw doelgroep wordt gehost en/ of maak gebruik van een Content Delivery Network (CDN) indien jouw doelgroep verspreid is over de wereld.

Een CDN zorgt ervoor dat jouw website op verschillende servers wordt gehost waardoor deze vlot toegankelijk is voor wereldwijd gebruik. De website gebruiker wordt dan bediend door de dichtstbijzijnde server met als doel de wachttijden te verminderen. Een erg populaire CDN is Cloudflare.