Featured snippets

Wil je als online ondernemer jouw naambekendheid vergroten door méér online visibiliteit na te streven in Google? Dan kan een featured snippet, een specifieke weergave in Google, jou hierbij helpen.

In dit blogartikel leg ik uit wat een featured snippet is en hoe je er zelf eentje bekomt. Dig in!

Wat zijn featured snippets?

Een featured snippet is de uitgebreide info die Google bovenaan in de zoekresultaten toont, zonder dat de gebruiker hoeft door te klikken. Hierdoor wordt een featured snippet ook wel een ‘zero-click search’ genoemd.

Voor maar liefst 23% van alle online zoekopdrachten wordt een featured snippet in de zoekresultaten getoond. Deze feature wordt door Google ingezet om surfers sneller een antwoord op hun vraag te bezorgen. 

In dit artikel lees je hoe jij dankzij SEO jouw eigen featured snippet bekomt.

Soorten featured snippets

Afhankelijk van de gezochte informatie bestaan er verschillende featured snippets types. Hieronder formuleer ik de vaakst voorkomende:

Paragraaf

Een paragraaf bestaat uit enkele lijnen tekst die een beknopt antwoord formuleren op de gestelde vraag. Zie voorbeeld van deze vorm op de vraag ‘Hoe lang rondreizen Canada?’

Featured Snippet Rondreis Canada zonder Ad

Lijstweergave

Een lijstweergave met bullets geeft in 1 oogopslag weer wat mensen moeten meenemen op reis bijvoorbeeld:

Featured Snippet Lijst

Tabel

Een tabelweergave duikt bijvoorbeeld op wanneer er waarden uit het metrische stelsel worden opgevraagd

Featured Snippet Tabel

Video

Video’s die als featured snippet worden getoond, zijn vaak gefragmenteert. Met andere woorden, Google knipt zelf het fragment uit dat geacht wordt van belang te zijn.

Featured Snippet Video

Accordeon

Een accordeon wordt vaak gebruikt indien 1 vraag wordt gerelateerd aan subvragen -en antwoorden. Een voorbeeld uit de oude doos:

Featured Snippet Accordion

Het nut van een featured snippet

Het nut van een featured snippet is ervoor te zorgen dat surfers niet langer hoeven door te klikken naar jouw website. Desondanks een featured snippet niet meteen extra bezoekers over de vloer brengt is het tóch aangeraden dat jij deze plek op ‘positie 0’ bemachtigt in plaats van jouw conculega.

Enerzijds werk je aan jouw naamsbekendheid en win je het vertrouwen van jouw prospect door je kennis en knowhow te delen. Mensen die je nu info aanreikt, kan je op een later tijdstip omvormen tot klanten. Anderzijds verwacht men dat prospects in de toekomst steeds meer gebruik zullen maken van ‘voice search’ om info op te zoeken. Neem de proef op de som en stel jouw vraag aan Siri of jouw virtuele assistent. Je zal merken dat het geformuleerde antwoord vaak de featured snippet is die je online terugvindt wanneer je jouw zoekactie gewoon intypt.

Hoe bekom je een featured snippet?

 Wil je zelf ook een featured snippet aan de haak slaan? Dan helpen deze tips je op goede weg: 

  1. Ga na voor welke zoektermen jouw website reeds op de eerste pagina van de zoekresultaten is te vinden.
  2. Begrijp welke informatie de potentiële klant daadwerkelijk zoekt wanneer hij deze zoektermen gebruikt.
  3. Zorg ervoor dat deze info zo gestructureerd mogelijk op jouw website te vinden is. Gebruik headers, bullets, tabellen,…
  4. Monitor de resultaten voor jouw featured snippet en leer wat werkt en wat niet.
  5. Pas aan indien nodig.

Eigen realisatie en bedenking

Case: Kriski Plus

Ik slaagde er onder meer in om voor de touroperator Kriski Plus een featured snippet te bekomen. Ik geef mee hoe ik tewerk ging:

  • Via de tool SEMRush kreeg ik een overzicht van de veelgestelde vragen over skireizen naar Canada 
  • Ik toetste het zoekvolume en SEO concurrentie per vraag af 
  • De vraag met het grootste zoekvolume per maand en haalbare SEO concurrentie werd uitgekozen als topic voor een blogpost
  • Blogpost geschreven met als titel (H1) ‘Skiën in Canada: de beste periode‘ werd geschreven 
  • Aandacht werd besteed aan bijkomende headers en interne linken naar relevante skireizen
featured snippet

Case: VB Advocaten

Ondertussen realiseerde ik voor zowel het notariskantoor waarvoor ik SEO optimalisaties uitvoerde, als voor het advocatenkantoor Van Eeckhoutte & Braeye een 20-tal featured snippets. Terwijl de ene featured snippet website bezoekers oplevert, zorgt de andere featured snippet ervoor dat Google gebruikers niet meer doorklikken naar de website. En dàt hangt volgens mij af van de aard van de zoekopdracht of van de zoekintentie.
 
Voorbeeld: verkopen via makelaar
 
De zoektermen ‘verkopen via makelaar’ bezorgen het advocatenkantoor een featured snippet met afbeelding maar levert geen extra website bezoekers op. Je kan enerzijds vaststellen dat de Google-gebruiker een handvol info bekomt zonder te hoeven doorklikken op de webpagina, en anderzijds dat de surfer geen nood heeft om de pagina van een advocatenkantoor te bezoeken. Onder deze featured snippet staan ook meteen webpagina’s van immokantoren die waarschijnlijk met de website bezoekers aan de haal gaan.

Voorbeeld: vluchtmisdrijf straf

De zoekopdracht ‘vluchtmisdrijf straf’ levert wél website bezoekers op. Mogen we ervan uitgaan dat de surfer binnen het vakterrein van de advocatuur op zoek gaat naar de strafmaat geldig voor een vluchtmisdrijf? Hoewel de featured snippet bijzonder veel informatie weergeeft, nodigt deze eveneens uit om door te klikken voor surfers die een vluchtmisdrijf gepleegd hebben en nood hebben aan juridische bijstand.