Een featured snippet is de uitgebreide info die Google bovenaan in de zoekresultaten toont, zonder dat de gebruiker hoeft door te klikken. Hierdoor wordt een featured snippet ook wel een ‘zero-click search‘ genoemd.
Voor maar liefst 23% van alle online zoekopdrachten wordt een featured snippet in de zoekresultaten getoond. Deze feature wordt door de zoekmachines ingezet om surfers sneller een antwoord op hun vraag te bezorgen.
Afhankelijk van de gezochte informatie bestaan er verschillende featured snippets types:
Een featured snippet zorgt ervoor dat surfers niet langer hoeven door te klikken naar jouw website. Desondanks deze feature niet meteen extra bezoekers over de vloer brengt is het tóch aangeraden dat jij deze plek op ‘positie 0’ bemachtigt in plaats van jouw conculega.
Enerzijds werk je aan jouw naamsbekendheid en win je het vertrouwen van jouw prospect door je kennis en knowhow te delen. Mensen die je nu info aanreikt, kan je op een later tijdstip omvormen tot klanten. Anderzijds verwacht men dat prospects in de toekomst steeds meer gebruik zullen maken van ‘voice search’ om info op te zoeken. Neem de proef op de som en stel jouw vraag aan Siri of jouw virtuele assistent. Je zal merken dat het geformuleerde antwoord vaak de featured snippet is die je online terugvindt wanneer je jouw zoekactie gewoon intypt.
Wil je zelf ook een featured snippet aan de haak slaan? Dan helpen deze tips je op goede weg:
Voor de touroperator Kriski Plus slaagde ik erin een featured snippet te bekomen. Ik geef mee hoe ik tewerk ging:
Kritische kijk, eigen bedenkingen:
Heb je een vraag, loop je ergens op vast of hoor je graag van mij waar jouw opportuniteiten liggen?
Aarzel niet me te contacteren. Ik help je graag vooruit!