Wat is een zoekmachine optimalisatie

Wil je online verkeer genereren met jouw website, dan is zoekmachine optimalisatie of SEO een essentiële factor. In dit artikel bespreek ik de belangrijkste aspecten van zoekmachine optimalisatie zodat jij jouw website kan optimaliseren om hoger te scoren in zoekresultaten van Google.

 

Zoekmachine optimalisatie of SEO

Zoekmachine optimalisatie, afgekort als SEO, is het proces van het verbeteren van de kwaliteit en kwantiteit van het verkeer naar jouw website door middel van organische zoekresultaten op zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Dit wordt gedaan door het optimaliseren van de inhoud, structuur, en technologie van jouw website, en door het verwerven van externe links. 

Waarom zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is van cruciaal belang voor elke website die organisch verkeer, of website verkeer via zoekmachines als Google en Bing, wil genereren. Organisch verkeer is immers duurzaam en heeft het potentieel om zeer gericht bezoekers naar jouw website te sturen. Bezoekers die reeds actief op zoek zijn naar jouw product of dienst. 

Wat zijn nu de voordelen van een SEO optimalisatie:

  • SEO is een vorm van inbound marketing, waarbij de surfer reeds bewust op zoek gaat naar jouw product of dienst
  • je vergroot jouw online visibiliteit of verbetert de online vindbaarheid van jouw website
  • de posities van jouw webpagina’s in zoekmachines als Google stijgt
  • je ontvangt méér kliks of website bezoekers
  • SEO optimalisatie is een goede strategie om leads te verzamelen
  • hoe meer leads je verzamelt, hoe groter de kans op verkoop

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachines hebben als doel om de beste en meest relevante zoekresultaten te tonen aan surfers of hun gebruikers. Om dit te doen, gebruiken ze geavanceerde algoritmen om te bepalen welke websites het beste aansluiten bij de zoekopdracht of zoekintentie van de gebruiker. Welke informatie hoopt deze gebruiker te zien of welke informatie helpt deze gebruiker het beste vooruit? 

Deze algoritmen houden rekening met honderden factoren, waaronder de inhoud van jouw website, de structuur, de links die naar jouw website verwijzen en nog veel meer.

Tips voor zoekmachine optimalisatie

Wil je jouw website optimaliseren voor zoekmachines zoals Google, dan deel ik graag deze tips met jou:

  • Download mijn gratis e-book om jou wegwijs te maken in de beginselen van pagina-specifieke SEO
  • Hanteer een strategie voor jouw zoekmachineoptimalisatie en bepaal per pagina, unieke topics of thema’s te waarop je jouw pagina-specifieke SEO afstemt.
  • Voer sowieso een zoekwoordenonderzoek uit om opportuniteiten bloot te leggen
  • Start met het optimaliseren van een pagina waarvan je in de URL of websitelink een relevant zoekwoord hebt staan. Hier zit de basis perfect om het meeste resultaat te behalen.
  • Staar je niet blind op de groene, gele en rode bolletjes van Yoast. Deze SEO-plugin voor WordPress is een super handige tool maar mijn best scorende blogartikelen hebben geen 2 groene bolletjes.
  • Volg de positie van de pagina die je bewerkte op in de zoekresultaten van Google
  • Wil je ‘full monty’ gaan, dan kan je werken aan zowel jouw content, als aan de techniek van je website, de linkbuilding strategie en de gebruiksvriendelijkheid.