Wat is een zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie houdt in dat jouw website wordt bijgestuurd met als doel gemakkelijker online vindbaar te worden.

De kans is bijzonder groot dat jij als online ondernemer of marketeer via Google op dit blogartikel terechtkomt. En dat is geen toeval. Ik heb dit blogartikel namelijk geoptimaliseerd voor zoekmachines als Google.

Wat een zoekmachine optimalisatie of SEO optimalisatie net is, leg ik je met plezier uit. 

De betekenis van een SEO optimalisatie

SEO optimalisatie of zoekmachine optimalisatie betekent dat je aanpassingen maakt aan jouw website, of jouw website laat aanpassen, met als doel jouw website gemakkelijker online vindbaar te maken voor jouw ideale klant. Hierdoor vergroot je dus jouw online visibiliteit in zoekmachines als Google.

Er bestaan allerlei SEO technieken die ervoor zorgen dat Google jouw website hoger gaat tonen in de zoekresultaten. Wanneer ikzelf een SEO optimalisatie uitvoer, werk ik zowel aan de content van een website, aan het verzamelen van externe links, aan de techniek en aan de gebruiksvriendelijkheid.

De voordelen van een SEO optimalisatie

Er zijn tal van voordelen van een zoekmachine optimalisatie uit te voeren. Ik som de 3 voornaamste voor je op:

  1. Jouw website wordt beter vindbaar in Google waardoor je jouw ideale klant beter weet te bereiken.
  2. Doordat jouw ideale klant jou gemakkelijker terugvindt in Google, komt die ook sneller over de vloer op jouw website (of in jouw fysieke winkel).
  3. En hoe meer kijklustigen jij op jouw website ontvangt, hoe groter de kans wordt dat je ook effectief iets verkoopt.

Tips voor zoekmachine optimalisatie

Ben je van plan jouw zoekmachine optimalisatie zelf te doen, dan kom je al een eind verder met deze tips:

  • Download mijn gratis e-book om jou wegwijs te maken in de beginselen van pagina-specifieke SEO
  • Hanteer een strategie voor jouw zoekmachineoptimalisatie en bepaal per pagina, unieke topics of thema’s te waarop je jouw pagina-specifieke SEO afstemt.
  • Voer sowieso een zoekwoordenonderzoek uit om opportuniteiten bloot te leggen
  • Start met het optimaliseren van een pagina waarvan je in de URL of websitelink een relevant zoekwoord hebt staan. Hier zit de basis perfect om het meeste resultaat te behalen.
  • Staar je niet blind op de groene, gele en rode bolletjes van Yoast. Deze SEO-plugin voor WordPress is een super handige tool maar mijn best scorende blogartikelen hebben geen 2 groene bolletjes.
  • Volg de positie van de pagina die je bewerkte op in de zoekresultaten van Google
  • Wil je ‘full monty’ gaan, dan kan je werken aan zowel jouw content, als aan de techniek van je website, de linkbuilding strategie en de gebruiksvriendelijkheid.