SEO Betekenis | Wat is SEO en SEA | SEO Studio

Wat is SEO?

SEO maakt onderdeel uit van een strak digitaal marketingplan. Samen met social media, e-mailmarketing en SEA, zorgt een goede SEO-strategie voor een naadloze begeleiding van jouw ideale klant doorheen het aankoopproces. In dit blogartikel leer je meer waar de afkorting SEO voor staat, het belang van een goede SEO-strategie en leg ik het verschil uit tussen SEO en SEA.

Inhoud blogpost

SEO betekenis

De betekenis van SEO

SEO betekent Search Engine Optimization (SEO) of zoekmachine optimalisatie. Het verbetert de online vindbaarheid van jouw website en vormt een onmisbaar onderdeel van een digitale marketingstrategie. 

Wanneer je een zoekopdracht lanceert in zoekmachines als Google, krijg je in de zoekresultaten enerzijds betalende resultaten te zien (SEA), en anderzijds organische resultaten (SEO).

Het doel van SEO marketing is om met jouw website zo hoog mogelijk te verschijnen in die organische zoekresultaten. En dus jouw online vindbaarheid te verbeteren voor zoekwoorden die voor jouw business van belang zijn.

Waarom is SEO belangrijk?

Hoe SEO tot meer omzet leidt

 

Een sterke SEO strategie bezorgt je een betere positie in de zoekresultaten. Hierdoor bekom je een groter aantal bezoekers op jouw website die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Lever je hier op jouw beurt relevante content en een gebruiksvriendelijke ervaring, dan is de kans groot dat je erin slaagt deze prospect te converteren tot klant. Je hebt er als websitehouder, ondernemer of bedrijf dan ook alle baat bij te investeren in SEO marketing. Want hoe beter jouw online vindbaarheid, hoe meer klanten je aanspoort jouw website te bezoeken, hoe groter jouw omzet.

Onderstaande grafiek toont aan dat wanneer jouw website op de 1ste positie wordt getoond in de organische zoekresultaten, dit een click-through-rate tussen 35-40% oplevert. Staat jouw website op de 2e positie, dan volgt een click-through van 10-15%. De 3e positie levert nog een click-through van ca. 10%.   (Bron: MOZ Academy)

De gemiddelde click-through-rate van een betalend zoekresultaat echter, ligt volgens Google rond 2 à 3%.

waarom is seo belangrijk

SEO pijlers

Wanneer je je over een SEO strategie buigt, kan je rekening houden met deze 4 SEO pijlers: content marketing, user experience (UX), techniek en linkbuilding.

1.  Content 

 

Content is het geheel van tekst en beeld dat je voorziet op jouw website. Eén van de belangrijkste doelen ervan is meerwaarde te leveren voor jouw websitebezoeker. En afhankelijk van het al dan niet zakelijke doel van je site, de websitebezoeker in een latere fase te overtuigen een product of dienst bij je af te nemen. 

Het belang van zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek vormt de basis voor SEO-vriendelijke content. Het brengt zoektermen aan het licht die jouw doelgroep gebruikt wanneer hij of zij naar jouw product zoekt. 

Belangrijk is te begrijpen welke zoekintentie hierachter schuilt. Is wie googelt ‘badkamer renoveren’ op zoek naar een architect om een renovatie uit te voeren, naar video’s om zelf aan de slag te kunnen of naar inspiratie voor een badkamer renovatie? 

Eens je weet welke intentie achter een zoekopdracht schuilt, kan je content voorzien die een oplossing biedt op de vraag van jouw prospect.

seo pijlers

Content structureren

Van zodra je beslist welke content je gaat maken, kan je aandacht besteden aan het structureren ervan. De structuur zorgt ervoor dat zowel zoekmachines als websitebezoekers meteen begrijpen waarover jouw webpagina gaat. Probeer duidelijke titels en subtitels te schrijven met relevante zoekwoorden uit je zoekwoorden onderzoek.

2.  User experience

 

User experience (UX) gaat over de ervaring die je websitebezoeker beleeft op jouw webpagina’s. Probeer dan ook een gebruiksvriendelijke website te (laten) bouwen met een snelle laadtijd, gestructureerde content en interne links naar relevante webpagina’s. 

3.  SEO Techniek

 

Het technische luik van SEO gaat o.a. over de websitestructuur met bijhorende URL’s, de indexeerbaarheid van je website, de snelheid van jouw website en de manier waarop je jouw content aanbiedt. 

Een logische opgebouwde URL structuur helpt bijvoorbeeld niet alleen jouw websitebezoeker snel vinden waarnaar hij zoekt binnen een specifiek topic. Ook de zoekmachines slagen er hierdoor in sneller door jouw site te navigeren en topics aan elkaar te linken. Bied je jouw content daarbovenop aan volgens een specifiek gestructureerd schema, dan heb je een streepje voor op de concurrentie.

4.  Linkbuilding

 

Linkbuilding kan jouw website de SEO boost geven die nodig is om een hogere positie te verkrijgen in de zoekresultaten. Je kunt het vergelijken met online PR voeren. Wanneer een andere website, die relevant is voor jouw product of dienst, en een behoorlijke online status heeft verworven, naar jouw website linkt, verhoogt de geloofwaardigheid van jouw eigen website. 

In SEO wordt naar die online status van een website verwezen met de term ‘autoriteit’. Linkt een website met hoge autoriteit dus naar jouw website, dan komt dit jouw geloofwaardigheid en dus positie in de zoekresultaten (SERP) ten goede.

SEO en SEA

Verschil tussen SEO en SEA

 

Wanneer een surfer gebruik maakt van een zoekmachine wordt een lijst met resultaten getoond. Deze zoekresultaten bestaan enerzijds uit advertenties (SEA) en anderzijds uit organische resultaten (SEO). De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising.

In tegenstelling tot SEA waarbij jouw advertentie meteen in de zoekresultaten verschijnt, vraagt SEO tijd. Inspanningen worden zichtbaar van zodra jouw website opnieuw door Google wordt gecrawld en geïndexeerd en gaandeweg kunnen aanpassingen nodig zijn om doelstellingen te behalen.  

SEO marketing blijft echter een cruciale schakel in een digitale strategie die mooie resultaten op lange termijn kan opleveren.

SEO SEA

Hoe marketingbudget wordt besteed

 

Hoewel slechts 2O% van de surfers op een betalend zoekresultaat of advertentie klikt en 80% op een organisch zoekresultaat, worden marketing budgetten vaak net andersom besteed.