Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie en is niet meer weg te denken in de huidige online wereld. Is SEO voor jou een nieuw begrip? Duik dan in dit blogartikel en kom te weten wat SEO is, waarom het belangrijk is, en op welke 4 pijlers SEO steunt. 

Wat is SEO?

SEO: betekenis

SEO betekent zoekmachine optimalisatie: het optimaliseren van een website met als doel deze beter vindbaar te maken voor zoekmachines als Google.

Hiervoor bestaan er een reeks technieken, de ene al wat gemakkelijker dan de andere.

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. Door het toepassen van SEO ontvangt een website méér bezoekers, verwerf je als online ondernemer nieuwe klanten en zorg je ervoor dat bestaande klanten jou sneller online terugvinden.

SEO betekenis
wat is SEO

Afbeelding links toont de pagina met zoekresultaten van Google voor de zoekactie ’tent kopen action’. Op deze pagina met zoekresultaten zie je enerzijds advertenties (SEA) en anderzijds organische zoekresultaten (SEO). 

Deze organische zoekresultaten worden behaald door middel van SEO. Wanneer je jouw website optimaliseert voor zoekmachines als Google, vergroot je dan ook jouw organisch bereik. 

Waarom is SEO belangrijk?

SEO verbetert je online vindbaarheid

SEO zorgt ervoor dat zowel je bezoekers als Google beter begrijpen wat je biedt. Voorzie jij content op jouw website waar jouw doelgroep naar zoekt, en begrijpt Google de inhoud van jouw content, dan vergroot jij de kans dat jouw website online vindbaar wordt. Om ervoor te zorgen dat Google begrijpt wat jij vertelt, is het belangrijk zorg te dragen voor de pagina-specifieke SEO van jouw website.

SEO zorgt voor méér bezoekers op je website

Een betere online vindbaarheid leidt automatisch tot een groter aantal bezoekers op je website. Zorg ervoor dat je de juiste bezoekers over de streep trekt en reële verwachtingen schept met je meta beschrijving. Hierdoor bekom je kwalitatieve leads die in ruil voor steengoede content sneller bereid zijn een product of dienst van je af te nemen.

SEO leidt tot meer conversie

Hoe meer kwalitatieve bezoekers je op je website ontvangt, hoe groter de kans tot conversie. Voor mijn website is een kwalitatieve bezoeker een bezoeker die er bewust voor kiest mijn webpagina te bezoeken om er beroep te doen op mijn kennis of diensten. 

Vooraleer je je vastpint op conversiepercentages, is het belangrijk te weten dat deze variëren van sector tot sector en sterk afhankelijk zijn van de opbouw van je site. Denk maar aan voldoende ‘call to actions’ of types content die de klant vlot begeleiden door de sales funnels.

Hoe hoger je positie in de zoekresultaten, hoe hoger de click-through-rate

Onderstaande grafiek toont aan dat wanneer jouw website op de 1ste positie wordt getoond in de organische zoekresultaten, dit een click-through-rate (CTR) tussen 35-40% oplevert. Staat jouw website op de 2e positie, dan volgt een click-through van 10-15%. De 3e positie levert nog een click-through van ca. 10%. (Bron: MOZ Academy) Blijf dus niet op je lauweren rusten wanneer je op pagina 1 te vinden bent, en streef ernaar hogerop te klimmen in die zoekresultaten.

waarom is seo belangrijk

SEO pijlers

Deze 4 SEO pijlers maken deel uit van een strakke SEO strategie: 

  1. content
  2. user experience (UX)
  3. techniek
  4. linkbuilding
 

Content 

Content is het geheel van tekst en beeld dat je voorziet op jouw website of op een website van een andere partij. Het belangrijkste doel van content is meerwaarde te creëren voor jouw doelgroep. 

Wil je voor een bepaald topic online gevonden worden? Dan dien je er content voor te maken. Zonder content vindt Google jou immers niet terug.

Een zoekwoordenonderzoek vormt de basis voor SEO-vriendelijke content. 

seo pijlers

User experience

User experience (UX) gaat over de ervaring die je websitebezoeker beleeft op jouw webpagina’s. Probeer een gebruiksvriendelijke website te (laten) bouwen met een snelle laadtijd, gestructureerde content en interne links naar relevante webpagina’s. 

Het algoritme van Google houdt rekening met de de gebruiksvriendelijkheid van je website. Of jouw website al dan niet als  gebruiksvriendelijk wordt beschouwd, hangt onder meer af van je website snelheid, hoe snel jouw website interactief wordt, en de stabiliteit van je layout.  

SEO Techniek

Het technische luik van SEO gaat o.a. over de website structuur met bijhorende URL’s, de indexeerbaarheid van je website, de snelheid van jouw website en de manier waarop je jouw content aanbiedt. 

Een logische opgebouwde URL structuur helpt bijvoorbeeld niet alleen jouw websitebezoeker snel vinden waarnaar hij zoekt binnen een specifiek topic. Ook de zoekmachines slagen er hierdoor in sneller door jouw site te navigeren en topics aan elkaar te linken. 

Linkbuilding

Linkbuilding geeft jouw website de SEO boost die nodig is om een hogere positie te verkrijgen in de zoekresultaten. Je kunt het vergelijken met online PR voeren. Wanneer een andere website naar jouw website linkt, verhoogt de geloofwaardigheid van jouw eigen website. Kwalitatieve linkbuilding is één van de meest tijdrovende pijlers binnen SEO.

In SEO wordt naar die online status van een website verwezen met de term ‘autoriteit’. Linkt een website met hoge autoriteit dus naar jouw website, dan komt dit jouw geloofwaardigheid en dus positie in de zoekresultaten ten goede.