Wat is SEO?

Search Engine Optimization (SEO) of zoekmachine optimalisatie is niet meer weg te denken in de huidige digitale wereld. In dit blogartikel leg ik je de betekenis van SEO en het belang van een goede strategie uit. Daarnaast licht ik de 4 belangrijke pijlers toe waarop SEO steunt.

Inhoudstabel: Wat is SEO?

SEO: betekenis

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie en omvat een reeks technieken die ervoor zorgen dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten van Google. 

Het doel van SEO marketing bestaat eruit de online vindbaarheid van jouw webpagina’s te verbeteren voor zoekwoorden die voor jouw business van belang zijn. Hierdoor verwerf je nieuwe klanten en zorg je ervoor dat bestaande klanten jou sneller online terugvinden.

SEO betekenis
wat is SEO

Afbeelding links toont de pagina met zoekresultaten van Google voor de zoekactie ’tent kopen action’. Op deze pagina met zoekresultaten zie je enerzijds advertenties (SEA) en anderzijds organische zoekresultaten (SEO). 

Deze organische zoekresultaten worden behaald door middel van SEO. Wanneer je jouw website optimaliseert voor zoekmachines als Google, vergroot je dan ook jouw organisch bereik. 

Waarom is SEO belangrijk?

SEO verbetert je online vindbaarheid

Een SEO optimalisatie zorgt ervoor dat zowel je bezoekers als Google beter begrijpen wat je biedt. Staat het technische luik van je website op punt, dan kan jouw online vindbaarheid al gauw toenemen met behulp van pagina-specifieke SEO. Wie de juiste zoekwoorden target voor de paginatitel, meta beschrijving en headers, trekt aan het langste eind.

Je ontvangt meer bezoekers op je website

Een betere online vindbaarheid leidt automatisch tot een groter aantal bezoekers op je website. Zorg ervoor dat je de juiste bezoekers over de streep trekt en reële verwachtingen schept met je meta beschrijving. Hierdoor bekom je kwalitatieve leads die in ruil voor steengoede content sneller bereid zijn een product of dienst van je af te nemen.

SEO leidt tot meer conversie

Hoe meer kwalitatieve bezoekers je op je website ontvangt, hoe groter de kans tot conversie. Voor mijn website is een kwalitatieve bezoeker een bezoeker die er bewust voor kiest mijn webpagina te bezoeken om er beroep te doen op mijn kennis of diensten. 

Vooraleer je je vastpint op conversiepercentages, is het belangrijk te weten dat deze variëren van sector tot sector en sterk afhankelijk zijn van de opbouw van je site. Denk maar aan voldoende ‘call to actions’ of types content die de klant vlot begeleiden door de sales funnels.

Hoe hoger je positie in de zoekresultaten, hoe hoger de click-through-rate

Onderstaande grafiek toont aan dat wanneer jouw website op de 1ste positie wordt getoond in de organische zoekresultaten, dit een click-through-rate (CTR) tussen 35-40% oplevert. Staat jouw website op de 2e positie, dan volgt een click-through van 10-15%. De 3e positie levert nog een click-through van ca. 10%. (Bron: MOZ Academy) Blijf dus niet op je lauweren rusten wanneer je op pagina 1 te vinden bent, en streef ernaar hogerop te klimmen in die zoekresultaten.

waarom is seo belangrijk

SEO pijlers

Wanneer je je over een SEO strategie buigt, kan je rekening houden met deze 4 SEO pijlers: 

  • content
  • user experience (UX)
  • techniek
  • linkbuilding
 

Content 

Content is het geheel van tekst en beeld dat je voorziet op jouw website. Het belangrijkste doel van content is meerwaarde te creëren voor jouw websitebezoeker. En afhankelijk van het doel van je website, de websitebezoeker te overtuigen een product of dienst bij je af te nemen of zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Een zoekwoordenonderzoek vormt de basis voor SEO-vriendelijke content. 

seo pijlers

User experience

User experience (UX) gaat over de ervaring die je websitebezoeker beleeft op jouw webpagina’s. Probeer een gebruiksvriendelijke website te (laten) bouwen met een snelle laadtijd, gestructureerde content en interne links naar relevante webpagina’s. 

Het algoritme van Google houdt rekening met de de gebruiksvriendelijkheid van je website. Of jouw website al dan niet als zijnde  gebruiksvriendelijk wordt beschouwd, hangt onder meer af van je website snelheid, hoe snel jouw website interactief wordt, en de stabiliteit van je layout.  

SEO Techniek

Het technische luik van SEO gaat o.a. over de website structuur met bijhorende URL’s, de indexeerbaarheid van je website, de snelheid van jouw website en de manier waarop je jouw content aanbiedt. 

Een logische opgebouwde URL structuur helpt bijvoorbeeld niet alleen jouw websitebezoeker snel vinden waarnaar hij zoekt binnen een specifiek topic. Ook de zoekmachines slagen er hierdoor in sneller door jouw site te navigeren en topics aan elkaar te linken. Bied je jouw content daarbovenop aan volgens een specifiek gestructureerd schema, dan heb je een streepje voor op de concurrentie.

Linkbuilding

Linkbuilding geeft jouw website de SEO boost die nodig is om een hogere positie te verkrijgen in de zoekresultaten. Je kunt het vergelijken met online PR voeren. Wanneer een andere website, die relevant is voor jouw product of dienst, en een behoorlijke online status (autoriteit) heeft verworven, naar jouw website linkt, verhoogt de geloofwaardigheid van jouw eigen website. Kwalitatieve linkbuilding is één van de meest tijdrovende pijlers binnen SEO.

In SEO wordt naar die online status van een website verwezen met de term ‘autoriteit’. Linkt een website met hoge autoriteit dus naar jouw website, dan komt dit jouw geloofwaardigheid en dus positie in de zoekresultaten ten goede.