SEO Betekenis | SEO en SEA, het verschil | SEO Studio

Wat is SEO?

SEO of zoekmachine optimalisatie is niet meer weg te denken in de huidige digitale wereld. In dit blogartikel leg ik je de betekenis van SEO en het belang van een goede strategie uit. Daarnaast licht ik de 4 pijlers toe waarop SEO steunt en kom je te weten wat SEO van SEA onderscheidt. 

Inhoud blogpost
SEO betekenis

SEO: betekenis

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie en omvat technieken die ervoor zorgen dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten van Google. SEO maakt deel uit van een marketingstrategie.

Het doel van SEO marketing bestaat eruit de online vindbaarheid van jouw webpagina’s te verbeteren voor zoekwoorden die voor jouw business van belang zijn. Hierdoor verwerf je nieuwe klanten en zorg je ervoor dat bestaande klanten jou sneller online terugvinden.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO verbetert je online vindbaarheid

Een SEO optimalisatie zorgt ervoor dat zowel je bezoekers als Google beter begrijpen wat je biedt. Staat het technische luik van je website op punt, dan kan jouw online vindbaarheid al gauw toenemen met behulp van pagina-specifieke SEO. Wie de juiste zoekwoorden target voor de paginatitel, meta beschrijving en headers, trekt aan het langste eind.

Je ontvangt meer bezoekers op je website

Een betere online vindbaarheid leidt automatisch tot een groter aantal bezoekers op je website. Zorg ervoor dat je de juiste bezoekers over de streep trekt en reële verwachtingen schept met je meta beschrijving. Hierdoor bekom je kwalitatieve leads die in ruil voor steengoede content sneller bereid zijn een product of dienst van je af te nemen.

SEO leidt tot meer conversie

Hoe meer kwalitatieve bezoekers je op je website ontvangt, hoe groter de kans tot conversie. Voor mijn website is een kwalitatieve bezoeker een bezoeker die er bewust voor kiest mijn webpagina te bezoeken om er beroep te doen op mijn kennis of diensten. 

Vooraleer je je vastpint op conversiepercentages, is het belangrijk te weten dat deze variëren van sector tot sector en sterk afhankelijk zijn van de opbouw van je site. Denk maar aan voldoende ‘call to actions’ of types content die de klant vlot begeleiden door de sales funnels.

Hoe hoger je positie in de zoekresultaten, hoe hoger de click-through-rate

Onderstaande grafiek toont aan dat wanneer jouw website op de 1ste positie wordt getoond in de organische zoekresultaten, dit een click-through-rate (CTR) tussen 35-40% oplevert. Staat jouw website op de 2e positie, dan volgt een click-through van 10-15%. De 3e positie levert nog een click-through van ca. 10%. (Bron: MOZ Academy) Blijf dus niet op je lauweren rusten wanneer je op pagina 1 te vinden bent, en streef ernaar hogerop te klimmen in die zoekresultaten.

waarom is seo belangrijk

SEO pijlers

Wanneer je je over een SEO strategie buigt, kan je rekening houden met deze 4 SEO pijlers: content marketing, user experience (UX), techniek en linkbuilding.

Content

 

Content is het geheel van tekst en beeld dat je voorziet op jouw website. Het belangrijkste doel van content is meerwaarde te creëren voor jouw websitebezoeker. En afhankelijk van het doel van je website, de websitebezoeker te overtuigen een product of dienst bij je af te nemen of zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Het belang van zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek vormt de basis voor SEO-vriendelijke content. Het brengt zoektermen aan het licht die jouw doelgroep gebruikt wanneer hij of zij naar jouw product zoekt. Je kan er ook veelgestelde vragen uit afleiden, of ideeën voor productontwikkeling opdoen. 

Belangrijk is te begrijpen welke zoekintentie er achter de zoektermen schuilt. Is wie googelt ‘badkamer renoveren’ op zoek naar een architect om een renovatie uit te voeren, naar video’s om zelf aan de slag te kunnen of naar inspiratie voor een badkamer renovatie? 

Eens je weet welke intentie achter een zoekopdracht schuilt, kan je content voorzien die een oplossing biedt op de vraag van jouw prospect.

Lees gerust mijn blogartikel ‘Wat is een zoekwoorden onderzoek?‘ indien je graag zelf aan de slag gaat om het online zoekgedrag van jouw ideale klant in kaart te brengen.

seo pijlers

Content structureren

Van zodra je beslist welke content je gaat maken, kan je aandacht besteden aan het structureren ervan. De structuur zorgt ervoor dat zowel zoekmachines als websitebezoekers meteen begrijpen waarover jouw webpagina gaat. Probeer duidelijke titels en subtitels te schrijven met relevante zoekwoorden uit je zoekwoorden onderzoek. Een handige leidraad om deze pagina-specifieke SEO op punt te zetten, is mijn gratis e-book met 5 praktische SEO-tips.

User experience

 

User experience (UX) gaat over de ervaring die je websitebezoeker beleeft op jouw webpagina’s. Probeer een gebruiksvriendelijke website te (laten) bouwen met een snelle laadtijd, gestructureerde content en interne links naar relevante webpagina’s. 

In mei 2021 voorziet Google een update van het algoritme waarbij de gebruiksvriendelijkheid van je website wordt beoordeeld. Of jouw website al dan niet als zijnde  gebruiksvriendelijk wordt beschouwd, hangt af vanaf mei af van de laadtijd van je website, de snelheid waarmee jouw website reageert op acties van je websitebezoeker, en de stabiliteit van je layout.

SEO Techniek

 

Het technische luik van SEO gaat o.a. over de websitestructuur met bijhorende URL’s, de indexeerbaarheid van je website, de snelheid van jouw website en de manier waarop je jouw content aanbiedt. 

Een logische opgebouwde URL structuur helpt bijvoorbeeld niet alleen jouw websitebezoeker snel vinden waarnaar hij zoekt binnen een specifiek topic. Ook de zoekmachines slagen er hierdoor in sneller door jouw site te navigeren en topics aan elkaar te linken. Bied je jouw content daarbovenop aan volgens een specifiek gestructureerd schema, dan heb je een streepje voor op de concurrentie.

Linkbuilding

 

Linkbuilding geeft jouw website de SEO boost die nodig is om een hogere positie te verkrijgen in de zoekresultaten. Je kunt het vergelijken met online PR voeren. Wanneer een andere website, die relevant is voor jouw product of dienst, en een behoorlijke online status (autoriteit) heeft verworven, naar jouw website linkt, verhoogt de geloofwaardigheid van jouw eigen website. 

In SEO wordt naar die online status van een website verwezen met de term ‘autoriteit’. Linkt een website met hoge autoriteit dus naar jouw website, dan komt dit jouw geloofwaardigheid en dus positie in de zoekresultaten ten goede.

SEO en SEA

Het verschil tussen SEO en SEA

 

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising. Het omvat alle advertenties die je te zien krijgt in de zoekresultaten nadat je een zoekactie start in zoekmachines als Google. In die zoekresultaten krijg je dus enerzijds advertenties (SEA) te zien en anderzijds organische zoekresultaten (SEO). Plan je dus een advertentie in via Google Ads, dan behoort dit tot SEA. 

In tegenstelling tot SEA waarbij jouw advertentie meteen in de zoekresultaten verschijnt nadat je hem inplant, vraagt SEO tijd. SEO optimalisaties worden zichtbaar van zodra jouw website opnieuw door Google wordt gecrawld en geïndexeerd. Het is van belang wijzigingen op te merken, en resultaten bij te sturen. 

seo sea
Het verschil tussen SEO en SEA.

Hoe marketingbudget wordt besteed 

 
Hoewel slechts 20% van de surfers op een betalend zoekresultaat of advertentie klikt en 80% op een organisch zoekresultaat, worden marketing budgetten vaak net andersom besteed. Dit komt doordat de kracht van SEO soms wordt onderschat, alsook de synergie tussen SEO en SEA. Houd meteen ook in je achterhoofd dat volgens Google de gemiddelde CTR van een betalend zoekresultaat rond 2 à 3% ligt.

 

Krachten bundelen

 

En toch gaan SEO en SEA hand in hand. Lanceer je bijvoorbeeld een gloednieuw product? Dan lijkt het me interessant te investeren in zowel SEA als SEO. Begint Google jouw nieuwe productpagina op te merken en schuif je geleidelijk aan op naar die eerste pagina van Google? Dan kan je bekijken om het advertentiebudget (SEA) te verkleinen en je SEO prestaties bij te sturen waar nodig.