Lokale SEO
Beeld je in: jouw ideale klant zoekt online naar jouw product of dienst in jouw regio. Hij of zij ziet een hoop resultaten in Google verschijnen maar jouw onderneming is maar moeilijk vindbaar. Dat wil zeggen dat er werk aan de winkel is wat jouw lokale SEO betreft.
Dit artikel bezorgt jou meer inzicht in lokale SEO en waarom het belangrijk is, en krijg je meteen 4 tips cadeau zodat jij meteen aan de slag kan om jouw online vindbaarheid voor lokale zoekopdrachten te verbeteren.
Wat is lokale SEO?
Lokale SEO zorgt ervoor dat wanneer iemand online naar jouw diensten of producten zoekt en daarbij een locatie intypt, dat jouw bedrijf getoond wordt indien jouw bedrijf zich in de regio van de zoekopdracht bevindt.
Googelt er iemand ‘SEO specialist’ in mijn regio, dan streef ik ernaar getoond te worden in de zoekresultaten van Google. Ik hoef je niet te vertellen dat iemand die ‘SEO specialist Gent’ googelt eerder van plan is om binnen een korte tijdspanne gebruik te maken van SEO diensten dan een surfer die ‘wat betekent SEO?’ intypt.
Het doel van lokale SEO is om als bedrijf een interactie uit te lokken voor lokaal gerichte zoekopdrachten. Dit kan gaan van een telefonisch contact, tot een winkelbezoek, tot het opvragen van een route, naar het versturen van een e-mail, enzovoort.
Het voordeel van lokale SEO
Volgens Google gebruikt 83% van de lokale potentiële klanten Google om lokaal informatie te zoeken naar het beoogde product of dienst. 90% van deze gebruikers voltooit een aankoop binnen de week na de zoekactie. (bron: Search Engine Journal)
Inzetten op lokale SEO als ondernemer is belangrijk omdat de persoon die op zoek is naar producten of diensten binnen een bepaalde regio zo goed als klaar is om jouw product of dienst aan te kopen. Het voordeel van lokale SEO is dus dat jouw bedrijf online vindbaar is wanneer jouw ideale klant zo goed als klaar is om jouw product of dienst aan te kopen.
4 Tips om jouw lokale SEO te verbeteren
Er zijn tal van actiepunten die jij kan uitvoeren om jouw online vindbaarheid voor lokaal gerichte zoekopdrachten te verbeteren.
1. Start een bedrijfsprofiel op via de gratis tool Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is een zoveelste gratis tool van Google die ervoor zorgt dat jij als ondernemer die ‘extra mile’ kan gaan om de surfer naar jouw webshop, fysieke winkel of online onderneming te gidsen.
Je kan erg makkelijk een bedrijfsprofiel opstarten en gebruik maken van de invulvelden om ondermeer jouw locatie te bepalen, openingsuren toe te voegen, bedrijfsfoto’s op te laden en veel meer.
Ik schreef een handig blogartikel over Google Mijn Bedrijf met een bijhorend stappenplan zodat jij vlot jouw onderneming kan registreren. Neem het er even bij!
2. Noteer de adresgegevens van jouw business op jouw website
Of je nu een fysieke winkel uitbaat, een webshop runt vanuit jouw living of online onderneemt. Je hebt er alle baat bij om een adres toe te voegen aan jouw website.
Bevindt jouw onderneming zich in een deelgemeente van een grote stad, vermeld dan de stad om jouw online bereik te vergroten.
Bijvoorbeeld:
SEO Studio bevindt zich in Drongen, een deelgemeente van Gent. De kans dat iemand op zoek gaat naar een SEO freelancer in Drongen is substantieel kleiner dan de kans dat er wordt gezocht naar een SEO freelancer in Gent.
Ik vermeld dan ook in mijn footer en op mijn contactpagina ‘9031 Gent’ om zo mijn lokaal bereik te vergroten.
3. Aanpassingen aan jouw contactpagina
Zorg ervoor dat de paginatitel van jouw contactpagina jouw locatie vermeldt om extra visibiliteit in de zoekresultaten van Google te bekomen.
4. Meld jouw bedrijf aan bij (gratis) listings
Een listing is niet meer of minder dan een online lijst met bedrijfsnamen waarbij al dan niet openingsuren worden vermeld:
- Een voorbeeld hiervan is Openingsuren.com. Hier kan je gratis jouw bedrijf met vermelding van jouw website en openingsuren toevoegen waardoor je alweer extra kans maakt om gevonden te worden in Google.
- Voeg jouw bedrijf toe aan de good old Gouden Gids en/ of Witte Gids.
Daar bovenop bekom je ook een externe link die je niet al te veel moeite kost!
Off the record: SEA tip
Heb je een bedrijfsprofiel opgestart via Google Mijn Bedrijf, dan kan je van hieruit een advertentie opstarten om in die lokale zoekresultaten van Google Maps te worden getoond. Zo ben je 100% zeker dat jouw bedrijf online vindbaar is voor lokaal gebonden zoekopdrachten.