Wat is linkbuilding? [2025 update]

Linkbuilding is een essentieel onderdeel van een waterdichte SEO-strategie waarbij je actief werkt aan het verkrijgen van links van andere websites naar die van jou (backlinks) en het slim inzetten van links binnen je eigen site (interne links). Samen versterken ze de online autoriteit en vindbaarheid van je website in zoekmachines zoals Google.

Inhoudstabel: Wat is linkbuilding?

Wat betekent linkbuilding?

Elke pagina op je website heeft een bepaalde autoriteit, een score die zoekmachines toekennen op basis van onder andere inkomende links. Hoe meer relevante en kwalitatieve links jouw website ontvangt, hoe hoger je autoriteit, en dus je rankings in Google. Linkbuilding draait dan ook om het strategisch verhogen van die autoriteit.

Er zijn twee soorten linkbuilding:

  • Backlinks (externe links van andere domeinen naar jouw website)
  • Interne links (links tussen pagina’s binnen je eigen website)


Beide soorten spelen een cruciale rol in SEO en vullen elkaar perfect aan.

Wat zijn backlinks?

Een backlink is een link van een externe website naar jouw website. Denk aan een blogartikel op een andere website waarin jouw dienst of content wordt vermeld met een link naar jouw pagina.

wat is linkbuilding

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Het plaatsen van kwalitatieve backlinks komt met voordelen:

  • Ze verhogen je autoriteit: Google ziet een backlink als een online aanbeveling. Hoe meer gezaghebbende of populaire sites naar jouw domein verwijzen, hoe betrouwbaarder jouw content wordt gezien.

  • Leveren extra bezoekers op: Via externe websites ontvang je gericht verkeer van mensen die interesse hebben in jouw aanbod. Bijkomend voordeel: indien die bezoeker van een kwalitatieve website komt, belandt die al vaak met een bepaald vertrouwen in de kwaliteit van jouw content, op jouw website.

  • Vergroten je conversiekansen: Meer verkeer = meer kans op conversies, zeker als je landingspagina’s zijn geoptimaliseerd met interne linken, call-to-actions en gebruiksvriendelijke formulieren.

7 strategieën om backlinks te verzamelen

Wil je starten met linkbuilding? Deze methodes werken anno 2025 nog steeds:

1. Schrijf een gastblog

Schrijf waardevolle content voor relevante websites binnen jouw niche, met een backlink naar jouw site. Idealiter benader je ondernemers met eenzelfde doelgroep als die van jou, die een verschillend product of dienst aanbieden dan jou. 

2. Schrijf linkwaardige content

Elk stukje content dat je creëert en op jouw website publiceert is idealiter linkwaardige of kwalitatieve content. Maar met een handige gids, gratis tools, checklists of infographics maak je meer kans om een externe link te bekomen. Nadien kan je ook zelf andere online ondernemers aanspreken bij wie je content vindt, waar jouw content naadloos op aansluit, voor het plaatsen van een backlink. 

3. Concurrentie analyse

Gebruik tools als Ahrefs of Semrush om te zien van welke websites jouw concurrenten backlinks ontvangen. Wellicht liggen daar ook voor jou kansen.

4. Google jouw bedrijfsnaam

Google je bedrijfsnaam. Word je ergens vermeld zonder link? Contacteer de eigenaar en vraag om een backlink toe te voegen naar jouw website.

5. Influencer-Generated content

Werk samen met influencers of bloggers in jouw sector. In ruil voor een gratis product of dienst kunnen ze een review mét link publiceren. 

6. User-Generated Content

Of werk samen met jouw eigen klanten of community en vraag hen online testimonials of blogposts op hun eigen website te plaatsen met een link naar die van jou.  User-Generated-Content groeit sterk in belang, zowel voor SEO als voor het opbouwen van vertrouwen bij nieuwe bezoekers.

7. Bedrijvengidsen

Een erg makkelijke manier om externe links te bekomen is om jouw website te laten vermelden in plaatselijke of regionale gidsen. Soms kan dit gratis maar er bestaan ook betalende gidsen zoals Companyweb waarbij de opname van je bedrijfsnaam met bijhorende contactgegevens een betalende dienst is.

Extra tip: Mik op een natuurlijke balans tussen spontane links (door sterke content) en handmatig verworven links (zoals gidsen).

Wat is interne linkbuilding?

Interne links zijn hyperlinks die bezoekers van de ene pagina op je website naar een andere leiden. Denk aan een blog waarin je linkt naar een gerelateerd artikel of een productpagina.

Afbeelding hieronder toont hoe bezoekers m.b.v. interne linken (blauw onderstreept) wegwijs worden gemaakt doorheen de website van Aloha Reizen.

Interne linkbuilding

Voordelen van interne links

  • Autoriteit doorgeven
    Pagina’s van jouw website met een hoge autoriteit (en dus veel externe linken) geven dankzij een interne link “link juice” of autoriteit door aan andere pagina’s binnen jouw website. 

  • Betere gebruikerservaring 
    Je helpt je bezoekers eenvoudig navigeren doorheen je website, wat zorgt voor een betere user experience én verleng je de tijd die de website bezoeker op jouw website doorbrengt. En die sessieduur van jouw bezoeker bepaalt mee hoe hoog je scoort in Google.

  • Conversie verhogen
    Leid bezoekers slim richting conversiegerichte pagina’s zoals contact- of productpagina’s. Heb je bijvoorbeeld een blogartikel gepubliceerd dat veel webverkeer via Google ontvangt? Dan kan je interne linken inzetten om die lezers naar jouw aanbod te begeleiden.

Interne links toevoegen: best practices

✅ Verbind gerelateerde content
Koppel blogartikelen die hetzelfde thema behandelen aan elkaar. Bijvoorbeeld: schrijf je over bezienswaardigheden in Thailand? Verwijs dan ook naar je artikel over de Thaïse streetfood-cultuur.

✅ Link naar conversiepagina’s
Integreer links naar relevante diensten, producten of contactformulieren vanuit je blogs. Bijvoorbeeld: link vanuit jouw blogartikel over die bezienswaardigheden in Thailand naar de pagina waar je jouw rondreis in Thailand voorstelt.

✅ Gebruik duidelijke ankerteksten
Vermijd “klik hier”. Kies beschrijvende termen zoals rondreis Thailand of reizen naar Thailand.

✅ Overdrijf niet
Een overdaad aan links schaadt de leesbaarheid. Begeleid je bezoeker subtiel, zonder te pushen.

Slot: waarom is linkbuilding belangrijk?

Linkbuilding is niet zomaar één van de vier pijlers van SEO en blijft een belangrijk onderdeel van een waterdichte SEO-strategie. Het helpt je niet alleen om hoger te scoren in Google, maar ook om meer relevante bezoekers en conversies te realiseren. Combineer backlinks en interne links voor een duurzaam en krachtig SEO-effect.