Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is één van de 4 pijlers van SEO. Linkbuilding bestaat enerzijds uit het verzamelen van backlinks of externe links naar jouw website en anderzijds uit het plaatsen van interne links binnenin jouw website. In dit blogartikel leg ik jou het verschil tussen beide uit en kom je te weten waarom linkbuilding belangrijk is.
Inhoudstabel: Wat is linkbuilding?
Linkbuilding: betekenis
Elke website en webpagina beschikt over een ‘autoriteit’. Zie het als een soort online status die je verwerft door externe en/ of interne links te bekomen of in te voeren op je eigen website. Hoe meer externe links, hoe hoger jouw website autoriteit.
En die autoriteit wordt door Google aanschouwd als één van de kritische rankingfactoren voor SEO.
Dankzij linkbuilding geef je een stuk van die website autoriteit door aan een volgende pagina of website. Dit kan zowel binnen jouw eigen website door interne links toe te voegen als van buitenaf, door backlinks of externe links te verwerven bij andere websites.
Wat zijn backlinks?
Backlinks of externe links zijn links die je bekomt van een andere domeinnaam naar jouw domeinnaam. Backlinks worden ook wel externe links of inbound links genoemd. Besteed bij het vergaren van backlinks voldoende aandacht aan het verzamelen van kwalitatieve backlinks.
Voordelen van backlinks
- Je krijgt autoriteit van een extern domein naar het jouwe. Doordat je als het ware een virtuele schouderklop van een extern domein naar jouw domein krijgt, leidt Google af dat jouw website wordt aanbevolen door een andere website. Je krijgt zogezegd een positieve review van een andere online onderneming en daar houdt Google van.
- Je ontvangt extra bezoekers, dankzij deze link vanop een andere website naar de jouwe. Deze online onderneming of organisatie raadt website bezoekers aan om ook jouw website te bezoeken. Je ontvangt dus plots extra inkomend verkeer van bezoekers die meer vertrouwen in jouw onderneming hebben dan bezoekers die via Google op je website terecht komen. Jij wordt immers aanbevolen door een website (een onderneming) waar ze, in het beste geval, reeds vertrouwen in hebben.
- Je vergroot de kans op conversie. Hoe meer bezoekers jouw website ontvangt, hoe groter de kans op conversie. Denk er dan ook steeds aan om pagina’s die externe links ontvangen, te optimaliseren voor conversie en besteed voldoende aandacht aan o.a. call-to-actions, interne linken en gebruiksvriendelijke formulieren.
6x Tips om backlinks of externe links te verzamelen
1. Schrijf een gastblog
Je kan ondernemers met een gelijkaardige doelgroep vragen een gastblog van je op hun website te plaatsen. Een belangrijke vraag die je jezelf hierbij mag stellen, is of de tijd en energie die je steekt in het schrijven van een sterk artikel de moeite waard is. Ga dus vooraf na of de website waarvoor je gaat schrijven over een goede autoriteit beschikt.
2. Schrijf een blogartikel met het oog op het verwerven van backlinks
In plaats van een gastblog te schrijven, kan je een artikel schrijven dat meerwaarde biedt voor de website bezoeker van een ander domein en de website eigenaar vriendelijk vragen naar jouw artikel te linken. Zo geef je jouw content niet weg én bekom je die felbegeerde backlink. Denk er uiteraard aan om content te creëren binnen jouw eigen niche die enkel aanvullend dient.
3. Concurrentie analyse
Onderzoek welke externe links jouw online concurrentie ontvangt. Wie weet vind je onderneming in het backlinkprofiel van jouw conculega die evengoed een link naar jouw website wil toevoegen aan zijn of haar website.
4. Google jouw bedrijfsnaam
Wie weet wordt jouw bedrijf online vermeld zonder een externe link. Aan jou om de website beheerde een mailtje te sturen met de vraag of deze een link naar je site wil toevoegen bij die vermelding van je bedrijfsnaam.
5. Influencer marketing
Je kan online ondernemers met een voor jou interessante doelgroep of bereik, contacteren om jouw product of dienst uit te proberen in ruil voor een review of blogartikel op hun website met een externe link naar jouw website. Je maakt dus gebruik van ‘influencer-generated-content’ om jouw online visibiliteit te vergroten.
6. Bedrijvengidsen
Een erg makkelijke manier om externe links te bekomen is om jouw website te laten vermelden in plaatselijke of regionale gidsen. Soms kan dit gratis maar er bestaan ook betalende gidsen zoals Companyweb waarbij de opname van je bedrijfsnaam met bijhorende contactgegevens een betalende dienst is.
Wat backlinks betreft, is het volgens belangrijk om een evenwicht te bekomen tussen kwalitatieve backlinks die je bekomt omdat je steengoede content creëert en gemakkelijk vergaarde backlinks, zoals gratis backlinks van online bedrijvengidsen.
Wat zijn interne links?
Interne links zijn website links die je toevoegt aan één pagina binnenin jouw website om de bezoeker te begeleiden naar een andere pagina binnenin jouw website.
Voordelen van interne linkbuilding
- Het bevordert de autoriteit van je webpagina
Je geeft autoriteit van de ene pagina door aan de andere. Elke pagina van jouw website heeft een bepaalde autoriteit. Zie het als een status die Google je toekent aan de hand van je SEO-gezondheid. Link je van een pagina met een hoge autoriteit, dan bezorg je de pagina waar je naartoe linkt automatisch meer autoriteit. In SEO-termen wordt dit ‘link juice’ genoemd.
- Je bevordert de gebruikerservaring van je website gebruiker
Je begeleidt bezoekers naar relevante content. Hierdoor optimaliseer je de gebruiksvriendelijkheid of de gebruikerservaring binnenin je website. Google kondigt al eventjes aan meer belang te zullen hechten aan deze gebruikerservaring.
Afbeelding links toont hoe bezoekers m.b.v. interne linken (blauw onderstreept) wegwijs worden gemaakt doorheen de website.
- Je verhoogt de kans op conversie
Je nodigt bezoekers uit een actie uit te voeren op een pagina. Heb je een steengoed blogartikel geschreven en wil je bezoekers begeleiden doorheen je sales funnel. Dan kan dat met behulp van een interne link vanuit je blogartikel naar je productpagina.
Tips over het toevoegen van interne linken
- ga na welke blogartikelen eenzelfde breed topic omkaderen, en verwijs met een interne link van het ene blogartikel naar het andere, zo verleng je de verblijfsduur van je gast op jouw website
- ga na vanuit welke blogartikelen je kan linken naar een product of artikel uit jouw webshop, dit bevordert de conversie
- besteed voldoende aandacht aan het formuleren van een ankertekst
- overdrijf niet met interne linken en zorg dat jouw tekst vlot leesbaar blijft zonder jouw lezer in een klikdrang te pushen