Wat is Google Mijn Bedrijf? | Google Mijn Bedrijf beheren | SEO Studio

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google die de online vindbaarheid van jouw bedrijf vergroot. Uit onderzoek van MOZ blijkt dat 76% van lokaal gerichte zoekopdrachten (lokale SEO) leiden tot een bezoek aan jouw winkel. Het zou dus te gek zijn om jouw winkel niet te registreren bij Google Mijn Bedrijf en dat gratis extra bereik of online visibiliteit links te laten liggen.

In dit blogartikel lees je over de voordelen van Google Mijn Bedrijf, hoe je snel en eenvoudig jouw eigen bedrijf kan registreren en beheren, en hoe je Google Reviews kan verzamelen.

Inhoud Blogpost

Jouw bedrijf registreren

Jouw bedrijf toevoegen aan Google is een vrij eenvoudig proces. Ik leg het je uit in 6 stappen die ik zelf doorliep om SEO Studio te registreren:

  1. Surf naar Google Mijn Bedrijf en log in met jouw Google Account 
  2. Typ jouw bedrijfsnaam in en klik op ‘Je Bedrijf aan Google toevoegen
  3. Selecteer de bedrijfscategorie die het best aansluit bij jouw sector
  4. Vul jouw bedrijfslocatie in 
  5. Voeg jouw website URL toe
  6. Kies een verificatieproces: Google bezorgt je een code per post, per telefoon, per e-mail of onmiddellijk, afhankelijk van jouw type bedrijf. Dit om te verifiëren of jij de eigenaar bent van de winkel of website die je registreert. Het kan tot 15 dagen duren vooraleer je de postkaart met code ontvangt.
Heb je de Google postkaart ontvangen? Verifieer jouw bedrijf a.d.h.v. de instructies en code op jouw postkaart en maak meteen gebruik van het gratis advertentietegoed voor Google Ads.
Wat is Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf beheren

Wat kan je doen met Google Mijn Bedrijf? Enkele tips om jouw Google Mijn Bedrijf account te beheren:

  • je kan Google Reviews verzamelen en beheren
  • je kan de app downloaden zodat je overal toegang hebt tot jouw profiel
  • jouw contactgegevens en openingsuren toevoegen 
  • jouw website online promoten 
  • afspraken online beheren 
  • producten of diensten in de kijker zetten 
  • posts maken om jouw doelgroep te benaderen 
  • foto’s toevoegen van jouw team, bedrijfsgebouw of producten 
  • adverteren via Google Maps of Google Ads

De voordelen van Google Mijn Bedrijf

Vergroot jouw online bereik 

 

Google Mijn Bedrijf verbetert de online vindbaarheid van jouw bedrijf voor lokale zoekopdrachten. Maak je een account aan, dan maak je dus ook meer kans om gevonden te worden wanneer je doelgroep naar jouw product of dienst zoekt. 

Bijvoorbeeld: je zoekt een wijnbar in Gent, typt in Google ‘wijnbar Gent’ en zet de zoekmachine aan het werk:
Google integreert meteen Google Maps bovenaan in de zoekresultaten waardoor je een handig overzicht vindt van wijnbars in Gent. Je ziet welke wijnbar zich het dichtste bij jou bevindt, of deze al dan niet geopend is en kan door de reviews neuzen om je keuze te bepalen.

Jij hebt er als ondernemer ook alle baat bij om een Google Mijn Bedrijf account op te starten. 

Google Mijn Bedrijf beheren

Maakt jouw bedrijf toegankelijk

Wanneer je een Google Mijn Bedrijf account aanmaakt en jouw contactgegevens en openingsuren invult, zorg je ervoor dat klanten die op zoek zijn naar jouw winkel, je met 1 klik op de knop kunnen bereiken. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een telefoonnummer van een restaurant, hoef je maar op het telefoonnummer te klikken dat wordt getoond. Zoek je de dichtsbijzijnde bloemenwinkel, dan klik je op ‘Route’ en Google Maps wijst je meteen de kortste weg.

Bezorgt jou nuttige inzichten

 
Eens ingelogd in je Google Mijn Bedrijf profiel bekom je aan de hand van een beknopt rapport inzichten in het online zoekgedrag van jouw potentiële klant:
  • het aantal weergaven in de zoekresultaten of in Google Maps
  • het aantal weergaven per type zoekopdracht: op naam of adres van jouw bedrijf, of een zoekopdracht o.b.v. een categorie, product of dienst
  • inzicht in het aantal keren dat een weergave leidt tot interactie met de klant, zoals een websitebezoek, een telefoongesprek of een bezoek aan je fysieke winkel’

Google Reviews

Het belang van Google Reviews

90% van de surfers schat de overtuigingskracht van een Google Review hoger in dan deze van een verkoper. Heb je een Google Mijn Bedrijf account aangemaakt? Dan ga je best zo snel mogelijk aan de slag om Google Reviews te verzamelen. 

6 extra redenen waarom Google Reviews belangrijk zijn:

  • Je trekt meer bezoekers aan: goede reviews sporen surfers aan naar jouw website of locatie door te klikken.
  • Vanaf slechts 5 reviews verhoog je de kans dat potentiële klanten ook effectief van jou kopen.
  • Jouw online visibiliteit in de lokale zoekresultaten verbetert.
  • Goede reviews hebben een positief effect op het imago van jouw bedrijf.
  • Je bouwt een veiligheidsnet op tegen slechte reviews. 
  • Positieve reviews trekken potentiële klanten over de streep.
Google Reviews verzamelen
Voorbeeld van een Google Review

Google Reviews verzamelen in 3 stappen

Je wil jouw klanten niet overladen met extra werk om jouw Google review te bekomen. Probeer hen meteen de link te bezorgen naar de plek waar ze vlot een review kunnen schrijven. Zo ligt de drempel lager en behaal je sneller resultaat.

Via jouw Google Mijn Bedrijf account kan je erg makkelijk een review formulier delen met je klanten.

  1. Log in op jouw Google Mijn Bedrijf account
  2. Klik in de linkermenu op ‘Home’ 
  3. Klik in de rechterkolom op ‘Reviewformulier delen’

Hulp nodig onderweg?

Heb je een vraag, loop je ergens op vast of hoor je graag van mij waar jouw opportuniteiten liggen?
Aarzel niet me te contacteren. Ik help je graag vooruit!