Wat is Google Mijn Bedrijf?
- Indira
Google Mijn Bedrijf, recent hernoemd naar Google Bedrijfsprofiel, is een gratis SEO tool voor bedrijven die de online vindbaarheid van jouw bedrijf vergroot voor lokaal gebonden zoekopdrachten. Uit onderzoek van MOZ blijkt dat 76% van lokaal gerichte zoekopdrachten (lokale SEO) leiden tot een bezoek aan jouw winkel. Het zou dus te gek zijn om jouw winkel niet te registreren bij Google Mijn Bedrijf en dat gratis online bereik links te laten liggen.
In dit blogartikel lees je over de voordelen van Google Mijn Bedrijf, hoe je snel en eenvoudig jouw eigen bedrijf kan registreren en beheren, en hoe je Google Reviews kan verzamelen.
Jouw bedrijf registreren
Jouw Google bedrijfsprofiel opstarten is een vrij eenvoudig proces:
- Surf naar Google Bedrijfsprofiel en log in met jouw Google Account
- Typ jouw bedrijfsnaam in en klik op ‘Je Bedrijf aan Google toevoegen’
- Selecteer de bedrijfscategorie die het best aansluit bij jouw sector
- Vul jouw bedrijfslocatie in
- Voeg jouw domeinnaam toe
- Kies een verificatieproces: Google bezorgt je een code per post, per telefoon, per e-mail of onmiddellijk, afhankelijk van jouw type bedrijf. Dit om te verifiëren of jij de eigenaar bent van de winkel of website die je registreert. Het kan tot 15 dagen duren vooraleer je de postkaart met code ontvangt.
Heb je de Google postkaart ontvangen? Verifieer dan jouw bedrijf a.d.h.v. de instructies en code op jouw postkaart en maak meteen gebruik van het gratis advertentietegoed voor Google Ads.
Google Mijn Bedrijf beheren
Er zijn tal van handelingen die jij kan doen met jouw Google Bedrijfsprofiel die ervoor zorgen dat je aan online visibiliteit wint. Probeer jouw Google Bedrijfsprofiel te beheren aan de hand van onderstaande ideeën of tips en vergroot jouw online vindbaarheid in Google Maps en de zoekresultaten van Google:
- verzamel Google Reviews en reageer op ontvangen beoordelingen
- voeg jouw contactgegevens en openingsuren toevoegen
- promoot jouw website online
- indien nuttig, kan je online afspraken beheren
- zet producten of diensten gratis in de kijker
- informeer jouw doelgroep en deel posts via jouw Bedrijfsprofiel
- voeg foto’s toe van jouw team, bedrijfsgebouw of producten
- adverteer via Google Maps of Google Ads
4 Voordelen van Google Mijn Bedrijf
Vergroot jouw online bereik
Google Mijn Bedrijf verbetert de online vindbaarheid van jouw bedrijf voor lokale zoekopdrachten. Maak je een account aan, dan maak je dus ook meer kans om gevonden te worden wanneer je doelgroep naar jouw product of dienst zoekt.
Bijvoorbeeld: je zoekt een wijnbar in Gent, typt in Google ‘wijnbar Gent’ en zet de zoekmachine aan het werk:
Google integreert meteen Google Maps bovenaan in de zoekresultaten waardoor je een handig overzicht vindt van wijnbars in Gent. Je ziet welke wijnbar zich het dichtste bij jou bevindt, of deze al dan niet geopend is en kan door de reviews neuzen om je keuze te bepalen.
Jij hebt er als ondernemer ook alle baat bij om een Google Mijn Bedrijf account op te starten.
Maakt jouw bedrijf toegankelijk
Wanneer je een Google Mijn Bedrijf account aanmaakt en jouw contactgegevens en openingsuren invult, zorg je ervoor dat klanten die op zoek zijn naar jouw winkel, je met 1 klik op de knop kunnen bereiken. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een telefoonnummer van een restaurant, hoef je maar op het telefoonnummer te klikken dat wordt getoond. Zoek je de dichtstbijzijnde bloemenwinkel, dan klik je op ‘Route’ en Google Maps wijst je meteen de kortste weg.
Vergroot jouw conversie
Studies tonen aan dat maar liefst 76% van de lokale zoekopdrachten leidt tot een bezoek aan jouw winkel. Daarnaast wijzen bevindingen uit eigen werkzaamheden uit dat vanuit Google Mijn Bedrijf conversies zoals telefoongesprekken, contactopname via berichten en het opvragen van routebeschrijving voortvloeien. Je bekomt dus meer leads door je Google Mijn Bedrijf account optimaal te benutten.
Bezorgt jou nuttige inzichten
Eens ingelogd in je Google Mijn Bedrijf profiel bekom je aan de hand van een beknopt rapport inzichten in het online zoekgedrag van jouw potentiële klant:
- het aantal weergaven in de zoekresultaten of in Google Maps
- het aantal weergaven per type zoekopdracht: op naam of adres van jouw bedrijf, of een zoekopdracht o.b.v. een categorie, product of dienst
- inzicht in het aantal keren dat een weergave leidt tot interactie met de klant, zoals een websitebezoek, een telefoongesprek of een bezoek aan je fysieke winkel
Google Reviews
Het belang van Google Reviews
90% van de surfers schat de overtuigingskracht van een Google Review hoger in dan deze van een verkoper. Heb je een Google Mijn Bedrijf account aangemaakt? Dan ga je best zo snel mogelijk aan de slag om Google Reviews te verzamelen.
6 extra redenen waarom Google Reviews belangrijk zijn:
- Je trekt meer bezoekers aan: goede reviews sporen surfers aan naar jouw website of locatie door te klikken.
- Vanaf 5 reviews verhoog je de kans dat potentiële klanten ook effectief van jou kopen.
- Jouw online visibiliteit in de lokale zoekresultaten neemt toe.
- Goede reviews hebben een positief effect op het imago van jouw bedrijf.
- Je bouwt een veiligheidsnet op tegen slechte reviews.
- Positieve reviews trekken potentiële klanten over de streep.
Google Reviews verzamelen in 3 stappen
Je wil jouw klanten niet overladen met extra werk om jouw Google review te bekomen. Probeer hen meteen de link te bezorgen naar de plek waar ze vlot een review kunnen schrijven. Zo ligt de drempel lager en behaal je sneller resultaat.
Via jouw Google Mijn Bedrijf account kan je erg makkelijk een review formulier delen met je klanten:
- Log in op jouw Google Mijn Bedrijf account
- Klik in de navigatiekolom (links) op ‘Home’
- Klik in de linkerkolom van je hoofdscherm nu op ‘Reviewformulier delen’
Kortom, Google Mijn Bedrijf is een gratis tool die jouw online vindbaarheid als bedrijf verbetert. Experimenteer met het toevoegen van posts, producten of diensten en denk eraan reviews te verzamelen. Veel succes!