Wat is Google Bedrijfsprofiel?

Google Bedrijfsprofiel heette vroeger Google Mijn Bedrijf en is een gratis tool voor bedrijven. Google Bedrijfsprofiel vergroot de online visibiliteit van jouw bedrijf in Google, voor lokaal gebonden zoekopdrachten. Uit onderzoek van MOZ blijkt trouwens dat 76% van lokaal gerichte zoekopdrachten (lokale SEO) leiden tot een bezoek aan jouw winkel. Het zou dus te gek zijn om jouw winkel niet te registreren bij Google Bedrijfsprofiel en dat gratis online bereik links te laten liggen.

In dit blogartikel lees je over de voordelen van Google Bedrijfsprofiel, hoe je snel en eenvoudig jouw eigen bedrijf kan registreren en beheren, en hoe je Google Reviews kan verzamelen.

Inhoud Blogpost

Jouw bedrijf registreren

Volg deze 6 stappen om jouw bedrijf te registeren bij Google Bedrijfsprofiel: 

  1. Surf naar Google Bedrijfsprofiel en log in met jouw Google Account 
  2. Typ jouw bedrijfsnaam in en klik op ‘Je Bedrijf aan Google toevoegen’
  3. Selecteer de bedrijfscategorie die het best aansluit bij jouw sector
  4. Vul jouw bedrijfslocatie in
  5. Voeg jouw domeinnaam toe
  6. Kies een verificatieproces: Google bezorgt je een code per post, per telefoon, per e-mail of onmiddellijk, afhankelijk van jouw type bedrijf. Dit om te verifiëren of jij de eigenaar bent van de winkel of website die je registreert. Het kan tot 15 dagen duren vooraleer je de postkaart met code ontvangt.
 

Heb je de Google postkaart ontvangen? Verifieer dan jouw bedrijf a.d.h.v. de instructies en code op jouw postkaart en maak meteen gebruik van het gratis advertentietegoed voor Google Ads.

Google Bedrijfsprofiel beheren

Er zijn tal van handelingen die jij kan doen met jouw Google Bedrijfsprofiel die ervoor zorgen dat je aan online visibiliteit wint.  Probeer jouw Google Bedrijfsprofiel te beheren aan de hand van onderstaande ideeën of tips en vergroot jouw online vindbaarheid in Google Maps en de zoekresultaten van Google: 

  • verzamel Google Reviews en reageer op ontvangen beoordelingen
  • voeg jouw contactgegevens en openingsuren toevoegen 
  • promoot jouw website online 
  • indien nuttig, kan je online afspraken beheren 
  • zet producten of diensten gratis in de kijker 
  • informeer jouw doelgroep en deel posts via jouw Bedrijfsprofiel
  • voeg foto’s toe van jouw team, bedrijfsgebouw of producten 
  • adverteer via Google Maps of Google Ads

4 Voordelen van Google Bedrijfsproiel

Het vergroot jouw online bereik

Google Bedrijfsprofiel verbetert de online vindbaarheid van jouw bedrijf voor lokale zoekopdrachten. Maak je een account aan, dan maak je dus ook meer kans om gevonden te worden wanneer je doelgroep naar jouw product of dienst zoekt in jouw buurt.

Bijvoorbeeld: 

Je zoekt een koffiebar in Antwerpen en googelt ‘koffiebar antwerpen’. De zoekmachine gaat voor jou aan het werk en bezorgt jou een integratie van Google Maps met een lijst van koffiebars met bijhorende adres, openingsuren en reviews. Op basis hiervan kies ik de koffiebar eruit met de beste reviews en goede ligging. 

 

google maps listing koffiebar in antwerpen

Het maakt jouw bedrijf toegankelijk

Wanneer je een Google Mijn Bedrijf account aanmaakt en jouw contactgegevens en openingsuren invult, zorg je ervoor dat klanten die op zoek zijn naar jouw winkel, je met 1 klik op de knop kunnen bereiken. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een telefoonnummer van een restaurant, hoef je maar op het telefoonnummer te klikken dat wordt getoond. Zoek je de dichtstbijzijnde bloemenwinkel, dan klik je op ‘Route’ en Google Maps wijst je meteen de kortste weg.

Google Bedrijfsprofiel vergroot de kans op conversie

Studies tonen aan dat maar liefst 76% van de lokale zoekopdrachten jou een winkelbezoek opleveren. Daarnaast wijst eigen ervaring uit dat vanuit Google Bedrijfsprofiel conversies zoals telefoongesprekken, contactopname via berichten en het opvragen van routebeschrijving voortvloeien. Je bekomt dus meer leads dankzij deze gratis tool van Google. 

Je bekomt nuttige inzichten

Eens ingelogd in jouw bedrijfsprofiel bekom je een inkijk in het online zoekgedrag van jouw potentiële klant door op ‘Prestaties’ te klikken:

  • via welk platform surfers jou vinden: Google Search (de gebruikelijke zoekmachine van Google) of Google Maps
  • de zoekopdrachten die jou een weergave in de zoekresultaten van Google opleveren
  • het aantal interacties die de tool jouw bedrijf opleveren, gaande van het opvragen van de route, tot telefonische contact en verkeer naar jouw website

Google reviews

Het belang van Google reviews

90% van de surfers schat de overtuigingskracht van een Google review hoger in dan deze van een verkoper. Heb je een Google Mijn Bedrijf account aangemaakt? Dan ga je best zo snel mogelijk aan de slag om Google reviews te verzamelen. 

6 extra redenen waarom Google reviews belangrijk zijn:

  1. Je trekt meer bezoekers aan: goede reviews sporen surfers aan naar jouw website of locatie door te klikken.
  2. Vanaf 5 reviews verhoog je de kans dat potentiële klanten ook effectief bij jou kopen.
  3. Jouw online visibiliteit in de lokale zoekresultaten neemt toe.
  4. Goede reviews hebben een positief effect op het imago van jouw bedrijf.
  5. Je bouwt een veiligheidsnet op tegen slechte reviews. 
  6. Positieve reviews trekken potentiële klanten over de streep.
Google Reviews verzamelen

Stappenplan om Google reviews te verzamelen

Indien je tot hier bent geraakt, ben je hoogstwaarschijnlijk overtuigd van het belang van Google reviews en klaar om reviews te verzamelen. Om de drempel van het schrijven van een review zo laag mogelijk te houden voor jouw klant, kan je haar of hem een link bezorgen die hen meteen naar de pagina brengt waar zij hun Google review kunnen neerpennen. 

Via jouw Google Mijn Bedrijf account kan je erg makkelijk een review formulier delen met je klanten:

  1. Log in op jouw Google Bedrijfsprofiel
  2. Klik in de navigatiekolom (links) op ‘Home’ 
  3. Klik in de linkerkolom van je hoofdscherm nu op ‘Reviewformulier delen’

Google Bedrijfsprofiel is dus een gratis SEO-tool, vroeger Google Mijn Bedrijf genoemd, die de online visibiliteit van jouw bedrijf ten goede komt áls je de tool goed inzet. Ga aan de slag met de tool en ga na welke impact je kan maken door regelmatig een nieuwe post of actualiteit te delen en denk eraan reviews te verzamelen bij tevreden klanten.