Zoekwoordenonderzoek: wat is het?

Wanneer je een eigen website hebt, of deze wilt gaan bouwen, dan is het essentieel om zoekwoordenonderzoek te doen. Met zoekwoordenonderzoek kom je er namelijk achter welke zoekwoorden potentiële bezoekers gebruiken om jouw website te vinden. In deze blogpost vertel ik je meer over wat zoekwoordenonderzoek inhoudt en waarom het belangrijk is voor de online vindbaarheid van jouw website.

Alles wat je mag weten over zoekwoordenonderzoek

Wat is een zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek is het proces waarbij je de zoekwoorden of -termen ontdekt die mensen in zoekmachines invoeren om antwoorden op vragen te vinden. Dit proces omvat het analyseren van de zoekwoorden, het evalueren van hun relevantie en zoekvolume, en het bepalen van de online concurrentie. Met deze informatie begrijp je beter wat jouw potentiële klanten zoeken en hoe je hen het beste online bereikt.

Het belang van zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek speelt een cruciale rol binnen SEO. Het bezorgt je immers inzicht in de zoekopdrachten die mensen intypen in zoekmachines wanneer ze op zoek zijn naar informatie binnen jouw niche. 

Ook kan jij m.b.v. een zoekwoordenonderzoek afleiden wat de zoekintentie is van jouw potentiële klant. Wat hoopt de surfer te vinden bij het intypen van een specifieke zoekopdracht? Hier kan jij als marketeer of ondernemer op inspelen door een kwalitatief antwoord op de zoekopdracht te voorzien. 

Voeg je daar bovenop op natuurlijke wijze zoektermen toe aan jouw webteksten? Dan vergroot je de kans om goed te scoren in Google. 

3 redenen waarom het nuttig is om zoekwoordenonderzoek uit te voeren:

  1. Het vergroot de zichtbaarheid van je website: door zoekwoordenonderzoek kom je erachter welke zoektermen populair zijn binnen jouw niche. Voeg je deze zoekwoorden toe aan jouw website, dan kan je hoger verschijnen in de zoekresultaten en hierdoor meer potentiële bezoekers bereiken.
  2. Het verbetert de gebruikerservaring op je website: wanneer bezoekers op jouw website belanden via een zoekopdracht, vinden ze graag zo snel mogelijk het antwoord op hun vraag. Door zoekwoorden in jouw webteksten te gebruiken die overeenkomen met de zoekopdracht, is het gemakkelijk voor bezoekers om de informatie te vinden waar ze naar op zoek zijn. 
  3. Het helpt je vooruit bij de content creatie voor jouw website: zoekwoordenonderzoek toont aan welke topics relevant zijn voor jouw doelgroep. Met deze informatie kan jij kwalitatieve content ontwikkelen die aansluit op de behoeften en interesses van jouw doelgroep. Zorg je ervoor dat deze content online vindbaar wordt? Dan kan je rekenen op meer webverkeer.
wat is een zoekwoorden onderzoek

Tools voor zoekwoordenonderzoek

Er bestaan tal van zoekwoorden tools om SEO woorden te zoeken, die een deel van hun functionaliteiten gratis aanbieden. Wil je als solo ondernemer zelf aan de slag met zoekwoordenonderzoek om een blogartikel SEO-vriendelijk te maken, je webshop omzet te optimaliseren, of om content ideeën op te doen? 

Ontdek hieronder welke tools voor je te grabbel liggen op het wereldwijde web:

  • Keywords Everywhere is een Chrome extensie voor zoekwoordenonderzoek. Keywords Everywhere stelt zoekwoorden voor terwijl je de zoekmachine Google gebruikt. Deze handige-extensie biedt bepaalde, reeds hulpvolle functionaliteiten gratis aan. Nadien kan je credits kopen om je zoekwoorden onderzoek te vervolledigen. 

  • KWFinder is een mooi alternatief voor Keywords Everywhere. Je krijgt in ruil voor registratie een gratis proefperiode van 10 dagen. Ook hier krijg je per zoekwoord het zoekvolume per maand te zien, de gemiddelde kost per klik, de concurrentie-index voor SEA, en de concurrentie-index voor SEO. De gratis trial toont slechts voor een selectie van de gevonden zoekwoorden de concurrentie-index voor SEO. 

  • Met de zoekwoordenplanner van Google kan je eveneens nieuwe zoekwoorden ontdekken. Je geeft er een term op die relevant is voor jouw bedrijf en krijgt van Google een reeks zoekwoorden die je kan inzetten voor o.a. advertenties. 

  • Probeer zeker ook de suggesties uit van Google Search, de zoekmachine Google zelf. Wanneer je jouw zoekterm intypt in de zoekbalk, welke suggesties bezorgt Google jou? En eens je een kijk hebt op die zoekresultaten, welke andere zoektermen worden weergegeven helemaal onderaan die pagina 1 bij ‘Gerelateerde zoekopdrachten’? 

  • Google Trends is ook een fijne tool om gelijkaardige zoektermen met elkaar te vergelijken of trends op te sporen in zoekgedrag voor seizoensgebonden producten. Daar bovenop stelt de tool gerelateerde zoekopdrachten voor aan de hand van het zoekwoord dat jij opgeeft. Best handig!

  • De zoekresultaten van Google op hun beurt helpen jou ook aardig op weg. Typ je bijvoorbeeld een voor jou relevant zoekwoord in de zoekmachine, dan kan je een hoop verwante zoekwoorden afleiden uit de lijst met resultaten die je te zien krijgt. De paginatitel en meta beschrijving van jouw conculega bevatten zonder twijfelen zoektermen die ook voor jou belangrijk zijn. 

  • Answer the Public is één van mijn persoonlijke favorieten. Typ jouw zoekwoord in de module en kom te weten welke vragen jouw potentiële klant stelt rond jouw onderwerp. Vaak gaan deze vragen gepaard met een laag zoekvolume, maar het biedt je wel inspiratie voor blogposts of FAQ pagina’s. Deze tool laat 3 gratis zoekopdrachten per dag toe. 

  • Jouw eigen klanten. Luister naar welke woorden zij gebruiken wanneer ze vragen stellen over jouw product of dienst. Ook zij leveren een erg nuttige bijdrage tot jouw zoekwoorden onderzoek.

  • ChatGPT. Terwijl deze tool online voor heel wat commotie zorgt, draagt deze ook bij tot zoekwoordenonderzoek. Zo levert het commando ‘kan je me relevante zoekwoorden bezorgen voor de SEO dienst die ik aanbied, namelijk een SEO analyse’ me een lijst met relevante zoekwoorden op. Probeer het zelf eens uit!

Template voor zoekwoordenonderzoek

Een voor mij onmisbare tool voor keyword onderzoek is Excel. Ik plak er hopen gevonden data in en voeg er kolommen aan toe die me verder helpen bij het verwerven van inzichten. Om jou op goede weg te helpen, kan je een handige Excel template downloaden die als werkrapport dient voor je eigen zoekwoorden analyse.

Hoe zoekwoorden inzetten voor méér dan SEO

Zoekwoorden als basis voor pagina-specifieke SEO

Zoekwoorden onderzoek vormt de basis van pagina-specifieke SEO. Pagina-specifieke SEO of on-page SEO omvat tal van richtlijnen waaraan jouw webpagina kan voldoen. Denk maar aan het invullen van een paginatitel, het schrijven van een meta beschrijving, het benoemen van jouw afbeeldingen en het kiezen van een URL of website link. 

Kies aan de hand van gevonden termen en bijhorende data de SEO woorden uit waarop jij wil inzetten. 

SEO-tips:

  • Kies per pagina 1 of 2 zoekwoorden die je verwerkt in jouw paginatitel. 
  • Schrijf jouw meta beschrijving en verwerk jouw zoekwoorden hierin, met het voornaamste zoekwoord zover mogelijk vooraan.
  • Selecteer een handjevol relevante zoekwoorden en verwerk deze in jouw copy of content.
  • Gebruik deze zoekwoorden ook om afbeeldingen te benoemen op jouw webpagina.
  • Maak je een nieuwe webpagina aan? Zorg er dan voor dat je jouw voornaamste zoekwoord in de URL of website link verwerkt.
 

Een handige leidraad om jouw on-page SEO aan te pakken is het e-book met 5 tips voor pagina-specifieke SEO.

Zoekwoorden inschakelen voor een FAQ pagina

In jouw Excelbestand of tijdens jouw zoekwoordenonderzoek vind je letterlijk vragen terug die jouw ideale klant stelt over jouw product of dienst.

Bijvoorbeeld: Wanneer fotograferen met statief?

Vaak gaat er een laag zoekvolume (0-100) gepaard met dit soort zoekopdrachten en type zoekwoorden. Niet getreurd! Maak van de gelegenheid gebruik om een FAQ pagina aan te maken die een aantal van deze vragen beantwoord. Integreer je bijvoorbeeld 10 vragen met een zoekvolume van 10 zoekopdrachten per maand, dan levert jou dit op termijn sowieso een handvol extra bezoekers op per maand.

Content creatie en productontwikkeling

Zoekwoorden onderzoek brengt gegarandeerd inzichten in kaart die bijdragen tot content creatie of productontwikkeling.

Heb je een bepaalde expertise opgebouwd voor een product of dienst, dan kan je ongetwijfeld content schrijven die beantwoordt aan een specifieke zoekopdracht. Verlies daarbij de zoekintentie van jouw prospect niet uit het oog. Content creëren kan gaan over het schrijven van een FAQ pagina of boeiende blogpost maar evengoed over een uitbreiding van een landingspagina, het delen van een tutorial of een video.

Daarnaast kan zoekwoorden onderzoek je wijzen op een behoefte van jouw potentiële klant waarvoor je momenteel geen product of dienst op de markt hebt. Is het zoekvolume gerelateerd aan deze zoekwoorden voldoende groot en heb je de nodige expertise in huis? Dan kan het opportuun zijn een nieuw product of dienst te lanceren.