Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Ben jij als solo ondernemer benieuwd naar welke termen jouw doelgroep gebruikt wanneer hij of zij online zoekt naar jouw product of dienst? Het zou je zomaar extra bezoekers naar je website kunnen opleveren, indien je deze woorden verwerkt in jouw webpagina, jouw productomschrijving hiernaar aanpast of bijkomende content creëert om in te spelen op de zoekintentie. 

In deze blogpost leg ik je het nut van zoekwoordenonderzoek uit en toon ik je hoe je zelf aan de slag kan met gratis tools. Maak meteen gebruik van de Excel template met bijhorende instructies die ikzelf gebruik om zoekwoorden te bundelen, en te categoriseren. Hoe je nadien zoekwoorden inzet voor SEO, lees je onderaan dit blogartikel. 

Inhoud blogpost
wat is een zoekwoorden onderzoek

Het nut van zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek brengt het online zoekgedrag van jouw ideale klant in kaart. Je gaat na na welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt wanneer deze naar je product of dienst zoekt. 

Zo kom je te weten hoeveel zoekvolume per maand er schuilgaat achter bepaalde zoektermen en krijg je inzicht in de online competitiviteit van deze woorden. M.a.w. hoe moeilijk het is om met die specifieke zoekwoorden hoog te scoren in de zoekresultaten van Google.

Het doel is om de zoekintentie van je potentiële klant af te leiden en hiervoor, indien mogelijk, gepaste content te voorzien.

Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?

Er bestaan tal van tools die een deel van hun functionaliteiten gratis aanbieden. Wil je als solo ondernemer zelf aan de slag met zoekwoordenonderzoek om een blogartikel SEO-vriendelijk te maken, je webshop omzet te optimaliseren, of om content ideeën op te doen? Dan kan ik je de gratis zoekwoorden tool ‘Keywords Everywhere’ aanraden. Ontdek hieronder welke tools voor je te grabbel liggen op het wereldwijde web.

Gratis tools

  • Keywords Everywhere is een Chome extensie voor gratis zoekwoorden onderzoek. Keywords Everywhere stelt zoekwoorden voor terwijl je de zoekmachine Google gebruikt. Deze handige-extensie biedt bepaalde, reeds hulpvolle functionaliteiten gratis aan. Nadien kan je credits kopen om je zoekwoorden onderzoek te vervolledigen. Vanaf 11 EUR bekom je reeds waardevolle inzichten over zoekvolumes, cost-per-click (CPC) en de moeilijkheidsgraad om met een bepaald zoekwoord organisch te scoren in Google. Een aanrader voor wie tegen lage kosten zelf een zoekwoordenonderzoek wil uitvoeren.

  • KWFinder is een mooi alternatief voor Keywords Everywhere. Je krijgt in ruil voor registratie een gratis proefperiode van 10 dagen. Voldoende tijd om je eigen zoekwoordenonderzoek netjes af te ronden. Ook hier krijg je per zoekwoord het zoekvolume per maand te zien, de gemiddelde kost per klik, de concurrentie-index voor SEA, en de concurrentie-index voor SEO. Echter toont de gratis trial toont slechts voor een selectie van de gevonden zoekwoorden de concurrentie-index voor SEO. 

  • Met de zoekwoorden planner van Google Ads kan je nieuwe zoekwoorden ontdekken. Je geeft er een term op die relevant is voor je bedrijf en krijgt van Google Ads een reeks zoekwoorden die je kan inzetten. Haal per zoekwoord het zoekvolume en de SEO en SEA meeteenheden op in Ubersuggest. Deze zoekwoorden tool is enkel actief indien je in het verleden reeds een Google Ads campagne activeerde. 

  • Probeer zeker ook de suggesties uit van Google Search, de zoekmachine Google zelf. Wanneer je jouw zoekterm intypt in de zoekbalk, welke suggesties bezorgt Google jou? En eens je een kijk hebt op die zoekresultaten, welke andere zoektermen worden weergegeven helemaal onderaan die pagina 1? 

  • Google Trends is ook een fijne tool om gelijkaardige zoektermen met elkaar te vergelijken of trends op te sporen in zoekgedrag voor bijvoorbeeld seizoensgebonden producten. Daar bovenop stelt de tool jouw gerelateerde zoekopdrachten voor aan de hand van het zoekwoord dat jij opgeeft. Best handig!

  • De zoekresultaten van Google op hun beurt helpen jou ook aardig op weg. Typ je bijvoorbeeld een voor jou relevant zoekwoord in de zoekmachine, dan kan je een hoop verwante zoekwoorden afleiden uit de lijst met resultaten die je te zien krijgt. De paginatitel en meta beschrijving van jouw conculega bevatten zonder twijfelen zoektermen die ook voor jou belangrijk zijn. De kans is erg klein dat ze zonder het gebruik van deze woorden een positie op de eerste pagina van Google zouden halen. Let wel, kijk naar de organische resultaten en niet de betalende advertenties.

  • Answer the Public is één van mijn persoonlijke favorieten. Typ jouw zoekwoord in de module en kom te weten welke vragen jouw potentiële klant stelt rond jouw onderwerp. Vaak gaan deze vragen gepaard met een laag zoekvolume, maar het biedt je wel inspiratie voor blogposts of FAQ pagina’s. Deze tool laat 3 gratis zoekopdrachten per dag toe. 

  • Jouw eigen klanten. Luister naar welke woorden zij gebruiken wanneer ze vragen stellen over jouw product of dienst. Ook zij leveren een erg nuttige bijdrage tot jouw zoekwoorden onderzoek.

Zoekwoorden vinden en verzamelen in Excel

Een voor mij onmisbare tool voor zoekwoordenonderzoek is Excel. Ik plak er hopen gevonden data in en voeg er  kolommen aan toe die me verder helpen bij het verwerven van inzichten. Om jou nu op goede weg te helpen, kan je een handige Excel template downloaden die als werkrapport dient voor je eigen zoekwoordenonderzoek met de tool Keywords Everywhere.

Hoe zoekwoorden inzetten voor SEO

Zoekwoorden als basis voor pagina-specifieke SEO

Zoekwoorden onderzoek vormt de basis van pagina-specifieke SEO. Pagina-specifieke SEO of on-page SEO omvat tal van richtlijnen waaraan jouw webpagina kan voldoen. Denk maar aan het invullen van een paginatitel, het schrijven van een meta beschrijving, het benoemen van jouw afbeeldingen en het kiezen van een URL of website link. 

Kies aan de hand van gevonden termen en bijhorende data de woorden uit waarop jij wil inzetten. 

SEO-tips:

  • Kies per pagina 2 zoekwoorden die je verwerkt in jouw paginatitel. Zet jouw voornaamste of primaire zoekwoord vooraan.
  • Schrijf jouw meta beschrijving en verwerk beide zoekwoorden hierin, met opnieuw het voornaamste zoekwoord zover mogelijk vooraan.
  • Selecteer een handjevol relevante zoekwoorden en verwerk deze in jouw copy of content.
  • Gebruik deze zoekwoorden ook om afbeeldingen te benoemen op jouw webpagina.
  • Maak je een nieuwe webpagina aan? Zorg er dan voor dat je jouw voornaamste zoekwoord in de URL of website link verwerkt.

Een handige leidraad om jouw on-page SEO aan te pakken is het e-book met 5 tips voor pagina-specifieke SEO.

Zoekwoorden inschakelen voor een FAQ pagina

In jouw Excelbestand vind je letterlijk vragen terug die jouw ideale klant stelt over jouw product of dienst.

Bijvoorbeeld: Wanneer fotograferen met statief?

Vaak gaat er een laag zoekvolume (0-100) gepaard met dit soort zoekopdrachten en type zoekwoorden. Niet getreurd! Maak van de gelegenheid gebruik om een FAQ pagina aan te maken die een aantal van deze vragen beantwoord. Integreer je bijvoorbeeld 10 vragen met een zoekvolume van 10 zoekopdrachten per maand, dan levert jou dit op termijn extra bezoekers op per maand.

Content creatie en productontwikkeling

Zoekwoorden onderzoek brengt gegarandeerd inzichten in kaart die bijdragen tot content creatie of productontwikkeling.

Heb je een bepaalde expertise opgebouwd voor een product of dienst, dan kan je ongetwijfeld content schrijven die beantwoordt aan een specifieke zoekopdracht. Verlies daarbij de zoekintentie van jouw prospect niet uit het oog. Content creëren kan gaan over het schrijven van een FAQ pagina of boeiende blogpost maar evengoed over een uitbreiding van een landingspagina, het delen van een tutorial of een video.

Daarnaast kan zoekwoorden onderzoek je wijzen op een behoefte van jouw potentiële klant waarvoor je momenteel geen product of dienst op de markt hebt. Is het zoekvolume gerelateerd aan deze zoekwoorden voldoende groot en heb je de nodige expertise in huis? Dan kan het opportuun zijn een nieuw product of dienst te lanceren.

Wil je zelf aan de slag met SEO?
Zet jouw zoekwoorden in om jouw positie in de zoekresultaten van Google te verbeteren, en download mijn gratis e-book.