Zoekwoordenonderzoek: wat is het?

Wanneer je een eigen website hebt, of deze wilt gaan bouwen, dan is het essentieel om zoekwoordenonderzoek te doen. Met zoekwoordenonderzoek kom je er namelijk achter welke zoekwoorden potentiële bezoekers gebruiken om jouw website te vinden. In deze blogpost vertel ik je meer over wat zoekwoordenonderzoek inhoudt en waarom het belangrijk is voor de online vindbaarheid van jouw website.

Wat is een zoekwoord?

Vooraleer we dieper ingaan op wat een zoekwoordenonderzoek is en waarom het belangrijk voor jou is als online ondernemer, bekijken we wat een zoekwoord is.

Een zoekwoord, zoekterm of zoekopdracht is het geheel van woorden dat de surfer intypt in zoekmachines als Google om een antwoord te vinden op een vraag, of om een product of dienst te vinden dat zijn of haar behoefte vervult. 

Ben jij bijvoorbeeld op zoek naar een vegan lederen handtas? Dan kan jouw zoekopdracht zijn ‘vegan lederen handtas’. Wil jij meer weten over de vertrektijden van de trein naar Brussel? Dan kan jouw zoekopdracht of search query zijn ‘wanneer rijdt de trein van Gent naar Brussel’.

Klopt, zo simpel is het.

Het belang van zoekwoordenonderzoek

Als online ondernemer bekom je onmisbare inzichten in hetgeen jouw ideale klant opsnort in zoekmachines als Google. Naar welke informatie gaat jouw doelgroep op zoek? En hoe kan jij daar als online aanbieder op inspelen.?

De bedoeling van zoekwoordenonderzoek is dat jij als ondernemer of marketeer afleidt welke zoekintentie schuilgaat achter een specifieke zoekopdracht. Van daaruit kan je beslissen welke pagina of welke content je inzet als antwoord op een bepaalde search query.

De voordelen van een zoekwoordenonderzoek op een rij:

  1. Het vergroot de online visibiliteit van jouw website: dankzij zoekwoordenonderzoek ontdek je welke zoektermen jouw klant intypt in zoekmachines. Voeg je deze zoekwoorden toe aan de relevante pagina’s binnen jouw website, dan vergroot je de kans om hoger te scoren in Google.
  2. Het biedt jou de kans jouw targeting te verbeteren: van zodra jij de zoekintentie van jouw ideale klant begrijpt, kan je hiervoor doelgerichte content creëren of bewuster omgaan met bestaande content. Zo vergroot je meteen de kans op conversie doordat jouw content beter aansluit op de zoekopdracht.
  3. Het verbetert de gebruikerservaring op je website: wanneer bezoekers op jouw website belanden via een zoekopdracht, vinden ze graag zo snel mogelijk het antwoord op hun vraag. Door zoekwoorden in jouw webteksten te gebruiken die overeenkomen met de zoekopdracht, is het gemakkelijk voor bezoekers om de informatie te vinden waar ze naar op zoek zijn. 
  4. Je bekomt inzicht in de concurrentie: tijdens een zoekwoordenonderzoek bestaat de kans dat je een inkijk bekomt in de grootte van de merkgerelateerde zoekopdrachten van jouw concurrent. Zo kan jij de positionering van jouw merknaam inschatten en actie ondernemen indien nodig.
  5. Contentstrategie: zoekwoordenonderzoek biedt waardevolle inzichten in welke onderwerpen en thema’s populair zijn bij jouw doelgroep. Hierdoor kan jij als ondernemer een effectieve contentstrategie ontwikkelen die aansluit bij de interesses en behoeften van jouw ideale klant.
  6. Efficiënter inzetten van marketingbudget: door te investeren in zoekwoordenonderzoek kan je als online ondernemer focussen op de meest relevante zoekwoorden en zo een hoger rendement op jouw investering behalen.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is het proces waarbij je nagaat welke zoekwoorden of -termen jouw doelgroep invoert in zoekmachines als Google. Dit proces omvat het verzamelen en analyseren van de zoekwoorden, het evalueren van hun relevantie en zoekvolume en het bepalen van de online concurrentie. 

Met deze informatie begrijp je beter wat jouw potentiële klanten zoeken en hoe je hen het beste online bereikt.

wat is een zoekwoorden onderzoek

Template voor zoekwoordenonderzoek

Een voor mij onmisbare tool voor keyword onderzoek is Excel. Ik plak er hopen gevonden data in en voeg er kolommen aan toe die me verder helpen bij het verwerven van inzichten. Om jou op goede weg te helpen, kan je deze handige Excel template downloaden die als werkrapport dient voor je eigen zoekwoorden analyse.

Hoe zoekwoorden inzetten

Zoekwoorden als basis voor pagina-specifieke SEO

Zoekwoorden onderzoek vormt de basis van pagina-specifieke SEO. Pagina-specifieke SEO of on-page SEO omvat tal van richtlijnen waaraan jouw webpagina kan voldoen. Denk maar aan het invullen van een paginatitel, het schrijven van een meta beschrijving, het benoemen van jouw afbeeldingen en het kiezen van een URL of website link. 

Kies aan de hand van gevonden termen en bijhorende data de SEO woorden uit waarop jij wil inzetten. 

SEO-tips:

  • Kies per pagina 1 of 2 zoekwoorden die je verwerkt in jouw paginatitel. 
  • Schrijf jouw meta beschrijving en verwerk jouw zoekwoorden hierin, met het voornaamste zoekwoord zover mogelijk vooraan.
  • Selecteer een handjevol relevante zoekwoorden en verwerk deze in jouw copy of content.
  • Gebruik deze zoekwoorden ook om afbeeldingen te benoemen op jouw webpagina.
  • Maak je een nieuwe webpagina aan? Zorg er dan voor dat je jouw voornaamste zoekwoord in de URL of website link verwerkt.
 

Een handige leidraad om jouw on-page SEO aan te pakken is het e-book met 5 tips voor pagina-specifieke SEO.

Zoekwoorden inschakelen voor een FAQ pagina

In jouw Excelbestand of tijdens jouw zoekwoordenonderzoek vind je letterlijk vragen terug die jouw ideale klant stelt over jouw product of dienst.

Bijvoorbeeld: Wanneer fotograferen met statief?

Vaak gaat er een laag zoekvolume (0-100) gepaard met dit soort zoekopdrachten en type zoekwoorden. Niet getreurd! Maak van de gelegenheid gebruik om een FAQ pagina aan te maken die een aantal van deze vragen beantwoord. Integreer je bijvoorbeeld 10 vragen met een zoekvolume van 10 zoekopdrachten per maand, dan levert jou dit op termijn sowieso een handvol extra bezoekers op per maand.

Content creatie en productontwikkeling

Zoekwoorden onderzoek brengt gegarandeerd inzichten in kaart die bijdragen tot content creatie of productontwikkeling.

Heb je een bepaalde expertise opgebouwd voor een product of dienst, dan kan je ongetwijfeld content schrijven die beantwoordt aan een specifieke zoekopdracht. Verlies daarbij de zoekintentie van jouw prospect niet uit het oog. Content creëren kan gaan over het schrijven van een FAQ pagina of boeiende blogpost maar evengoed over een uitbreiding van een landingspagina, het delen van een tutorial of een video.

Daarnaast kan zoekwoorden onderzoek je wijzen op een behoefte van jouw potentiële klant waarvoor je momenteel geen product of dienst op de markt hebt. Is het zoekvolume gerelateerd aan deze zoekwoorden voldoende groot en heb je de nodige expertise in huis? Dan kan het opportuun zijn een nieuw product of dienst te lanceren.