Tools voor zoekwoordenonderzoek
Er bestaan tal van zoekwoorden tools om SEO woorden te zoeken die een deel van hun functionaliteiten gratis aanbieden. Wil je als solo ondernemer zelf aan de slag met zoekwoordenonderzoek om een blogartikel SEO-vriendelijk te maken, je webshop omzet te optimaliseren of om content ideeën op te doen? Hieronder vind je een handvol tools die jou hierbij helpen.
Gratis tools voor zoekwoordenonderzoek
Er zijn een handvol gratis tools beschikbaar om zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Het grote voordeel hiervan is, dat ze gratis zijn en jou toch al een reeks inzichten bezorgen. Het minpuntje is dat je veelal geen concrete zoekvolumes te zien krijgt en de tools alsnog niet kan gebruiken om belangrijke strategische beslissingen te maken.
Maar, welke gratis tools zijn er op het wereldwijde web beschikbaar:
- Google Search, de zoekmachine Google zelf. Wanneer je jouw zoekterm intypt in de zoekbalk, welke suggesties bezorgt Google jou? En eens je een kijk hebt op die zoekresultaten, welke andere zoektermen worden weergegeven helemaal onderaan die pagina 1 bij ‘Gerelateerde zoekopdrachten’?
- Google Trends is ook een fijne tool om gelijkaardige zoektermen met elkaar te vergelijken of trends op te sporen in zoekgedrag voor seizoensgebonden producten. Daar bovenop stelt de tool gerelateerde zoekopdrachten voor aan de hand van het zoekwoord dat jij opgeeft. Best handig!
- Met de zoekwoordenplanner van Google kan je eveneens nieuwe zoekwoorden ontdekken. Je geeft er een term op die relevant is voor jouw bedrijf en krijgt van Google een reeks zoekwoorden die je kan inzetten voor o.a. advertenties.
- Jouw eigen klanten. Luister naar welke woorden zij gebruiken wanneer ze vragen stellen over jouw product of dienst. Ook zij leveren een erg nuttige bijdrage tot jouw zoekwoorden onderzoek
- ChatGPT. Terwijl deze tool online voor heel wat commotie zorgt, draagt deze ook bij tot zoekwoordenonderzoek. Zo levert het commando ‘kan je me relevante zoekwoorden bezorgen voor de SEO dienst die ik aanbied, namelijk een SEO analyse’ me een lijst met relevante zoekwoorden op. Probeer het zelf eens uit!
- Answer the Public is één van mijn persoonlijke favorieten. Typ jouw zoekwoord in de module en kom te weten welke vragen jouw potentiële klant stelt rond jouw onderwerp. Vaak gaan deze vragen gepaard met een laag zoekvolume, maar het biedt je wel inspiratie voor blogposts of FAQ pagina’s. Deze tool laat 3 gratis zoekopdrachten per dag toe.
Betalende tools voor zoekwoordenonderzoek
Het voordeel van betalende tools voor zoekwoordenonderzoek is dat je inzichten krijgt in hoe vaak een specifieke zoekopdracht wordt ingetypt in zoekmachines, hoe moeilijk het kan worden om hoog te gaan scoren in Google, hoeveel je zou betalen indien je start met Google Ads en welke features er reeds zichtbaar zijn in Google voor bepaalde zoektermen. Denk maar aan YouTube video’s, Mensen vragen ook-luikjes, Google Maps integratie, reviews, featured snippets, enzovoort.
Ik maakte de afgelopen jaren gebruik van enkele betalende tools voor zoekwoordenonderzoek:
- SERanking: een bijzonder betaalbare tool voor zoekwoordenonderzoek waarbij je eveneens een SEO Audit kan uitvoeren.
- Ubersuggest: een erg gebruiksvriendelijke tool voor zoekwoordenonderzoek waarbij je telkens je opstart meteen ook een SEO-tip cadeau krijgt. De dagelijkse mailtjes van Neil Patel moet je erbij nemen (of je schrijft je gewoonweg uit ;))
- SEMRush: een eerder prijzige tool voor zoekwoordenonderzoek omdat ze veel meer kan dan enkel zoekwoordenonderzoek. Deze tool is aanbevolen voor marketeers die meerdere websites beheren of echt grandioos aan de slag willen met SEO.
Uiteraard kent elke tool een abonnementsformule gaande van goedkoop in ruil voor gelimiteerd aantal functies naar duurder voor de ‘full monty.
Aan de slag met zoekwoordenonderzoek
Ga je graag van start met zoekwoordenonderzoek? Bekijk dan hoe mijn stappenplan jou op goede weg kan helpen. Besteed je jouw zoekwoordenonderzoek liever uit? Ontdek dan mijn MINI of MAXI zoekwoordenonderzoek formules en kies deze eruit die het beste aansluit bij jouw doel.