10x Tips voor een gebruiksvriendelijke webshop

Wist je dat 74% van de webshop bezoekers een webshop gewoonweg verlaat indien deze meer dan 5 seconden nodig heeft om te laden?

Als webshop eigenaar kan jij ervoor zorgen dat jouw webshop méér bezoekers ontvangt, dat deze bezoekers een aangenaam verblijf beleven én dat jij als ondernemer meer kan verkopen. 

10x Tips voor een gebruiksvriendelijke webshop:

Zorg voor kwalitatieve foto’s van jouw producten of diensten

Besteed voldoende tijd aan het kiezen van beelden die jouw potentiële klant een goed idee geven over wat hij/ zij van jouw artikel mag verwachten.

Verkoop je bijvoorbeeld juwelen, plaats dan een foto van het juweel en meteen ook een foto van het juweel terwijl het wordt gedragen. Verkoop je handtassen, plaats dan ook een foto van een dame of heer die de handtas draagt. Zo krijgt jouw webshop gebruiker een duidelijk beeld van de grootte van die handtas.

Draag zorg voor de snelheid van jouw webshop

Wist je dat 25% van de webshop gebruikers een webshop die meer dan 4 seconden tijd nodig heeft om de pagina te laden, gewoon weer verlaat? Laat je jouw webshop bezoeker meer dan 5 seconden wachten op de mobiele versie van jouw webshop? Dan haakt 74% gewoon af. (Bron: Loadstorm)

De snelheid waarmee jouw webshop laadt, heeft dus een impact op jouw omzet.

Tooltip:

Test de snelheid van jouw webshop met de gratis tool PageSpeed Insights. De tool geeft je meteen aan welke foto’s je dient te comprimeren voor een optimale webshop snelheid. Denk eraan niet enkel jouw homepagina te testen maar ook de overige pagina’s van jouw webshop. En dit zowel voor mobile als desktop versie van jouw webshop.

Om de snelheid van jouw webshops te verbeteren, is het aangeraden jouw foto’s te comprimeren vooraleer je ze online plaatst. Zo verklein je de bestandsgrootte van jouw afbeelding en bespaar je ettelijke seconden in laadtijd. 

Ontwerp categoriepagina’s

Een categoriepagina is een pagina binnen jouw webshop die de surfer een overzicht bezorgt van de verschillende subcategorieën of meteen van alle producten binnen een bepaalde productcategorie.

Bekijk je de structuur van jouw webshop, dan bevindt de categoriepagina zich boven een subcategoriepagina (indien je er eentje hebt), en boven de pagina met een overzicht van alle producten.

Voorbeelden hieronder: enerzijds een categoriepagina met subcategorieën van Mus in een Plas, en anderzijds een categoriepagina met artikelen van Boys Only

De kans is groot dat een website bezoeker die via Google op jouw webshop terecht komt, op een categorie- of subcategoriepagina belandt. 

Zorg ervoor dat de webshop bezoeker in één oogopslag ziet dat de pagina waarop hij of zij belandt, aansluit bij de zoekintentie en plaats een duidelijke header (H1) op jouw pagina.

Voeg indien nuttig productfilters toe

Om het zoekproces van jouw webshop bezoeker te vergemakkelijken, kan je productfilters toevoegen. Vaak gebruikte filters voor webwinkels met kleding zijn de maat van een kledingstuk, de kleur en prijs.

productfilter webshop
Gebruik van productfilters om het aankoopproces van jouw bezoekers te vergemakkelijken.

Besteed aandacht aan de productomschrijving van jouw artikelen

Probeer elk artikel of product zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven en besteed aandacht aan unieke karakteristieken. Zo ziet de webshop gebruiker de bomen door het bos en informeer je hem of haar of dit product het beste aansluit bij zijn/ haar wensen.

Kan je reviews toevoegen aan jouw webshop per artikel? Dan is dit een uitgelezen kans om ze toe te voegen per artikel, aan jouw webshop. Op deze manier neem je het laatste stukje twijfel bij jouw klant weg, en vergroot je de kans op conversie.

Plaats een zoekmachine op jouw website

Heb je een ruim aanbod op jouw webshop, dan heb je er alle baat bij om een zoekmachine op jouw webshop te plaatsen. Een zoekmachine zorgt ervoor dat jouw webshop gebruiker sneller vindt wat hij of zij zoekt.

Volgens een studie van Blue Array gebruikt 30% van alle webshop bezoekers de zoekmachine van de webshop zelf. Deze zoekmachine gebruikers converteren maar liefst 5 tot 6 keer meer dan webshop bezoekers die de zoekmachine van de webshop niet gebruiken.

Heb je een zoekmachine op jouw webshop geïnstalleerd? Ga dan na welke zoektermen jouw webshop gebruiker intypt en of jouw webshop de meest relevante artikelen toont per ingevoerde zoekterm.

Tooltip: via Google Analytics kan je de zoektermen vinden die jouw webshop gebruiker in de zoekmachine van jouw webshop intypt. Klik hiervoor in de linkerkolom op Gedrag en nadien op ‘Zoekopdrachten op site’:

Google Analytics zoekmachine webshop

Upselling

Bij upselling probeer je als ondernemer een duurder product te verkopen, binnen eenzelfde productgamma, aan de webshop gebruiker.

Bijvoorbeeld: de webshop gebruiker bekijkt de shopping bag voor 25 EUR van Susan Bijl in de webshop van Mus in een Plas en wordt een duurder product binnen diezelfde productcategorie voorgesteld, de backpack aan 70 EUR.

Upselling

Cross-selling

Cross-selling is een verkooptechniek waarbij je jouw klant bij een specifiek product meteen ook een bijkomend of complementair product voorstelt, waardoor de klant een betere beleving ervaart dan indien hij/ zij enkel het eerste product koopt.

Bijvoorbeeld: wanneer de klant bij Mus in een Plas een buidelzak bestelt, wordt de shopper meteen ook voorgesteld een handig riempje te kopen om de buidelzak ook als handtas te gebruiken.

Cross selling webshop

Breadcrumbs en navigatie

Een breadcrumb zorgt ervoor dat jouw webshop bezoeker gemakkelijk van op een productpagina terug kan navigeren naar de (sub)categoriepagina. Dit vergemakkelijkt het rondneuzen voor jouw webshop gebruiker binnen eenzelfde categorie producten.

Breadcrumbs

Daarnaast is het belangrijk dat jij als webshop eigenaar jouw webshop gebruiker de weg wijst doorheen jouw webshop. Net zoals jij jou in de supermarkt laat begeleiden naar de rayon met chips, moet jouw website navigatie ervoor zorgen dat jouw webshop gebruiker zich gemakkelijk doorheen jouw webshop kan bewegen om de artikelen te vinden die hij of zij zoekt.

Leesbaarheid

Houdt tijdens het opmaken van jouw webshop telkens de leesbaarheid van jouw teksten in het achterhoofd, zowel voor jouw desktop als mobile versie. Ga na of de interne linken binnen jouw webshop duidelijk zichtbaar en aanklikbaar zijn en of jouw call-to-actions voldoende opvallen.

Tooltip: in de gratis tool Google Search Console kan je nagaan of het gebruiksgemak van jouw webshop op punt staat. Klik hiervoor in de linkerkolom op Functionaliteit en kies daar Gebruiksgemak op mobiele apparaten. Scrol naar beneden om de ‘Details’ te lezen.

Google Search Console

Met deze 10 tips kan je erg gemakkelijk zelf aan de slag om de online vindbaarheid van jouw webshop te verbeteren, jouw webshop gebruiker een aangenaam bezoek te bezorgen én jouw omzet te optimaliseren. Loop je ergens op vast, aarzel niet me vrijblijvend te contacteren! Succes.