Starten met SEO: een 10-stappenplan

Ben je een online ondernemer en wil je graag starten met SEO? Dan heb ik voor je een handig stappenplan opgesteld waardoor jij erg gemakkelijk jouw eigen website optimaliseert voor zoekmachines als Google. Volg je even mee?

Vandaag is trouwens het perfecte moment om te starten met SEO. Hoe langer je uitstelt om jouw tijd aan SEO te spenderen, hoe verder jouw concullega al staat met haar/ zijn online vindbaarheid. Dit stappenplan dient als leidraad om jou op goede weg te helpen. Neem hiervoor 1 pagina van jouw website bij de hand en ga na of je deze kan optimaliseren voor Google aan de hand van dit stappenplan. Succes!

SEO 10-Stappenplan

Ga na of jouw website online vindbaar is

Vooraleer we écht van start gaan met SEO, gaan we na of jouw website überhaupt online vindbaar is. Hiervoor bestaat een eenvoudig commando voor Google om na te gaan welke pagina’s van jouw website worden gevonden. Typ je in de Google zoekmachine volgende tekst in, aangepast met jouw website link, dan toont Google jou alle pagina’s die de zoekmachine van je vindt:

site:domeinnaam.be 
site:seostudio.be

Vind je alle pagina’s van jouw website terug in Google? Super, ga meteen door naar stap 2.

Vind je niet alle pagina’s van jouw website terug in Google? Dan is er waarschijnlijk wat meer aan de hand. Hoe dit komt kan liggen aan de kwaliteit van jouw content, al dan niet ingevulde pagina-specifieke content, de afwezigheid van interne linken, de frequentie waarmee je jouw website update, enzovoort. 

Maak je geen zorgen, aan de online vindbaarheid van jouw pagina’s werken we met behulp van dit stappenplan. Voor jou is het echter ook belangrijk dat je jouw sitemap oplaadt in de Google Search Console.

starten met SEO

Vul jouw pagina-titels in

Elke pagina van jouw website heeft een pagina-titel. Probeer voor de pagina van jouw website, die je uitkoos om te optimaliseren, een unieke pagina-titel te formuleren die kort samenvat waarvoor jouw webpagina gaat.

  • Plaats jouw voornaamste zoekwoord vooraan
  • Sluit af met jouw bedrijfsnaam om jouw naamsbekendheid te vergroten
  • Beperk je tot ongeveer 60 karakters
 

Is jouw pagina-titel te lang, dan breekt Google deze af met “…”. In mijn opinie beïnvloedt dit de online vindbaarheid niet, maar het is jammer dat jouw bedrijfsnaam niet volledig leesbaar zou zijn doordat je het aantal karakters overschrijdt.

Pas je jouw pagina-titel aan, weet dan dat dit niet meteen zichtbaar is in Google. Google dient deze aanpassing van jou eerst op te merken om dan uit te voeren. Je mag er ook meteen rekening mee houden dat Google momenteel experimenteert met het zelf samenstellen van pagina-titels. Je herkent deze titels vaak doordat ze met een kleine letter in plaats van met een hoofdletter starten.

pagina titel seo

Schrijf jouw meta beschrijving

Ook de meta beschrijving van jouw pagina maak je best uniek. De meta beschrijving is het stuk tekst dat de surfer te zien krijgt op de pagina met zoekresultaten, net onder de pagina-titel.

  • Zorg ervoor dat deze tekst aanzet tot klikken
  • Beloof niets wat je niet waarmaakt
  • Verwerk zoekwoorden in jouw meta beschrijving
  • Beperk je tot ongeveer 155 karakters
 

Ook hier kan het zijn dat jouw meta beschrijving door Google wordt genegeerd en de zoekmachine hier haar eigen creatie laat zien. Laat het niet aan jouw hart komen, en spendeer toch die tijd en moeite aan het schrijven van jouw eigen meta beschrijving.

meta beschrijving

Check jouw header 1

De header 1 is de titel van jouw pagina en maakt onderdeel van de ‘pagina-specifieke SEO’. Kortweg, de items die zich óp jouw pagina bevinden, die jij kan aanpassen, waardoor Google beter en sneller begrijpt waarover jouw pagina gaat.

Bijvoorbeeld:

Mijn header 1 voor dit blogartikel is ‘Starten met SEO’. Je vindt de header bovenaan deze pagina terug. Deze is ingesteld als header 1 of H1 in mijn Content Management Systeem (WordPress met website builder Elementor).

Elke pagina heeft een header 1 nodig. Maak een export van jouw webpagina’s met Screaming Frog en controleer of elk van jouw pagina’s één header 1 heeft.

  • Verwerk een zoekwoord in jouw header 1
  • Zorg ervoor dat er slechts 1 header 1 per pagina is
header 1 in wordpress elementor

Verbeter jouw headers 2

Headers brengen structuur in jouw tekst en helpen enerzijds jouw website bezoekers met het scannen van inhoud van jouw pagina, en anderzijds Google met het interpreteren van jouw content. Plaats jij zoekwoorden in jouw headers waar relevant, dan begrijpt Google dus beter wat je vertelt.

Tip:

Wil je snel zien of jouw headers correct ingesteld zijn? Voeg dan een inhoudstabel toe aan jouw pagina ter controle. Zo zie je in 1 oogopslag of jouw headers juist zijn opgemaakt, of er een vreemde eend in de bijt zit. Die kan je bijgevolg nog corrigeren.

Comprimeer en benoem jouw afbeeldingen

Door jouw afbeeldingen te comprimeren, zorg je voor een optimale laadtijd van jouw webpagina. En dat is niet enkel goed voor de gebruikerservaring en jouw conversieratio, maar ook voor de snelheid waarmee Google jouw pagina’s ontdekt en een goede plek in de zoekresultaten wil geven.

Denk er meteen ook aan jouw afbeeldingen te benoemen vooraleer je ze oplaadt in jouw CMS en zorg voor een passende omschrijving bij jouw Alt-tekst. Volg je deze stappen, dan maakt jouw afbeelding kans om getoond te worden via de weergave met Afbeelding in Google Search.

Voeg interne linken toe

Interne linken zijn linken op één pagina van jouw website naar de andere. Interne linken dienen in de eerste plaats om jouw website bezoeker vlot van de ene pagina naar de andere te loodsen om zo relevante informatie te vergaren. De Google robot, die jouw website inspecteert, gebruikt interne linken echter ook om de samenhang van jouw website te begrijpen, en vindt dankzij interne linken andere pagina’s op jouw website sneller terug.

Tip:

Stel dat je een pagina hebt die niet door Google wordt gevonden of weergegeven, kan het helpen om een interne link te voorzien van een pagina op je website die wél door Google wordt getoond, naar de pagina die niet door Google wordt gevonden.

Weet je graag waar een interne link aan mag voldoen? Download dan m’n gratis SEO e-book met 5 praktische tips.

Ga na of je externe linken kan bekomen

Externe linken zijn het digitale schouderklopje die je van een andere online ondernemer verkrijgt. Een externe link is een link van een andere website dan de jouwe, naar jouw website. Zorg ervoor dat de ankertekst niet ‘klik hier’ is maar meteen een woord bevat dat relevant is voor jouw pagina waar naartoe wordt gelinkt.

Voeg zoekwoorden toe aan jouw tekst

Zoekwoorden zorgen ervoor dat Google begrijpt waarover jouw tekst gaat. Hoewel we de pagina-titel, header 1, header 2 en de afbeeldingen al inzetten om onze boodschap duidelijk te maken, leveren zoekwoorden in de tekst je extra online visibiliteit op.

Let wel, overdrijf niet. Zorg ervoor dat de tekst vlot leesbaar blijft en je niet enkel voor Google schrijft!

Repeat

Eens je klaar bent met het doorlopen van deze stappen voor 1 pagina van jouw website, weet je wat doen om de andere pagina’s van jouw website te optimaliseren. Denk eraan dat hoe unieker de boodschap per pagina, hoe gemakkelijker het voor jou gaat zijn om deze te optimaliseren voor Google én hoe gemakkelijker het wordt voor Google om jouw webpagina te tonen in de zoekresultaten.