Stappenplan voor zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek bezorgt jou inzichten in het online zoekgedrag van jouw potentiële klant, geeft jou een betere kijk op jouw concurrentie en geeft je de mogelijkheid om marketingbudget efficiënter te besteden. Kortweg, zoekwoordenonderzoek vormt een onmisbare brok inzichten voor een online ondernemer.

Maar hoe start je nu met een zoekwoordenonderzoek? Dit stappenplan voor zoekwoordenonderzoek helpt jou op goede weg.

1. Topics bepalen

Afhankelijk van jouw sector, niche, product waarvoor je marktonderzoek wil verrichten, of onderwerp waarover jij content wil maken, kan je specifieke topics of onderwerpen voor zoekwoorden onderzoek bepalen.

Onderstaande vragen kunnen je helpen met inspiratie te bekomen om topics te noteren:

  • Welk product of dienst verkoop je, of wil je gaan verkopen?
  • Welke vragen stellen mensen over jouw product of dienst?
  • Waarvoor dient jouw product of dienst?
  • Welk probleem lost het op?

 

Bijvoorbeeld:

Ben je een webshop eigenaar en verkoop je make-up? Dan kunnen mogelijke topics zijn: lippenstift, fond de teint, huidreiniging, oogschaduw, nachtcrème, ontschminker, gezichtsreiniger, acne, acne gevoelige huid, enzovoort. 

2. Zoekwoorden onderzoek starten

Er zijn verschillende manieren om te starten met zoekwoordenonderzoek. Er zijn een handvol gratis tools voor zoekwoordenonderzoek die je kan gebruiken en betalende tools die jou méér inzicht in zoekvolumes en online concurrentie bezorgen. Ik raad aan zowel de gratis tools te gebruiken als minimum 1 betalende tool indien je daadwerkelijk met SEO aan de slag wil. 

Gebruik van een gratis tool

Open Google Search, de zoekmachine van Google zelf, en typ een topic in dat op jouw lijstje staat. Bekijk de zoekresultaten in Google en noteer de bijkomende zoekwoorden die je er ziet opduiken.

Bijvoorbeeld: lippenstift

Je kan vanuit de zoekresultaten van Google bijkomende zoekwoorden noteren of afleiden zoals:

  • lipstick
  • kleur lippenstift
  • kleur lippenstift oudere vrouw
  • langhoudende lippenstift
  • kleur lipstick 50 jaar
  • lippenstift rood
  • lippenstift goedkoop
  • lippenstift mat

Het kan handig worden een Excel te gebruiken om jouw zoekwoorden te bundelen. 

Gebruik van een betalende tool

Er zijn verschillende tools beschikbaar die na een gratis proefperiode een bijdrage vragen in ruil voor het gebruik. Ikzelf gebruik momenteel zowel SERanking als Ubersuggest. Het voordeel van een betalende tool is dat je meteen meer inzichten bekomt in zoekvolumes en online concurrentie en hierdoor maximaal rendement uit jouw SEO-inspanningen kan halen.

 

Bijvoorbeeld: lippenstift vs. lipstick

 

Lipstick wordt beduidend vaker gegoogeld in België dan lippenstift volgens de gegevens van SERanking.

Lijkt me eerder vreemd en dus neem ik de proef op de som en gooi de zoekwoorden toch ook nog even in de gratis tool Google Trends. En klopt hoor (uiteraard), lipstick wordt in België vaker gegoogeld dan lippenstift. Het lijkt dus aangewezen ‘lipstick’ als focus keyword in te zetten voor de categoriepagina met alle lippenstiften. 

Door een betalende tool te gebruiken, loop je minder risico webverkeer te mislopen ten gevolge van het nemen van een intuïtieve beslissing.

3. Zoekwoorden bijhouden in Excel

Wanneer je uitvoerig zoekwoordenonderzoek plant, lijkt het me handig zoekwoorden bij te houden in een Excel met daarbij de data over zoekvolumes en online concurrentie. Heb je met een betalende tool voor zoekwoordenonderzoek gewerkt? Dan kan je erg makkelijk zoekwoorden toevoegen aan een zoekwoordenlijst, die je wanneer je klaar bent, met 1 klik op de knop kan exporteren naar Excel.

4. Zoekwoorden sorteren

Je hebt nu een gigantisch lange lijst zoekwoorden, goed voor jou! Maar wat kan je hier nu mee aanvangen?

Start even met het sorteren van jouw zoekwoorden op basis van zoekvolumes, en orden de zoekvolumes van groot naar klein. Zo krijg je in 1 oogopslag een idee van welke zoekopdrachten binnen jouw niche het vaakst worden ingetypt in Google.

In dit voorbeeld, sorteer ik nadien ook nog even op ‘moeilijkheid’. Dit cijfer geeft een indicatie van hoe moeilijk het wordt om met bijhorende zoekwoorden hoog te scoren in Google. Door op ‘moeilijkheid’ te sorteren, zie ik meteen op welk zoekwoord ik idealiter inzet in geval van gelijke zoekvolumes.

Voorbeeld hieronder toont dat het gemakkelijker zal zijn om hoog te scoren in Google voor het zoekwoord ‘nyx lipstick’ dan voor het zoekwoord ‘revlon lipstick’. Verkoop ik beide lipsticks, dan weet ik dus dat het harder werken zal worden om die online vindbaarheid in Google te versterken voor ‘revlon lipstick’. 

5. Zoekwoorden verwerken

Deze lijst boordevol inzichten in het online zoekgedrag van jouw doelgroep biedt jou een legio aan mogelijkheden. Wat je met deze zoekwoorden allemaal kan doen, vertel ik je hieronder:

Zoekwoorden toewijzen aan pagina’s

Indien je reeds over een website beschikt, kan het handig zijn de Excel met zoekwoorden door te nemen en zoekwoorden toe te wijzen aan specifieke pagina’s. Stel jezelf de vraag of je voor een bepaalde zoekopdracht reeds geschikte content hebt. Ja? Voeg dan een kolom toe aan jouw Excel en noteer die pagina erin.

Ik illustreer met voorbeeld hieronder: wanneer iemand ‘lipstick dior’ googelt, komt deze persoon idealiter terecht op mijn pagina met Dior lipsticks. Ik wijs het zoekwoord toe aan deze pagina, in een kolom die ik manueel heb toegevoegd.

Ga zo verder door jouw lijst met zoekwoorden en wijs zoekwoorden toe aan pagina’s binnen jouw website of webshop. Denk telkens kritisch na over de zoekintentie van een zoekopdracht. Wat hoopt de surfer te zien wanneer hij of zij een specifieke zoekopdracht intypt in Google? En sluit jouw content hierbij aan?

Na afloop kan je per pagina nagaan welke zoekwoorden je op gebruiksvriendelijke wijze kan toevoegen aan deze specifieke pagina om de online vindbaarheid ervan te verbeteren.

Zoekwoorden inzetten voor pagina-specifieke SEO

Indien jouw content aansluit bij de zoekintentie van een bepaalde zoekopdracht, dan kan je de zoekwoorden inzetten voor jouw pagina-specifieke SEO. 

Pagina-specifieke SEO vind je op elke pagina van jouw website terug, en is de verzameling van elementen die jij kan voorzien van specifieke zoekwoorden, met als doel aan Google het duidelijk te maken waarover jouw pagina gaat:

  • de URL of websitelink
  • headers
  • tekst
  • afbeeldingen
  • video
  • interne linken
  • pagina-titel
  • metabeschrijving

Draag je geen zorg voor de pagina-specifieke SEO, dan wordt het moeilijker voor Google om te begrijpen waarover jouw pagina gaat en dus mis je de kans dat jouw website hoog wordt getoond in de zoekresultaten.

Zoektermen als basis voor nieuwe content

Het is perfect mogelijk dat je tijdens jouw zoekwoorden onderzoek zoektermen ziet verschijnen waarvoor je de kennis wel in huis hebt, maar er geen content voor hebt voorzien. Een ideale gelegenheid om content te gaan creëren om een antwoord te bieden op een specifieke zoekopdracht!

Bijvoorbeeld: 

Verkoop je als webshopeigenaar lipstick? Dan merk je tijdens jouw zoekwoordenonderzoek op dat er wordt gegoogeld naar ‘langhoudende lippenstift’. Je kan perfect een artikel schrijven met jouw 5 aanbevolen lipsticks die langdurig op de lippen blijven. Vanuit jouw artikel kan je dan met interne linken de lezer doorverwijzen naar die 5 lipsticks om enerzijds jouw conversieratio te bevorderen en de surfer zo goed mogelijk te helpen.

Zoektermen voor productontwikkeling of uitbreiding van het aanbod

Wanneer je zoekwoorden onderzoek uitvoert of laat uitvoeren is de kans groot dat je zoekopdrachten terugvindt met relevante zoekvolumes voor producten die je evengoed zou kunnen aanbieden (maar nog niet aanbiedt), of diensten die je ook zou kunnen samenstellen met jouw kennis.

Bijvoorbeeld: 

Bied de webshophouder in dit voorbeeld nog geen glitter lipstick van Dior aan maar kan dit product naadloos worden toegevoegd aan het aanbod? Dan is dit sowieso een versterking van het aanbod.

Er wordt immers ca. 480 keer per maand online naar ‘dior glitter lipstick’ gezocht. Bekom je voor deze zoekopdracht een plek in de top 3 resultaten van Google, dan komt er een mooi aandeel (ca. 10-30% van het zoekvolume) website bezoekers elke maand jouw kant op. Bezoekers die al erg goed weten welk product ze wensen aan te kopen en zich dus ook dichter bij de aankoopbeslissing bevinden. Althans, in dit voorbeeld.

Zoekwoordenonderzoek als basis voor een nieuwe website

Voor wie plant een nieuwe website te bouwen of zijn website wil laten vernieuwen heeft er alle baat bij om bij het uittekenen van een website structuur beroep te doen op een zoekwoordenonderzoek. 

Door het zoekwoordenonderzoek tezamen met de huidige bezoekersaantallen van de website (indien die er is) te bekijken, kan een gebruiksvriendelijke website structuur- en navigatie worden voorgesteld, met bijbehorende URL’s of website linken. 

Conclusie

Een zoekwoorden onderzoek biedt jou als online ondernemer ongetwijfeld nieuwe inzichten die je op lange termijn kan inzetten. Je kan er een jaar lang aan content door voorzien. Content waar jouw doelgroep effectief online naar zoekt. Je kan er de online vindbaarheid van jouw bestaande content door verbeteren aan de hand van pagina-specifieke SEO en zelf jouw aanbod verruimen, onderbouwd met relevante data.

Je leest het goed, de mogelijkheden zijn legio!

Wil je graag zelf met zoekwoorden onderzoek aan de slag? Rep je dan naar mijn lijst met tools voor zoekwoordenonderzoek en ga van start. Of ontdek de mogelijkheden om jouw zoekwoorden onderzoek uit te besteden en bekom meteen alle nuttige inzichten tijdens een video-call.