Is jouw website SEO vriendelijk?

Wie al een tijdje over een website beschikt, kan het beamen. Je plaats zo nu en dan nieuwe content online, houdt blogartikelen up to date en past hier en daar productspecificaties aan. Door voortdurend aanpassingen te maken aan jouw website, kan het zijn dat je af en toe enkele belangrijke SEO regels over het hoofd ziet. 

Is jouw website nog wel SEO vriendelijk? 

Deze korte checklist bezorgt jou het antwoord op deze vraag. Overloop deze 8 vragen en ontdek of jouw website toe is aan een SEO optimalisatie.

Checklist: is jouw website SEO-vriendelijk

Hoeveel pagina’s van jouw website vind je terug in Google?

Ga na hoeveel pagina’s van jouw website zijn terug te vinden in Google door dit eenvoudige commando in te typen in de zoekmachine:

site:domeinnaam.be

Voor mijn website zou het commando dus zijn:

site:seostudio.be

hoe website vindbaar maken in Google

Google geeft meteen in de zoekresultaten weer hoeveel pagina’s hij vindt voor jouw domeinnaam.

Komt dit overeen met het aantal pagina’s die jij online wil zien? Met het aantal pagina’s die online staan in jouw CMS? Indien niet, kan het zijn dat Google bepaalde pagina’s van jouw website niet weet te vinden. 

Zijn jouw pagina-titels ingevuld?

Pagina-titels zijn de stukken tekst die je in de zoekresultaten van Google krijgt te zien wanneer je aan het Googelen slaat. Elke pagina heeft een pagina-titel nodig. Idealiter bevatten ze een relevant zoekwoord en triggeren ze de lezer om door te klikken naar de webpagina in kwestie.

Ook Google heeft deze pagina-titels nodig om te begrijpen waarover jouw webpagina gaat.

Met de handige Chrome-extensie MozBar kan je gemakkelijk nagaan of alle pagina-titels voor jouw website zijn ingevuld en welke jij dient aan te vullen.

Is jouw meta beschrijving geschreven?

De meta beschrijving verwijst naar de enkele lijnen tekst die je in de zoekresultaten net onder de pagina-titel te zien krijgt. Probeer hier een catchy tekst neer te pennen om de Google gebruiker te overtuigen op jouw website link te klikken. Ook hier kan die gratis SEO-tool MozBar hulp bieden.

Ontvang je graag tips over hoe je jouw pagina-titel en meta beschrijving invult? Download dan mijn gratis SEO e-book.

Heb je voor elke pagina een header 1?

Voorzie voor elke pagina een opmaak of structuur. Niet enkel om de lezer een structuur van jouw artikel of pagina duidelijk te maken, maar ook om Google aan te tonen waarover jouw webpagina gaat. Let erop dat elke pagina slechts 1 header 1 heeft.

Heb je te kampen met 404-pagina’s?

Terwijl je al maanden of jaren aan jouw website sleutelt, nieuwe content toevoegt of verouderde content vervangt, kan het gebeuren dat er ergens een pagina van jouw website is verdwenen.

M.a.w. je hebt een pagina gewist zonder Google te laten weten welke pagina ervoor in de plaats is gekomen, of je hebt een website link gewijzigd zonder er bij stil te staan dat de originele pagina hierdoor niet meer vindbaar is in Google.

Dit levert een 404-pagina op of een dood spoor, en daar houdt jouw website bezoeker noch Google van. Identificeer jouw 404-pagina’s met behulp van de Google Search Console en zorg voor een redirect naar een pagina die aansluit bij de content van de initiële pagina.

seo vriendelijke website
Voorbeeld van een guitige 404-pagina van Pixar.

Werk je met WordPress? Dan biedt de plug-in Redirection hulp. Hier kan je een oude URL of website link laten verwijzen naar de nieuwe URL.

Veel bedrijven zorgen ervoor dat de 404-pagina van hun website op een ludieke wijze weergeeft dat er een foutje in de website is geslopen. Ben jij zo een creatieve bij, leef je dan ook even uit om een plezante pagina in elkaar te steken die jouw bezoeker erop wijst dat er een foutje is gebeurd.

Werken alle linken nog?

Jouw website telt zonder twijfelen tal van interne linken en externe linken. Ga na of alle linken jouw website bezoeker naar de bedoelde pagina loodsen en pas jouw linken aan waar nodig.

Niet-werkende interne linken gaan vaak hand in hand met 404-pagina’s. Je verwijst vanop een pagina binnen jouw website naar een andere pagina van jouw site die niet meer bestaat. Heb je alle 404-pagina’s aangepakt met een redirect, dan heb je vaak ook alle niet-werkende interne linken gefikst.

Opgelet voor deze valkuil:

Google heeft véél liever dat je van de ene pagina meteen naar de juiste pagina linkt, in plaats van naar de pagina die gebruik maakt van een redirect om de bezoeker op de juiste plek te brengen.

Gebruik dus ook de kortste weg naar een pagina wanneer je een interne link gebruikt. En vermijd te linken naar een pagina waar een redirect op rust.

Zijn jouw afbeeldingen gecomprimeerd?

Afbeeldingen spelen een grote rol in de gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Ze dienen enerzijds om jouw bezoeker te inspireren, een product te tonen of een dienst uit te leggen. Anderzijds kunnen ze er ook voor zorgen dat jouw website trager laadt.

Let er daarom op dat al jouw afbeeldingen gecomprimeerd zijn vooraleer je ze oplaadt. Een ideale bestandsgrootte schommelt rond 100kB. Ook hier kan de tool Screaming Frog jou in 1 oogopslag tonen welke afbeeldingen te groot worden geschat. Houd een oogje in het zeil dat je tijdens het comprimeren niet teveel kwaliteit verliest en jouw fotoweergave niet te korrelig wordt. 

Meer tips en tools over hoe je afbeeldingen SEO-vriendelijk maakt, vind je in mijn e-book.

Is jouw sitemap toegevoegd aan jouw robots.txt file?

Een sitemap zorgt ervoor dat de Google robot weet uit welke pagina’s jouw website bestaat. Werk je met WordPress? Dan kan je met de plug-in Yoast jouw sitemap aanmaken. 

De robots.txt file geeft dan weer aan de Google robot door welke pagina’s hij mag bezoeken. Voeg je de locatie van jouw sitemap dus toe aan die robots.txt file dan weet de Google robot meteen waar hij die kan vinden.

In het blogartikel over de online vindbaarheid van jouw website, leg ik je uit hoe je dit zelf doet.