SEO trends voor 2023

Dat SEO geen stilleven is maar continu evolueert, hoef ik je niet te vertellen. Wil je ook in 2023 inzetten op een grotere online vindbaarheid in Google dan kan je inspelen op deze SEO trends voor 2023. 

Inhoud van dit blogartikel

AI Generated Content

De komst van ChatGPT heeft olie op het AI Generated Content vuur gegooid en reeds tot verhitte discussies en boeiende gesprekken geleid op zowel social media als kerstdiners. Steeds vaker worden teksten geschreven door robots, online gepubliceerd of de kwaliteit ervan vergeleken met zelfgeschreven artikelen. 

De voordelen van AI Generated Content:

  • heb je gebrek aan inspiratie, dan brengt AI Generated Content je op dreef 
  • je bekomt een leidraad, die je verder kan finetunen en aanvullen met jouw eigen kennis en externe bronnen
  • tijd- en kostenbesparing: bedrijven waarvoor het gebruik van AI Generated Content nut heeft bewezen, besparen kosten en tijd

 

De nadelen van AI Generated Content

  • de kwaliteit van de content: afhankelijk van welke tool voor AI Generated Content je gebruikt, kan de schrijfstijl of het taalgebruik niet conform zijn aan de kwaliteit die je gewend bent
  • kan foutieve informatie bevatten: ChatGPT waarschuwt bijvoorbeeld zelf dat niet alle getoonde informatie correct is of up-to-date is. Volgens juriste Nathalie Smuha kan chatGPT indirect leiden tot ethische problemen.
 
AI generated content
Een voorbeeld van AI Generated Content door ChatGPT

Bekijk je graag wat AI Generated Content voor jou kan betekenen? Probeer dan www.copy.ai of ChatGPT even uit en kijk of deze tools jou vooruit helpen. 

As said before when asked about AI, content created primarily for search engine rankings, however it is done, is against our guidance. If content is helpful & created for people first, that's not an issue.

Meer updates van het Google algoritme

Door de felle opmars van AI Generated Content en doordat Google zelf ook continu inzet op Machine Learning om surfers zo efficiënt mogelijk van een kwalitatief antwoord te voorzien, zal 2023 gekenmerkt worden door meer updates van het algoritme.

Blijf op de hoogte van de algoritme-updates die worden uitgevoerd en houd hiermee rekening wanneer je teksten schrijft voor het web of websites optimaliseert voor Google. 

E E-A-T

Doordat er steeds meer content op het internet wordt gepubliceerd, mede dankzij AI Generated Content, wordt het nog belangrijker kwalitatieve content te publiceren. En dat kan je doen aan de hand van E E-A-T, een kwaliteitsrichtlijn van Google zelf.

E E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authority, Trustworthiness, waarbij ‘Trust’ of vertrouwen door Google centraal wordt geplaatst. 

Hoe vertaal je E E-A-T nu naar jouw niche? Ik geef enkele voorbeelden:

  • Schrijf je een blogartikel over welke activiteiten je aanraadt tijdens een citytrip Barcelona, maak dan duidelijk dat je er zelf bent geweest en je tips vanuit ervaring deelt (Experience) Klanten vertrouwen steeds vaker op influencers en reviews.
  • Deel je de laatste nieuwtjes over de beurs of beleggingen? Zorg er dan voor dat jij de nodige expertise uitstraalt door vaak kwalitatieve info over de beurs te online te delen. (Expertise)
  • Ben jij de go-to-website voor mensen op zoek naar producten of diensten in jouw niche? Word er vaak online naar jou of jouw website verwezen of heb je positieve reviews op jouw palmares staan? Deze factoren bepalen mee jouw ‘Authority’.
  • Besteed voldoende tijd aan jouw ‘Over mij’ pagina om duidelijk te maken wie jij bent en waarvoor jij staat (Trustworthiness)
  • Baat je een webshop uit, zorg dan voor een veilige online betaalmogelijkheid en voeg reviews toe aan jouw productpagina’s (Trustworthiness)

Toename van het gebruik van Voice Search

Steeds vaker doen mensen beroep op Voice Search om hen bij te staan in het dagelijkse leven, tijdens het koken, in de wagen, op de fiets, enzovoort. Het is dan ook belangrijk voor ons als contentmaker of bedrijfseigenaar in te spelen op deze trend.

Ik neem even de proef op de som en vraag Siri hulp bij het vinden van een leuk adresje om met vriendinnen een lekker glas wijn te gaan drinken. Ik activeer Siri en zeg ‘wijnbar’ waarna ik volgende resultaat bekom.

Het is als fysieke winkel, restaurant of bar dus uitermate belangrijk dat jouw Google Bedrijfsprofiel op punt staat indien je graag via Voice Search door jouw potentiële klanten wordt gevonden.

Vraag ik Siri bijstand tijdens mijn zoektocht naar een ‘lange blauwe broek’, ook dan biedt deze Voice Assistent me antwoord.

Speel als contentmaker in op deze vragen en voorzie long-tail zoekwoorden in jouw webteksten of copy. Zo geef je Siri en andere Voice Assistenten de kans jouw webpagina te tonen als zoekresultaat.

Google Lens

Wie vaak met Google speelt, heeft het camera-icoon naast de zoekbar ongetwijfeld opgemerkt. Ik testte de tool regelmatig uit voorbij zomer om onkruid van plant en bloem te onderscheiden of een menukaart op reis te vertalen naar het Nederlands, maar de tool wordt volgens … voornamelijk gebruikt om barcodes te lezen, wiskundige raadsels op te lossen, en producten te identificeren. 

Wil jij als online ondernemer gevonden worden via Google Lens, dan wordt het van uitermate belang dat je voldoende aandacht besteedt aan het optimaliseren van jouw afbeeldingen voor Google. En dat doe je door jouw afbeelding te comprimeren, te benoemen en van een alt-text te voorzien.

google lens en seo

Featured snippets

Featured snippets domineren de zoekresultaten van Google al langer dan vandaag. Maar liefst 65% van alle zoekopdrachten gemaakt in Google levert vandaag een featured snippet op, wordt in de whitepaper The vision of 23 digital marketers for 2023 geschreven. 

Een featured snippet levert jou als online ondernemer alvast letterlijk een grotere visibiliteit op in Google, doordat je meer pixels bekomt op die eerste pagina van Google, én als eerste organische resultaat wordt getoond. Maar, veelal levert het jou geen website bezoekers op, en draagt het vooral bij tot naambekendheid. Meer weten of featured snippets en hoe je er bekomt?

En wat denk jij, werd dit blogartikel geschreven door AI of kroop ik hiervoor zelf in m’n pen? 

seo trends

Het belang van User-first Content

In het verlengde van E E-A-T, Voice Search en het belang van featured snippets mag je besluiten dat de lezer of gebruiker door Google centraal wordt gezet. Dat is al lang zo trouwens.

Schrijf dan ook jouw teksten of content niet voor Google maar voor jouw doelgroep. Nadien kan je ervoor zorgen dat ook Google begrijpt waarover jouw webteksten of content gaat zodat jouw content kan worden getoond voor relevante zoekopdrachten.