Gratis SEO Tools

Er bestaan tal van gratis SEO tools en hulpmiddelen die jou op weg helpen met het SEO-proof maken van jouw website. De meeste tools die Google zelf aanbiedt, zijn gratis. Tools ontwikkeld door derde partijen bieden vaak een beperkte set functionaliteiten kosteloos aan. 

Beheer je een website en streef je ernaar de online vindbaarheid te verbeteren? Dan helpen onderstaande tools je zeker op goede weg.

6x Gratis SEO tools

Google Search Console

Deze gratis SEO tool van Google verzamelt data waardoor jij als marketeer of website beheerder de kans krijgt jouw website te optimaliseren voor organische zoekresultaten. De tool simuleert hoe de Google robot het internet crawlt, content verzamelt en deze content indexeert. 

Een beknopt overzicht van wat jij met de Google Search Console kan doen:

  • Overzicht: toont je hoeveel van jouw webpagina’s de Google robot terugvindt en of er fouten worden opgemerkt
  • Prestaties: toont je hoeveel kliks je ontvangt dankzij welke zoekopdrachten in de zoekmachine en hoe jouw online visibiliteit evolueert
  • URL-inspectie: ga na of een pagina gevonden wordt door de Google robot via de URL-inspectie.
 

Praktische tip:

Breng je wijzigingen aan op één van jouw webpagina’s, dan kan het even duren vooraleer deze worden opgemerkt door de Google robot. Je kan de wachttijd echter verkorten door jouw pagina aan te bieden aan de Google robot, en je indexering aan te vragen. Hierdoor trigger je de Google robot om jouw wijzigingen te inspecteren en jouw webpagina opnieuw te indexeren. Heb je dus SEO optimalisaties doorgevoerd, dan bied je gewoon jouw webpagina aan via de URL-inspectie en bekom je sneller een positief resultaat in de zoekresultaten.

Hoe vraag je een indexering van Google aan?

  1. Open de Google Search Console
  2. Klik op URL-inspectie
  3. Plak de URL van de gewijzigde webpagina in het invulveld
  4. Klik op ‘Indexering aanvragen’
 

Google Trends

Een volgende gratis tool van Google is Google Trends. Hier kan je terecht om trends op te snorren per land, of per regio waarin je actief bent. Een aantal scenario’s waarbij het gebruik van deze tool handig is:

  • Je bent actief in een seizoensgebonden sector. Google Trends toont jou vanaf welke periode naar jouw dienst of product wordt gezocht. 
  • Je wil gelijkaardige zoektermen met elkaar vergelijken om te bepalen welke termen het vaakst worden gebruikt.
  • Je wil nagaan of het gebruik van een bepaalde zoekterm verschilt per regio.
  • Je bent op zoek naar gerelateerde zoekopdrachten voor een bepaalde zoekterm.

Google Analytics

De gratis tool ‘Google Analytics‘ bezorgt je een hoop info over jouw website. Wil je te weten komen of jouw SEO inspanningen iets opbrengen, dan kan je hier terecht.

  1. Open je Google Analytics Account
  2. Klik op Acquisitie
  3. Klik op Overzicht

Een diagram toont je nu waar jouw website bezoekers vandaan komen:

  • Organic search (SEO) heb je te danken aan jouw SEO inspanningen. Bezoekers die jij door het gebruiken van de juiste zoektermen naar je website loodst. Of die jouw merknaam intypen in de zoekmachine van Google.
  • Referral of verwijzend verkeer bekom je dankzij vermeldingen van jouw website op een andere site. Bijvoorbeeld, indien je jouw website registreert op de online winkelstraat ‘Alfa Plaza‘.
  • E-mail: aantal bezoekers dat via een e-mail nieuwsbrief op je site terecht komt.
  • Paid search (SEA): hoeveel personen je dankzij online advertenties op jouw website ontvangt.
  • Direct: bezoekers die jouw website link gewoon intypen in de URL-bar.
  • Social: website bezoekers die via Instagram, Facebook, Pinterest of LinkedIn op jouw pagina terecht komen.

Snelheid website testen

De snelheid van jouw website gaat hand in hand met de gebruiksvriendelijkheid van je site. Google houdt rekening met de snelheid van jouw website wanneer hij posities in de zoekresultaten verdeelt. Je kan de laadtijd van jouw website testen en de factoren die de snelheid hinderen terugvinden met onderstaande gratis SEO-tools: 

  • PageSpeed Insights: je bekomt een overzicht van elementen die de laadtijd van jouw website hinderen. PageSpeed Insights levert je een rapport voor zowel mobiele weergave als weergave op desktop.
  • GTmetrix: de gratis versie screent jouw website vanuit Vancouver. Indien je geen CDN (Content Delivery Network) hebt ingeschakeld omdat  jouw website en doelgroep zich enkel in België of Nederland bevindt, beïnvloedt dit jouw resultaat negatief. Je kan echter een gratis account opstarten waardoor je ook jouw website kan laten screenen vanuit Londen bijvoorbeeld.
  • WebPageTest: je kan kiezen vanuit welke locatie de snelheid van jouw website wordt getest en ontvangt een gestructureerd rapport over de punten die jouw aandacht vereisen. 
 
Praktische tip:
 
Voer de test enkele keren na elkaar uit zodat je ook een inzicht bekomt over hoe snel je website wordt geladen eens gecached. Zo zou een bezoeker die jouw webpagina reeds heeft bezocht, de snelheid ervan ervaren. Het is ook aangeraden de snelheid van jouw website elke 3 maanden opnieuw te testen.

Afbeeldingen comprimeren

Afbeeldingen comprimeren bevordert de snelheid waarmee jouw website laadt. Een snelle website wordt als zijnde gebruiksvriendelijk gezien door de Google robot. Verklein dus elke afbeelding die je toevoegt aan jouw webshop -of site. 

Er circuleren tal van gratis online tools. Ikzelf verkies te werken met Image Compressor. De tool werkt met een ‘drag & drop’ functie waar je zowel foto per foto kan in slepen als een gehele map boordevol foto’s. Je kiest zelf of je een goede of extreme compressie wenst en downloadt het verkleinde bestand voor gebruik.

Google PageSpeed Insights raadt elke website beheerder aan om foto’s op te laden in webP formaat. Dit formaat zorgt voor een extra compressie met behoud van beeldkwaliteit. Afbeeldingen converteren naar webP kan met de gratis tool Convertio.

Praktische tip:

Benoem jouw afbeelding pas na compressie. Vaak wordt de bestandsnaam tijdens compressie gewijzigd naar ‘-zip’ of ‘-minified’ of ‘-compressed’ waardoor de originele naam verdwijnt. Jouw afbeeldingen voor compressie van een SEO-proof benaming voorzien, is dan ook verloren moeite.

MozBar voor pagina-specifieke SEO

De MozBar is een Chrome extensie die je inzicht geeft in jouw pagina-specifieke SEO. Kortweg, indien je SEO optimalisaties hebt doorgevoerd, kan je met de MozBar nagaan of de aanpassingen correct doorstromen online. Je ziet in 1 oogopslag of je paginatitel goed is ingevuld, welke meta beschrijving wordt waargenomen, of je slechts 1x een header 1 gebruikt en welke of jouw header 2’s correct doorstromen.

De MozBar installeren in 6 stappen: 

  1. Open je Chrome browser 
  2. Voeg de MozBar Chrome extensie toe aan Chrome
  3. Je vindt nu het icoon ‘M’ terug rechts van de URL-balk. Indien je het icoon niet meteen ziet, kan je op het puzzelstuk klikken om een overzicht van de geïnstalleerde extensies terug te vinden. Je vindt hier nu ook MozBar tussen. (zie afbeelding hieronder)
  4. Klik het icoon aan om de MozBar te activeren
  5. De MozBar verschijnt nu net onder je URL-balk. Indien gevraagd wordt om ‘3rd Party Cookies’ toe te staan, klik je op ‘Cookie Settings’ en nadien op ‘Alle cookies toestaan’. Indien je liever beperkt toegang geeft tot jouw browsegeschiedenis, kan je ook enkel Moz toelaten jouw reilen en zeilen te registreren door bij ‘Sites die altijd cookies mogen gebruiken’ enkel de extensie [*.]moz.com toe te voegen.
  6. Creëer nu een gratis account aan bij Moz en je bent klaar om de gratis SEO tool te gebruiken.
SEO tools mozbar

Hoe gebruik je de MozBar?

  1. Klik op het papiertje met vergrootglas
  2. Check of volgende pagina-specifieke SEO goed werd ingevuld: 
 
  • paginatitel (max. 66 karakters)
  • meta beschrijving (max. 155 karakters)
  • H1 en h2’s
  • alt-teksten voor afbeeldingen 
SEO tool: MozBar