Bepaal jouw SEO quick wins met de Google Search Console

SEO en quick wins, de twee zijn zo goed als elkaars tegenpolen, en toch kan je vaak die enkele aanpassingen maken aan jouw website die je website snel die extra online vindbaarheid bezorgen.

In dit blogartikel toon ik jou hoe jij jouw quick wins, of jouw ‘low hanging fruit’ zoals het ook wel eens wordt genoemd, vindt met behulp van de Google Search Console. Staat jouw website al eventjes online? Dan bekom je dankzij deze gratis tool van Google een hoop interessante gegevens. 

Scrol door het stappenplan op dit blogartikel of download de video-tutorial.

Download de handige video-tutorial

    We respect your privacy. Unsubscribe at anytime.
    Inhoud van dit blogartikel

    Open de Google Search Console en verifieer jouw website indien nodig

    De Google Search Console is een gratis tool van Google die dient om webdevelopers, online ondernemers en SEO-marketeers inzichten te bezorgen in hoe hun website door de ogen van Google wordt gezien.

    Is het de eerste keer dat je gebruik maakt van deze tool, dan kan het zijn dat je jouw website moet verifiëren om aan te tonen dat jij wel degelijk de eigenaar bent van deze specifieke website, of toelating hebt van de website-eigenaar om de data in de tool te bekijken.

    Vul hiervoor jouw website URL toe aan het invulveld dat je te zien krijgt.

    Website verifiëren in Google Search Console

    Er zijn meerdere methodes om jouw website te verifiëren. De meest eenvoudige en minst technische methode is de eigendomsverificatie via Google Analytics. Wanneer je reeds een Google Analytics of GA4 code hebt toegevoegd aan jouw website, kan je toegang bekomen tot de Google Search Console met hezelfde Google-account. 

    Ondervind je moeite om jouw website via Google Analytics te verifiëren? Dan biedt deze video-tutorial (links) van Google hulp.

    Eens jouw toegang tot de Google Search Console is geverifieerd, bekom je onderstaande melding. 

    Je kan nu van start met het bepalen van jouw SEO quick wins.

    Exporteer de zoekopdrachten die jouw website organisch verkeer bezorgen

    Super, you’re in!

    Klik in de linkerkolom van de Google Search Console op ‘Prestaties’ en bekom data over:

    • Totaal aantal klikken: hoeveel website bezoekers mocht jouw site de afgelopen 3 maanden* ontvangen via Google
    • Totaal aantal vertoningen: hoe vaak wordt jouw website getoond in de zoekresultaten van Google
    • Gemiddelde CTR: hoe vaak wordt er gemiddeld op één van jouw webpagina’s geklikt vanuit Google
    • Gemiddelde positie: en wat is de gemiddelde positie van jouw webpagina’s in Google

    (*) de grafiek visualiseert standaard het zoekverkeer- en vertoningen van de afgelopen 3 maanden. Je kan deze periode wijzigen bovenaan de grafiek

    Eens je dit overzicht bekomt, kan je al deze data gemakkelijk exporteren via de pijl rechtsbovenaan het dashboard.

    Zelf kies ik telkens voor een export naar een Excel-spreadsheet omdat ik hier beter mee uit de voeten kan dan met Google Spreadsheets. Eens de export is voltooid, opent de Excel spreadsheet automatisch.

    Definieer jouw quick wins

    Sorteer de data in jouw Excel

    Je hebt nu een Excel boordevol data, verspreid over maar liefst 7 tabbladen: Zoekopdrachten, Pagina’s, Landen, Apparaten, Zoekopmaak, Datums en Filters. Om de quick wins voor jouw website te bepalen, hebben we enkel het eerste tabblad nodig, deze met de zoekopdrachten.

    Je krijgt nu een hoopje ruwe data te zien met meest uitgevoerde zoekopdrachten, het aantal clicks dat deze zoekopdracht jouw website oplevert, het aantal keren dat jouw website in Google wordt vertoond voor deze zoekopdracht, de CTR of click-through-rate, en de positie in de zoekresultaten voor die specifieke zoekopdracht.

    Met deze gegevens kan je echter, eens je ze sorteert, bekijken welke zoekwoorden jou een positie op de tweede pagina van Google opleveren. Met andere woorden, welke zoekwoorden jou bijna een plek op die felbegeerde eerste pagina van Google bezorgen.

    1. Blokkeer de titels van jouw Excel via ‘Venster’, ‘Titels blokkeren’. Als dit is gelukt, blijft jouw rij 1 vastgepind bovenaan de pagina terwijl je naar hartenlust door jouw Excel scrolt.
    2. Sorteer nu jouw gegevens op ‘Positie’ en ‘Van klein naar groot’

    Ga na welke zoekopdrachten jou een plek op pagina 2 in Google bezorgen

    Je bekomt nu een overzicht van de zoekopdrachten die jou een positie op de eerste pagina van Google, tweede pagina van Google, derde pagina, enzovoort, bezorgen.

    • Positie 1 t/m 10: een positie op de eerste pagina van Google
    • Positie 11 t/m 20: een positie op pagina 2 in Google
    • Positie 21 t/m 30: een plek op die derde pagina van Google, waar zogezegd niemand nog kijkt

    Let wel, afhankelijk van het aantal advertenties via Google Ads, kan het zijn dat een zoekopdracht die jouw webpagina vertoont op positie 8 in Google, je geen plek op die eerste pagina van Google bezorgt. Advertenties in Google nemen vaak positie 1 t/m 3 en meer in, in de zoekresultaten van Google en duwen zo de organische resultaten naar beneden. Dubbelcheck dus steeds de online competitiviteit om zo de juiste conclusies te trekken.

    Om na te gaan welke zoekopdrachten jou een positie op pagina 2 in Google bezorgen, kan je ofwel scrollen tot je aan jouw zoekopdrachten komt die jou een positie vanaf 10 t/m 20 bezorgen. Ofwel werk je met een filter die je instelt op een positie groter dan 10 en kleiner dan 21.

    Je bekomt nu een handig overzicht van zoekopdrachten die jouw website een plek op pagina 2 van Google bezorgen.

    Optimaliseer pagina’s voor een betere ranking in Google

    Je hebt dus een lijst met zoekwoorden die jou website een positie op de 2e pagina van Google bezorgen, met hierbij het aantal kliks, aantal vertoningen, de CTR en positie in de zoekresultaten.

    Scrol door de lijst en selecteer de voor jou relevante zoekwoorden. Wanneer is een zoekwoord relevant? Heel simpel, wanneer jij wil dat een potentiële klant bij het intypen van dat zoekwoord, op jouw website belandt. 

    Houd rekening met het aantal vertoningen: hoe meer vertoningen, hoe interessanter voor jou, indien het zoekwoord voor jou ook relevant is. Een zoekwoord kan relevant zijn voor je wanneer het aangeeft dat de persoon die het zoekwoord intypt in Google, nood heeft aan aan jouw dienst of product.

    Typ nu een voor jou relevant zoekwoord uit deze lijst in Google en ga na welke webpagina van jou Google op die tweede pagina toont.

    Wat kan jij nu doen om deze webpagina van jou te optimaliseren?

    • Het zoekwoord toevoegen aan jouw pagina-titel indien de pagina-titel minder relevante zoekwoorden bevat
    • De zoektermen integreren in jouw metabeschrijving, indien dat nu nog niet het geval is
    • De zoekwoorden hier en daar toevoegen aan jouw webtekst of bijkomende (waardevolle) content creëren op jouw pagina

    Schrijf niet voor Google, maar voor jouw lezer.

    Opvolgen van de resultaten

    Om te zien of jouw SEO inspanningen jouw webpagina extra visibiliteit hebben bezorgd, kan je na bijvoorbeeld een week of meer, afhankelijk van wanneer de Google robot jouw webpagina opnieuw heeft gecrawld, nagaan of de positie in de zoekresultaten voor de zoekwoorden die je targette, is verbeterd.

    Je kan hiervoor teruggrijpen naar de Excel die je exporteerde uit de Google Search Console en nagaan of de positie in Google is verbeterd. Heb je nog een extra push nodig, dan kan een interne of externe link jou helpen aan een betere positie in Google.