SEO KPI's en doelstellingen

Of er nu een nieuw jaar komt aan huppelen of je hebt beslist om werk te maken van jouw SEO KPI’s en doelstellingen. Eender welk moment is een goed moment om stil te staan bij de groei van de online vindbaarheid van jouw website. Deze SEO KPI’s (Key Performance Indicators) helpen jou bij het bepalen en behalen van SEO doelstellingen.

SEO KPI's en doelstellingen

Aantal vertoningen in Google

Het aantal vertoningen geeft weer hoe vaak jouw website terug te vinden is in Google. Gebruik de Google Search Console om deze data te vinden en op te volgen. In de Google Search Console kan je eveneens zien wélke pagina’s van jouw website voor die vertoningen zorgen.

Probeer het aantal vertoningen in Google op te krikken om op termijn méér kliks te bekomen uit die zoekmachine. Een vertoning kan evengoed betekenen dat een webpagina van jouw site op de tiende pagina van Google wordt getoond. Het klinkt logisch dat een positie op pagina 10 van Google jou geen kliks zal opleveren.

Tool: Google Search Console

Aantal vertoningen in Google

Gemiddelde positie in de zoekresultaten

De gemiddelde positie in de zoekresultaten geeft weer hoe hoog jouw website scoort in Google. Laat je er niet té veel door leiden en probeer inzichten te verwerven over welke impact jouw SEO-inspanningen hebben op deze gemiddelde positie.

Wanneer je beslist om een ‘gemiddelde positie in de zoekresultaten’ te verbeteren tegenover vorig jaar, houd dan rekening met het contentplan voor je website. Komen er tonnen nieuwe blogartikelen aan, weet dan dat het moeilijk wordt om de gemiddelde positie te doen stijgen en stel bijvoorbeeld per type content SEO KPI’s in. 

Bijvoorbeeld:

Wanneer je beslist om met een blog te starten en vaak nieuwe content publiceert, zal dit in eerste instantie jouw gemiddelde positie negatief beïnvloeden (maar jouw aantal vertoningen wel een duwtje in de rug geven). Op termijn, wanneer jouw nieuwe content beter gaat presteren in Google, zal deze content de gemiddelde positie positief beïnvloeden.

Tool: Google Search Console

Gemiddelde positie in de zoekresultaten

Aantal kliks vanuit Google

Heb je reeds een mooi aantal vertoningen of merk je op dat bepaalde webpagina’s van jouw website voor specifieke zoekopdrachten een positie op de derde, tweede of eerste pagina bekomen? Dan kan je starten met het optimaliseren van het aantal kliks. 

Hoe verder jouw webpagina wordt getoond in de zoekresultaten van Google, hoe minder kliks deze pagina ontvangt. Probeer jouw webpagina dus dankzij SEO zo ver mogelijk naar boven te duwen in die zoekresultaten van Google om méér kliks te bekomen.

Tool: Google Search Console

Aantal kliks uit Google

Gemiddelde click-through-rate

De gemiddelde click-through-rate geeft in één oogopslag weer hoeveel kliks of website bezoekers jij ontvangt ten opzichte van het aantal keren dat jouw website wordt getoond in Google. Beslis je deze SEO KPI aan te pakken? Lees dan zeker even m’n tips over hoe je de click-through-rate kan optimaliseren.

De gemiddelde click-through-rate of doorklikratio kan afhangen van verschillende factoren zoals de online concurrentie, het aantal Google advertenties, de positie in de zoekresultaten, de aantrekkelijkheid van de pagina-titel of metabeschrijving, de manier waarop jouw webpagina wordt getoond in Google (zo bezorgt een featured snippet jou een prominente eerste plek in Google maar vaak weinig kliks) enzovoort. 

Tool: Google Search Console

Gemiddelde click-through-rate

Omzet dankzij SEO

Enerzijds wil je het aantal website bezoekers vanuit Google vergroten, anderzijds heb je bijzonder graag dat deze website bezoekers ook iets van je kopen.

Heb je een webshop? Optimaliseer dan zeker jouw productpagina’s en categoriepagina’s voor Google zodat deze gemakkelijk online te vinden zijn. 

Bestaat jouw website voornamelijk uit blogartikelen? Zorg er dan voor dat je vanuit jouw blogartikelen linkt naar de producten of diensten die jouw lezer vooruit kunnen helpen.

Tool: Google Analytics (GA4)

Gemiddelde verkoopwaarde

De gemiddelde verkoopwaarde of Average Order Value (AOV) verdeelt de omzet over het aantal bestellingen. Wanneer je jouw gemiddelde verkoopwaarde als SEO KPI instelt, hoe dan rekening met de verzendkosten die je hanteert, de omzet die je wil bereiken, de gemiddelde prijs van artikelen op jouw webshop, en de mogelijkheid om aan cross-selling of upselling te doen. 

In m’n blogartikel met tips voor een gebruiksvriendelijke webshop lees je hoe je de gemiddelde verkoopwaarde kan opkrikken door bijvoorbeeld aan cross-selling te doen.

Tool: Google Analytics (GA4)

Conversieratio

Deze SEO KPI geeft weer hoeveel procent van jouw organische website bezoekers ook effectief online een product of dienst bij je koopt. Ontvang je 100 website bezoekers dankzij jouw SEO inspanningen en kopen hiervan 5 personen iets aan op jouw website? Dan is jouw conversieratie 5/100 ofwel 5%. 

De conversieratio voor SEO is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de gebruiksvriendelijkheid van jouw website, de competitiviteit van jouw prijzen, jouw check-out proces, de verzendkosten en leveringstermijn, klantenreviews over jouw producten, enzovoort.

Tool: Google Analytics (GA4)

Meer weten over deze SEO kpi's of tools?

Bekijk mijn aanbod online cursussen waarin ik de werking van zowel Google Analytics als Google Search Console uitleg. En meteen ook dieper inga op SEO kpi's en doelstellingen.