SEO en social media

Als online ondernemer streef je ernaar jouw ideale klant te bereiken door onder meer je online visibiliteit te vergroten. Hoe groter je online visibiliteit, hoe meer kans je immers maakt om je product of dienst te verkopen. 

Waarschijnlijk besteed je de nodige aandacht aan marketing en ben je aanwezig op social media kanalen, schakel je waar nodig advertenties in en verstuur je prikkelende e-mails. In dit blogartikel leg ik de focus op SEO en social media. Ik licht de gelijkenissen en verschillen tussen beide toe aan de hand van eigen ervaringen en leg uit hoe social media (in)direct bijdraagt tot SEO.

Momenteel ben ik enkel actief op Instagram en Pinterest. Van zodra ik actief word op LinkedIn, Twitter en Facebook, vul ik deze blogpost verder aan. 

Inhoud blogpost

Verband tussen SEO en social media

Social media vormt een perfect marketingkanaal om bezoekers te overtuigen jouw website te bezoeken. Slaag je erin deze bezoekers niet enkel te lokken maar ook te bedienen van waardevolle info, dan gaat dit Google niet onopgemerkt voorbij. Hoe meer bezoekers jouw website ontvangt, hoe beter voor jouw positie in de zoekresultaten. Zo dragen social media kanalen indirect hun steentje bij tot een positief SEO-resultaat.

Daarnaast hebben SEO en social media nog andere overeenkomsten:

  • zowel social media als SEO vergroten je online visibiliteit en bereik
  • beide maken deel uit van een sterk digitaal marketingplan
  • analyse en bijsturing werpt zowel bij SEO als social media vruchten af
  • sterke content en consistentie worden beloond

Google only loves you when everyone else loves you first.

Verschil tussen social media en SEO

Terwijl Instagram een uitstekend platform is om je doelgroep beter te leren kennen en connecties te maken, bekom je dankzij SEO inzichten in waar jouw doelgroep online echt naar op zoek is. 

Heb je bijvoorbeeld als coach of therapeut een Instagram account dan kan je een vertrouwensband opbouwen met je potentiële klant door content te voorzien die je expertise in kaart brengt of door online gesprekken aan te gaan per direct message (DM). Wat je echter niet te weten komt, is wat je ideale klant liever niet met je deelt maar wel een antwoord voor zoekt. 

Overige verschillen tussen SEO en social media: 

  • SEO zorgt zelden voor ‘instant happiness’. Bij social media zorgen likes, shares en bewaaracties meteen voor groter bereik of persoonlijk geluk. SEO-inspanningen vragen echter tijd om te rijpen. 
  • SEO is meer dan enkel content. Naast content creatie zijn ook linkbuilding, techniek en user experience belangrijk factoren die je SEO succes bepalen.
  • SEO is een vorm van inbound marketing waarbij een boodschap wordt getoond nadat een prospect er actief naar op zoek gaat in de zoekmachines, terwijl content op social media gezien wordt als outbound marketing.

If people live their best life on Instagram, they live their real life on Google.

Pinterest en SEO: een vreemde eend in de bijt

Een vreemde eend in de social media vijver is zonder twijfel Pinterest. Het platform is als het ware zelf een zoekmachine, net als Google, maar dan enkel voor afbeeldingen en infographics. Nergens de voorbije maanden kwam ik een social media kanaal zo vaak tegen in de zoekresultaten van Google, als Pinterest. Naar mijn ervaring is Pinterest het enige kanaal dat een directe bijdrage levert aan de online visibiliteit in die zoekresultaten van Google, voor niet-merkgerelateerde zoekopdrachten.

Google je bijvoorbeeld ‘Elon Musk’ dan kom je uiteraard een link naar zijn Twitter-account tegen in de zoekresultaten van Google. Google je echter ‘living inrichten’ dan bekom je op die eerste pagina van de zoekresultaten een website link van Pinterest met 410 ideeën over interieur woonkamers. Voor een kanaal dat zelf géén content maakt, krijgt Pinterest behoorlijk veel aandacht.

Pinterest SEO

Afhankelijk van de sector waarin je actief bent, biedt Pinterest een enorme meerwaarde in je online visibiliteit. Je kan er als het ware een mini website bouwen met relevante website structuur. Voor elk prikbord dat je aanmaakt wordt immers een URL aangemaakt.

Bijvoorbeeld: 
Voor het prikbord SEO marketing wordt volgende URL gegenereerd: 
https://www.pinterest.com/seostudio_indira/seo-marketing/

Het optimaliseren van je Pinterest-borden kan je online vindbaarheid in Google dus sterk vergroten. Beslis je ook dit platform in te schakelen om bezoekers naar je website te begeleiden, denk er dan aan jouw Pinterest SEO op punt te zetten. 

Instagram: data over mobielvriendelijkheid

Ikzelf ben voornamelijk actief op Instagram. 85% van mijn website bezoekers afkomstig vanuit Instagram bezoekt mijn website met zijn of haar smartphone. Wanneer jij dus door een post op Instagram wordt getriggerd om mijn blogartikel te lezen, bezorg je me interessante statistieken over jouw websitebezoek.

Wetende dat de Google-robot voornamelijk mijn website crawlt in smartphone-modus én rekening houdend met het belang dat Google hecht aan de performantie van websites voor smartphone gebruikers, pluis ik maar al te graag de statistieken in Google Analytics uit.

Wanneer een hoge bounce rate (van meer dan 70%) de kroon spant voor een specifieke webpagina, dan nodigt dit signaal me uit om de laadtijd en misschien ook de kwaliteit van mijn content onder de loep te nemen. Meteen 2 belangrijke factoren die je kan optimaliseren voor SEO.

Zo vind ook jij in Google Analytics terug hoeveel tijd een bezoeker op jouw website doorbracht met haar of zijn smartphone, of er meerdere pagina’s werden bezocht en of je bezoeker iets kocht, downloadde of zich inschreef op je nieuwsbrief.