SEO en SEA

Hoewel budgetten voor online marketing grotendeels aan SEA (Search Engine Advertising) worden besteed, tonen cijfers aan dat de gemiddelde click-through-rate voor SEO resultaten veelal hoger liggen. In dit blogartikel leg ik het verschil tussen SEO en SEA uit én toon ik aan hoe investeren in beide, voordelen biedt.

SEA betekenis

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising en omvat het geheel van betalende advertenties op zoekmachines zoals Google, die ervoor zorgen dat jouw website of jouw webpagina bovenaan de zoekresultaten van Google wordt getoond of op één van de partnerwebsites van Google verschijnt.

SEO en SEA: het verschil

De zoekresultaten van Google

Loopt er voor bepaalde producten of diensten een SEA campagne? Dan vind je de advertentie terug bovenaan in de zoekresultaten terug, boven de organische zoekresultaten (SEO). Volg je de positie van jouw webpagina voor bepaalde zoektermen op met een trackingtool, dan beïnvloeden het al dan niet aanwezig zijn advertenties, jouw organisch bereik. 

Bijvoorbeeld: 

Heb jij dankzij SEO werkzaamheden een negende positie in de zoekresultaten van Google bereikt? Dan komt die positie onder druk te staan wanneer een advertentiecampagne wordt opgestart door een concurrent. De advertentiecampagne (SEA) neemt de eerste posities in de zoekresultaten in waardoor jouw SEO-resultaat naar de tweede pagina van de zoekresultaten wordt geduwd. 

seo en sea

Instant resultaat

Terwijl SEA jou als ondernemer meteen een plek op die eerste pagina van de zoekresultaten bezorgt, vergen SEO-inspanningen tijd. Neem je een SEO-specialist onder de arm of voer je zelf SEO-werkzaamheden uit, dan kan het meerdere maanden duren vooraleer jouw website een betere positie inneemt in de zoekresultaten.

Andersom geldt net hetzelfde: stop je een advertentiecampagne dan schrap je meteen ook die online visibiliteit. Zet je echter de samenwerking met jouw SEO-marketeer stop na een vruchtbare samenwerking, dan werpt die verbeterde online vindbaarheid nog gedurende ruime tijd vruchten af.

Click-through-rate

Volgens Google is de gemiddelde click-through-rate (CTR) van een betalend zoekresultaat 2 à 3%. Een CTR blijft afhankelijk van verschillende factoren, zoals de sector waarin je jouw bedrijf actief is, de zoekwoorden die je target en de wijze waarop je adverentie is opgesteld. 

Leg je hier de CTR van organische zoekresultaten naast, dan ligt deze gemiddelde click-through-rate veel hoger. Ik neem er enkele cijfers bij uit eigen SEO projecten:

  • Vruchtgebruik afkopen – #1 in de zoekresultaten – 23% CTR
  • Inrichting dakappartement – #4 in de zoekresultaten – 20% CTR
  • Registratiekosten – #6 in de zoekresultaten – 5% CTR
  • Onbewust vluchtmisdrijf – #9 in de zoekresultaten – 4% CTR

De click-through-rate voor webpagina’s die in de top 5 verschijnen liggen beduidend hoger dan de gemiddelde CTR voor betalende advertenties (2-3%). Van zodra jouw webpagina naar de bodem van deze 1ste pagina in Google zakt, is de CTR voor SEO vergelijkbaar met de gemiddelde CTR voor SEA.

seo en sea verschil
Bron: MOZ

SEA budget vs. SEO budget

Volgens onderzoek van MOZ klikt slechts 20% van de surfers op een betalend zoekresultaat of advertentie en 80% op een organisch zoekresultaat. Desondanks deze cijfers worden marketing budgetten vaak net andersom besteed. 

Question: Why businesses don’t spend as much on SEO as they spend on Paid channels?

Answer: Have you seen those tests where kids choose between getting 1 chocolate now or 3 chocolates if they wait 30 minutes?

SEO en SEA combineren

Hoewel er beduidende verschillen zijn tussen SEO en SEA, versterken beide elkaar ook:

Is jouw website of webpagina (nog) niet geoptimaliseerd voor SEO? 

Dan kan je ervoor kiezen een SEA campagne op te starten om die online vindbaarheid meteen tot stand te brengen. Wees vooruitdenkend en maak meteen ook jouw website SEO-proof. Zo kan je, eens jouw SEO inspanningen lonen, overwegen jouw maandelijks SEA-budget terug te schroeven en kiezen jouw SEA campagne stop te zetten of budgetten te verminderen. 

 

sales funnel

Fase van de salesfunnel

Stel, je baat een webshop uit boordevol kinderkledij, dan kan je met een uitgekiende SEO-strategie jouw doelgroep bereiken tijdens de see-fase met een leuk blogartikelen over bijvoorbeeld ‘5x hippe zomeroutfits voor kinderen’. 

Je bereikt hiermee potentiële klanten op zoek naar ‘hippe zomeroutfits voor kinderen’ die op deze manier kennis maken met jouw merk. 

Typerend voor zoekopdrachten van prospects in de see-fase is dat er vaak meerdere termen in 1 opdracht worden gebruikt: hippe zomeroutfits voor kinderen (long-tail zoekwoord). Long-tail zoekwoorden gaan vaak gepaard met een lage online concurrentie. Die online concurrentie kan je afleiden uit een zoekwoordenonderzoek

Van zodra jouw potentiële klant echter doorheen de see-fase en think-fase van de salesfunnel reist, komt hij in die do-fase terecht: jouw prospect is klaar voor de aankoop! Zoektermen die in deze fase worden gebruikt, zijn vaak korter of reeds merkspecifiek: kinderkledij kopen, blauwe kindertrui Terre Bleue, hippe schoenen kopen. 

Doordat achter deze zoekwoorden een aankoopintentie schuilt, zal je merken dat het niet zo eenvoudig is om op basis van SEO hoog te scoren in die zoekresultaten . Hier kan een Google Ads campagne (SEA) jou een plek bovenaan de resultatenpagina van Google bezorgen.

Afhankelijk van de fase van de sales funnel of klantenreis waarin jouw potentiële klant zich bevindt, kan je kiezen om meer in te zetten op SEO of SEA.

Zoekwoorden uitwisselen 

Start je een SEA campagne op via Google Ads dan reikt Google jou meteen zoekwoorden aan met de zoekwoordenplanner. Je kan aan je campagne zoekwoorden toevoegen die je vindt met andere tools voor zoekwoorden zoals Google Trends, Keywords Everywhere of gewoonweg Google Search (de zoekresultaten in Google zelf). 

Wanneer je de resultaten van je SEA campagne na verloop van tijd opvolgt, kan je afleiden welke zoektermen een click-through-rate (CTR) behalen die hoger ligt dan het gemiddelde, welke zoektermen verantwoordelijk zijn voor een grote hap uit het advertentiebudget en welke zoektermen zorgen voor conversie. Integreer deze relevante zoektermen op jouw website en vergroot zo jouw organisch bereik. Zo laat je geen kansen onbenut en verbind je jouw SEA met jouw SEO strategie. 

Eens Google de zoekwoorden op je website opmerkt en waardeert, kan je er opnieuw voor kiezen jouw SEA campagne bij te sturen.