7x tips voor SEO copywriting

Wil jij als copywriter jouw leren schrijven voor SEO? Schrijf je als copywriter teksten voor het web? Dan heb je er alle baat bij dat deze teksten gemakkelijk terug te vinden zijn in Google. Vermoedelijk wordt jouw klant op zijn of haar beurt ook vrolijk van web content die meer website bezoekers over de vloer brengt.

Met deze 7 SEO tips zorg jij er als copywriter voor dat jij SEO teksten schrijft, ofwel teksten die in de zoekresultaten van Google een mooie positie innemen.

7 tips voor SEO copywriters

Formuleer een H1

Schrijf je een tekst voor het web, dan is jouw header 1 (of H1) een bijzonder handige tool om de aandacht van Google te trekken. Probeer in de H1 jouw belangrijkste zoekterm(en) te verwerken om zoekmachines duidelijk te maken over welk topic of thema jouw tekst gaat.

Indien je een webtekst schrijft over positieve mindset bijvoorbeeld, dan verwerk je de zoekterm ‘positieve mindset’ meteen ook in jouw H1.

Voorbeeld: Hoe een positieve mindset creëren?

Schrijf h2’s en h3’s

De headers 2 en 3, de subtitels van jouw tekst, dienen niet enkel om de lezer een aangename leeservaring te bezorgen. Ook deze titels tonen aan Google waarover jouw tekst gaat en geven jouw tekst een bepaalde hiërarchie.

Geef eerst aandacht aan headers 2 (h2’s) en voeg indien nodig h3’s toe.

Voeg zoekwoorden toe aan de bodytext

Idealiter heb je een zoekwoordenonderzoek afgerond vooraleer je jouw tekst SEO-vriendelijk maakt. Dat levert jou een handjevol zoekwoorden op die je niet allemaal kwijt kan in jouw H1 of headers 2 en 3.

Scan jouw lijst met zoekwoorden en ga na waar je woorden op subtiele wijze kan toevoegen aan jouw tekst. Of waar je bepaalde woorden die je reeds gebruikte kan omruilen voor een zoekterm uit jouw zoekwoordenonderzoek.

Je kan jouw lijst met zoekwoorden perfect gebruiken als alternatief voor of aanvulling van Synoniemen.net

Door zoekwoorden toe te voegen aan jouw webtekst, vergroot je beetje bij beetje jouw organisch bereik. Let erop dat jouw tekst vlot leesbaar blijft en de lezer niet het gevoel krijgt dat hij of zij een tekst leest die louter werd geschreven om goed te scoren in Google.

Voeg bullets toe of een genummerde lijst

Bullets of lijsten zorgen er enerzijds voor dat jouw tekst makkelijker leesbaar wordt voor de website bezoeker. Anderzijds geeft het jou als SEO copywriter de kans om de online visibiliteit van je web content te vergroten. Je maakt met een bulletlijst immers ook kans om een featured snippet aan de haak te slaan, zoals het voorbeeld hieronder.

SEO copywriting

Er bestaan uiteraard nog manieren om een featured snippet in de wacht te slepen.

Schrijf niet enkel voor Google

SEO schrijven doe je niet enkel voor Google maar in de eerste plaats voor de lezer. Hoewel dit blogartikel tips bevat om SEO te leren schrijven, blijft het belangrijk dat je je vooral focust op waardevolle content creëren.

Kwalitatieve content die SEO-vriendelijk wordt opgesteld, scoort sowieso beter scoren in de zoekresultaten dan content die je SEO-gewijs op punt staat, maar de lezer niet vooruit helpt.

Lever URL, pagina-titel en meta beschrijving aan

URL of websitelink

Wanneer je jouw teksten aanlevert aan jouw klant, is het een pluspunt indien ook jij de URL of SEO-slug mag bepalen of brieft. De URL bepaalt immers mee hoe goed jouw web tekst gaat scoren in de zoekresultaten.

Jouw web tekst over een positieve mindset wordt idealiter online geplaatst met de zoektermen ‘positieve mindset’ in de URL

Voorbeeld: www.domeinnaam.be/positieve-mindset

Let wel, alles hangt af van jouw SEO strategie. Plan je meerdere artikelen of teksten over positieve mindset te schrijven, dan kan jouw URL gewoonweg deze worden:

Voorbeeld: www.domeinnaam.be/positieve-mindset-creeren 

Pagina-titel  

De pagina-titel is het stukje tekst dat in de zoekresultaten van Google te lezen valt. Ook deze titel beïnvloedt de positie van jouw web tekst in de zoekresultaten. Laat als SEO copywriter dus niets aan het lot over: schrijf een pagina-titel waarin jouw voornaamste zoekterm(en) in worden verwerkt.

pagina-titel

Plak jouw pagina-titel even in een .txt file om het aantal karakters te tellen. Idealiter is jouw pagina-titel niet langer dan 60 karakters.

Meta beschrijving

Hoewel Google druk in de weer is met meta beschrijvingen op eigen houtje te herformuleren, is het de moeite waard een meta beschrijving te formuleren voor jouw klant.

Ook hier mag je gerust enkele zoektermen formuleren die eerder gebruikte: de zoektermen in jouw H1 mogen bijvoorbeeld opnieuw opduiken in jouw pagina-titel en meta beschrijving. Daarnaast kan je de zoekwoorden die je in jouw overige headers, indien relevant, ook in det meta beschrijving verwerken.

Let erop jouw meta beschrijving niet langer te maken dan ca. 155 karakters.

meta beschrijving
Google's meta beschrijving van eigen kweek voor mijn blogartikel Hoger scoren in Google.

Volg op indien mogelijk

Lever je jouw teksten aan aan je klant? Ga dan, eens ze online zijn gepubliceerd, na of de H1, h2 en h3’s op de juiste manier online werden geplaatst. Dit kan je erg makkelijk doen met de gratis MOZbar Chrome-extensie.