SEO begrippen

SEO begrippen doen maar al te vaak wenkbrauwen fronsen bij ondernemers die nog niet vaak met SEO in aanraking kwamen. Mijn doel met dit blogartikel is om het vakjargon in mensentaal uit de doeken te doen zodat ook jij begrijpt wat crawlen, indexeren en SERP betekenen.

SEO begrippen en termen

Ankertekst

Een ankertekst is de tekst waaronder je een link plaatst. Vaak voorkomende ankerteksten zijn ‘klik hier’ of ‘meer info’. Wil je jouw website echter optimaliseren voor zoekmachines als Google, dan is het aangewezen om een relevant zoekwoord als ankertekst te gebruiken. Zo begrijpt de Google robot meteen een stukje meer van de webpagina waar jij naartoe linkt.

Autoriteit

Elke website beschikt over een bepaalde autoriteit. Die autoriteit is één van de factoren die de positie van een website in de zoekresultaten van Google mee bepaalt. Hoe groot die autoriteit is, hangt af van het aantal externe linken dat een website van een andere website ontvangt.

website autoriteit

Click-through-rate

De click-through-rate of CTR geeft procentueel weer hoeveel clicks jouw webpagina ontvangt in verhouding tot het aantal keren jouw webpagina wordt getoond in Google. Hoe hoger de click-through-rate, hoe beter.

Content

Het doel van content is om een antwoord te bieden op de zoekintentie van de surfer. Zoekt deze surfer naar een handleiding over hoe isolatie moet worden geplaatst, dan kan een YouTube video soelaas bieden. Ben je als vrouw op zoek naar dat zomers kleed? Dan biedt een aantrekkelijke productpagina met foto’s, prijs, omschrijving en call-to-action misschien wel de gepaste oplossing.

Conversie

Een conversie vindt plaats wanneer een website bezoeker een actie onderneemt waar jij als websitehouder naar streeft. Een conversie kan bijvoorbeeld doelen op het inschrijven op een nieuwsbrief, het downloaden van een e-book, de aankoop van een product, het aanvragen van een offerte,…

Crawlen

Crawlen is het proces waarbij de Google robot, of een robot van een andere zoekmachine, jouw website en andere websites bezoekt met als doel deze te indexeren.

Crawl budget

De Google robot crawlt websites met een bepaald budget, een crawl budget. Als websitebeheerder is het dan ook jouw taak om ervoor te zorgen dat dit crawl budget efficiënt wordt besteed.

Featured Snippet

Een featured snippet is een type weergave bovenaan in de zoekresultaten van Google (positie 0) waardoor een groter stuk van de content van een webpagina wordt getoond. Google hoopt hierdoor de zoekmachine gebruiker sneller van antwoord te dienen, doordat deze niet meer hoeft door te klikken om een antwoord op zijn vraag te bekomen.

Indexeren

Tijdens het crawlen wordt de content van allerlei webpagina’s gescreend. Nadien wordt de inhoud ervan verwerkt en gecategoriseerd of geïndexeerd. Door te indexeren, kan Google de juiste content tonen per uitgevoerde zoekactie in Google.

Lead generation

Lead generation verwijst naar marketing technieken die dienen om klanten te overtuigen een offerte bij je aan te vragen, zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief, die aankoop bij je te verzilveren, een kennismakingsgesprek met je in te plannen,…

Linkbuilding

Linkbuilding omvat het proces waarbij interne linken binnenin een website worden toegevoegd en externe linken van buitenaf worden verworven. Kom meer te weten over het verschil tussen interne en externe linken in mijn blogartikel over linkbuilding.

Linkjuice

Elke webpagina beschikt over een bepaalde autoriteit. Wanneer je een link toevoegt die verwijst van de ene pagina naar de andere, geef je een stukje van de autoriteit door van die ene naar die andere pagina. Dit wordt ook wel eens linkjuice genoemd.

Meta beschrijving

Een meta beschrijving of meta omschrijving omvat de enkele zinnen die Google toont in de zoekresultaten, net onder de paginatitel. De meta beschrijving laat je als ondernemer toe jouw ideale klant warm te maken om door te klikken naar jouw webpagina. Ontvang je graag meer info over waar de ideale meta beschrijving aan voldoet? Download dan mijn e-book met 5 praktische SEO-tips.

meta beschrijving

Page ranking

Een page ranking duidt aan op de hoeveelste plaats in de zoekresultaten van Google een webpagina zich bevindt, voor een specifieke zoekactie of selectie van zoektermen.

SERP

SERP is de afkorting voor Search Engine Results Page oftewel de pagina met zoekresultaten. Lanceer je als surfer een zoekactie in de zoekmachine van Google, dan krijg je de eerste pagina van de zoekresultaten van Google te zien, ofwel de eerste pagina van de SERP.

Paginatitel

De paginatitel is de titel die Google toont in de zoekresultaten, net boven de meta beschrijving. Wil je weten waaraan een paginatitel moet voldoen om te beter te scoren in Google? Grijp dan jouw exemplaar van mijn gratis e-book.

pagina titel seo

Pagina-specifieke SEO

Pagina-specifieke SEO omvat alle technieken die worden ingezet óp een webpagina met als doel de online vindbaarheid van deze pagina in Google te verbeteren. Aan de hand van de pagina-specifieke SEO probeert Google te begrijpen waarover jouw pagina gaat. Draag daarom zorg voor jouw URL, pagina-titel, headers, teksten, afbeelding, video en interne linken. Ben je klaar om met jouw pagina-specifieke SEO aan de slag te gaan? Dan helpt mijn gratis SEO e-book jou op goede weg!

SEO audit of analyse

Tijdens een SEO audit wordt een analyse van je website gemaakt om te zien welke verbeterpunten mogelijk zijn om de online vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Wil je er graag zelf een SEO analyse bestellen? 

SEO Marketing

SEO marketing vormt een onderdeel van online marketing en zorgt ervoor dat je website per fase van de sales funnel met de juiste content online vindbaar is. Zo kan je de surfer tijdens de ‘awareness’ fase weten te bereiken met een steengoed blogartikel en tijdens de aankoopfase dankzij jouw productomschrijving meteen naar de juiste productpagina loodsen.

URL

Een URL of website link duidt de unieke locatie van een stuk content aan op het wereldwijde web en bestaat uit een domeinnaam, gevolgd door de pagina waarnaar hij verwijst.

Bijvoorbeeld:

www.domeinnaam.be/pagina
www.seostudio.be/seo-begrippen

UX

De afkorting UX staat voor User Experience of gebruikservaring. User Experience gaat over de ervaring die de website bezoeker beleeft op jouw website. Hoe snel laadt jouw webpagina, zorgen interne linken voor een vlotte navigatie en bevat jouw website waardevolle content?

Zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek gebeurt aan de hand van allerhande tools en legt inzichten in het online zoekgedrag van jouw doelgroep bloot. Welke zoektermen gebruikt jouw ideale klant tijdens zijn of haar aankoopproces en naar welk product of dienst is hij of zij op zoek. Wie zelf aan de slag wil met zoekwoordenonderzoek leest meer in bijhorende blogpost.