Search Generative Experience van Google
Key takeaways van het webinar van SERanking + eigen bedenkingen
Ik herinner me hoe mijn tante en ik tijdens het kerstfeest in 2022 ChatGPT gepersonaliseerde tekstjes lieten schrijven voor de jaarlijkse nieuwjaarskaartjes en ongeremd fantaseerden over hoe OpenAI ons leven op allerlei manier zou vergemakkelijken. Niet zóveel later, in februari 2023, schoot het aandeel van Microsoft de lucht in nadat deze softwaregigant erin slaagde ChatGPT te integreren in de zoekmachine Bing.
Ondertussen sleutelt ook Google keihard aan een zoekmachine met AI integratie. Die werd in mei 2023 onder de noemer ‘Search Generative Experience‘ gelanceerd en wordt as we speak volop getest door Google voor Engelstalige zoekopdrachten in de VS.
Ik blokkeerde maar al te graag een uurtje in m’n agenda voor een webinar van SERanking over Search Generative Experience (SGE). Tijdens het webinar lichtte Jerrel Arkes, Organic Marketing Consultant, toe wat de komst van SGE kan betekenen voor de surfer en welke impact het kan hebben op webverkeer vanuit Google.
SERanking voerde nota bene een onderzoek uit naar de invloed van SGE op de zoekresultaten van Google en dit gedurende 30 dagen voor maar liefst 100 000 zoekopdrachten. Voor de resultaten van dit onderzoek raad ik je aan de replay van het webinar te bekijken.
Ik deel hieronder mijn key takeaways van het webinar en voeg graag eigen bedenkingen toe aan hoe jij als ondernemer kan inspelen op de komst van SGE.
Wat is SGE?
De afkorting SGE staat voor Search Generative Experience en duidt op de integratie van generatieve AI in de zoekmachine van Google. Hierdoor zullen de zoekresultaten op een andere manier worden weergegeven, met als doel de surfer méér informatie op 1 schermweergave te bezorgen met éénzelfde zoekopdracht.
In afwachting tot Google SGE uitrolt in Europa, kunnen we met Copilot, de AI-assistent van Bing, reeds een idee te bekomen van waar we ons als gebruiker of ondernemer aan mogen verwachten.
Hoe ziet de toekomst van SEO eruit met SGE?
Niet meer scrollen door ‘long reads’ van 3000 woorden
Jerrel haalt aan dat we dankzij SGE niet meer door ellenlange blogartikelen hoeven te scrollen op zoek naar een antwoord op onze vraag. SGE gaat er immers voor zorgen dat we als surfer een veel gerichter antwoord zullen ontvangen.
Ook grapt hij dat SEO-specialisten deze long reads bedacht hebben omdat ze meenden dat dit nodig was om goed te gaan ranken in Google. En dat sluit dan weer aan bij een discussie die ik onlangs voerde op Threads, waarbij ik probeerde aan te halen dat je geen monsterblogs hoeft te schrijven om hoog te scoren in Google.
De weergave van de zoekresultaten hangt af van de zoekintentie
Net als bij de huidige Google Search, hangt ook voor SGE het resultaat van de zoekopdracht af van de zoekintentie van jouw zoekopdracht.
Onderstaande voorbeeld toont de zoekresultaten van Copilot voor 2 verschillende zoekopdrachten: ‘vitamine d tekort’ en ‘vitamine d supplement kopen’. Wie ‘vitamine d tekort’ intypt is op zoek naar informatie symptomen van vitamine D tekort en mogelijke oplossingen. Wie echter ‘vitamine d supplement kopen’ invoert, is duidelijk bereid vitamine D aan te kopen.
Copilot speelt in op de zoekintentie van een zoekopdracht door ook producten te tonen in de zoekresultaten wanneer de koopintentie in de zoekopdracht wordt gedetecteerd.
Minder kliks vanuit Google naar jouw website
Hoeveel organische kliks minder je mag verwachten na de invoering van SGE is nog niet duidelijk. Maar zoals Chantal Smink reageert op deze Linkedin-post, zijn de voorspellingen niet gunstig met o.a. onderzoeksbureau Gartner die 50% verlies van SEO-webverkeer voorspelt. En dat verlies wordt veroorzaakt doordat SGE de surfer méér informatie zal geven met eenzelfde zoekopdracht en zo de drang om door te klikken naar jouw website verkleint.
Het is geen één-op-één vergelijking, maar je kan volgens mij de impact van SGE op jouw webverkeer vergelijken met de hedendaagse featured snippet. Met een featured snippet probeert Google eveneens de surfer op die eerste pagina van de zoekresultaten te behouden door een zo volledig mogelijk antwoord te bieden op de ingevoerde zoekopdracht. Afhankelijk van de zoekintentie en welke info reeds wordt prijsgegeven in die featured snippet, zal de lezer al dan niet doorklikken naar de desbetreffende website.
Hieronder een voorbeeld van de zoekopdracht ‘boete bij vluchtmisdrijf‘ die leidt tot featured snippet die geen webverkeer oplevert omdat het antwoord reeds wordt getoond in de weergave. In tegenstelling tot de featured snippet die wordt getoond bij de zoekopdracht ‘contactaanbod aanvragen belgië‘. Deze zoekopdracht levert het advocatenkantoor wél webverkeer op omdat de lezer nood heeft aan meer informatie dan deze door de snippet getoond.
Ik vermoed dat na de komst van SGE de zoekintentie ook mee bepaalt of de surfer alsnog naar jouw website doorklikt of niet.
Is SEO dood?
Neen, SEO is niet dood maar de traditionele manier van SEO is (ook nu) toe aan een make-over. Waar het vroeger volstond om met behulp van zoekwoordenonderzoek kant-en-klare SEO-teksten te schrijven om online vindbaar te worden, wordt de kwaliteit, authenticiteit en jouw eigen toegevoegde waarde van je content steeds belangrijker.
Ik verwijs je graag door naar het artikel “Is SEO stuk?” geschreven door Chantal Smink over Google die onder vuur ligt en laat je er kennismaken met het begrip ‘duurzame SEO’.
Hoe kan jij je als online ondernemer voorbereiden op de komst van SGE?
Tijdens het webinar licht Jerrel 9 methodes toe die ervoor kunnen zorgen dat jij als ondernemer of marketeer klaar bent voor het SGE-tijdperk. Ik overloop even 3 van deze methodes voor je en voeg op het einde ook zelf enkele bedenkingen toe.
Zorg ervoor dat Gemini niet om je heen kan
Zorg ervoor dat Gemini, Google’s tegenhanger van Bing’s Copilot, een zo specifiek mogelijk antwoord kan formuleren met de door jou gemaakte of aan jou gerelateerde content die op het internet te vinden is. Zo vergroot je de kans om getoond te worden in de zoekresultaten met jouw website als bronverwijzing. Daar bovenop raadt Jerrel aan content te onderbouwen met quotes, statistieken en verwijzingen naar specialisten.
- Welke vraag zou jouw ideale klant aan Gemini kunnen stellen
- En kan het antwoord op jouw website worden gevonden?
- Is jouw content geloofwaardig?
Versnippering van Search
Het wordt steeds moeilijker om met een webtekst hoog te ranken in Google. Webteksten moeten hun plaats in de zoekresultaten steeds vaker delen met video, afbeeldingen, een podcast of een snippet uit social media. Wie uitpakt met verschillende soorten (kwalitatieve) content, maakt meer kans om online gevonden te worden.
Ook nu spoor ik solo ondernemers aan regelmatig zélf aan het googelen te gaan met voor hen belangrijke zoekopdrachten. Om zo te zien welke soorten content er opduiken in de zoekresultaten en dat extra zaadje te planten voor allerlei vormen van content.
Blijf investeren in naamsbekendheid
Zorg ervoor dat mensen jouw bedrijfsnaam kennen vooraleer ze beroep doen op Google. Zo kan SGE, net zoals Google Search nu, niet om je heen wanneer een surfer doelbewust naar een product of dienst van jouw bedrijf zoekt.
Blijf dus investeren in social media, start toch nog die podcast op waar je zo lang over twijfelde en zorg ervoor dat surfers specifiek op zoek gaan naar jouw bedrijf.
Besteed de nodige aandacht aan conversie
Heb je een webshop? Dan kan je in het huidige SEO-landschap vrij eenvoudig méér webverkeer over de vloer krijgen door jouw categoriepagina’s te optimaliseren voor Google. Deze pagina’s bereiken vaak een groter publiek dan een productpagina doordat ze antwoord bieden op een eerder algemene zoekopdracht, bijvoorbeeld ‘vitamine d supplement’.
De kans bestaat echter dat dit ‘grotere publiek’ nog niet met zekerheid weet welk vitamine D supplement hij of zij zal kopen, en of ie überhaupt wel klaar is voor een aankoop. Googelt iemand echter ‘Vitamine D 3000iu’, dan zou je daaruit kunnen afleiden dat deze persoon graag meer informatie bekomt over dit specifieke vitamine D supplement en/ of dit product wil aankopen.
Afhankelijk van de webshop waarvoor je zoekmachineoptimalisatie wil uitvoeren, kan het nóg belangrijker worden te focussen op de prestaties van productpagina’s. Want stel dat je na de komst van SGE slechts 50% van je organische webverkeer behoudt, dan stuur je die het liefst naar converterende pagina’s of productpagina’s. Toch?
Wie ervoor zorgt dat producten nú reeds goed ranken in de zoekresultaten van Google, maakt in mijn opinie meer kans om die converterende website bezoekers (al dan niet gedeeltelijk) te behouden van zodra SGE wordt uitgerold.
Vergeet UX en CRO niet
Indien we minder organische webverkeer mogen verwachten na het uitrollen van SGE, vermoed ik dat er vanzelf méér aandacht zal worden besteed aan de gebruiksvriendelijkheid (UX) van websites en conversie optimalisatie (CRO). Want wanneer er een organisch ‘bezoekersplafond’ komt, zullen SEO-marketeers een manier moeten vinden om met eenzelfde of minder website bezoekers de omzet dankzij organisch verkeer te behouden of alsnog te verbeteren.
Wie graag meer inzichten bekomt over gebruiksvriendelijke websites kan ik de opleiding Usability, UX & gebruiksvriendelijkheid van AGConsult aanbevelen. En voor tips over CRO volg ik maar al te graag Stuti Kathuria op LinkedIn. Zij deelt er o.a. inzichten over hoe je productpagina’s optimaliseert voor meer conversie.
Conclusie
De ontwikkelingen in AI gaan razendsnel. Wie zich niet inleest of inleeft in de AI-evolutie dreigt deze hogesnelheidstrein te missen. Hink je wat achterop wat de online vindbaarheid van jouw website betreft? Start dan nu met het verbeteren van jouw online vindbaarheid en zet jouw bedrijf op de kaart vóór de komst van Search Generative Experience. Zo verklein je de kloof met jouw conculega’s vooraleer Google de SGE-sprong maakt.
Ben je tevreden over de huidige online vindbaarheid van jouw website of webshop? Blijf dan bij de pinken van zodra Google SGE lanceert. Zo kan je sneller schakelen en jouw SEO strategie aanpassen waar nodig.