6-Stappenplan voor een nieuwe website
Aan een nieuwe website bouwen of laten bouwen gaat er heel wat vooraf. Wil je dat jouw website gemakkelijk te vinden is in Google of Bing? Dan is het belangrijk vooraf voldoende aandacht te besteden aan de structuur en de content van jouw website. In dit blogartikel leg ik uit hoe je de structuur kan bepalen en ideeën opdoet voor contentcreatie, met behulp van zoekwoordenonderzoek.
Start met zoekwoordenonderzoek
Vooraleer je start met het bouwen van een nieuwe website is het van belang dat je inzichten verwerft in de behoeften van jouw doelgroep.
Akkoord, jij hebt waarschijnlijk al bijzonder veel info verzameld over die behoeften vooraleer je besliste een onderneming uit de grond te stampen. Maar weet je ook welke zoekopdrachten jouw potentiële klant invult in die zoekmachine van Google?
Een inkijk in die zoekopdrachten kan jij als ondernemer gebruiken om er met jouw website meteen ‘boenk op’ te zitten. En die inkijk krijg je met een zoekwoordenonderzoek.
Dus, ga van start met de tools voor zoekwoordenonderzoek, grijp deze Excel template en noteer de zoektermen die jij vindt, die relevant zijn voor jouw business.
Ik raad aan om er geen rem op te zetten en zoekwoorden te blijven verzamelen zolang de inspiratie vloeit. Hoe langer jouw lijst wordt, hoe makkelijker het wordt om in de volgende stap categorieën te identificeren.
Bundel je zoekwoorden in categorieën
Je hebt nu in de Excel template een gigantische lijst met zoekwoorden verzameld. Schrap de zoekwoorden die geen match vormen met jouw kennis en expertise.
Ga nu over tot het indelen van deze zoekwoorden in categorieën. Laat deze categorieën tot stand komen door zoekwoorden te bundelen o.b.v. een gelijkaardige zoekintentie.
Bijvoorbeeld:
Alle zoekwoorden gerelateerd aan ‘yoga houdingen’ worden gebundeld onder de categorie ‘yoga houdingen’. Zo bekom ik uiteindelijk 1 categorie met tal van relevante zoekwoorden die me inzicht bezorgen in het zoekgedrag van de (potentiële) yogaschool klant.
Creëer subcategorieën
Per categorie, kan je eventueel ook subcategorieën creëren. Je kan subcategorieën opsporen door een categorie met een aanzienlijk zoekvolume verder uit te pluizen: welke zoekwoorden kan je hier nog uit afleiden en welk zoekvolume vind je hier?
Bijvoorbeeld:
De categorie ‘yoga lessen’ brengt een aanzienlijk zoekvolume met zich mee van ca. 590 zoekacties per maand.
Indien ik verder graaf naar bijkomende zoekwoorden o.b.v. de zoektermen ‘yoga lessen’ bekom ik bijkomende ideeën en kan ik aan de hand hiervan volgende subcategorieën creëren:
- Yoga voor beginners
- Yoga voor ouderen
- Yoga voor mannen
- …
Dit levert meteen inzichten op over een mogelijke URL-structuur.
Bijvoorbeeld:
- Categorie: Yoga lessen
- Subcategorie: Yoga voor beginners
URL-structuur kan zijn: https://domeinnaam.be/yoga-lessen/yoga-voor-beginners
Schets jouw website structuur
Aan de hand van de door jou bepaalde categorieën en subcategorieën, kan je jouw website structuur opbouwen en bijpassende URL’s of website linken formuleren.
Geef de categorieën met een groot cumulatief zoekvolume een prominente plaats op jouw website, en houd eveneens rekening met de online concurrentie.
Let hierbij vooral op dat je relevante zoekwoorden verwerkt in jouw website link. Een webpagina waarbij zoekwoorden in de bijhorende website link worden verwerkt, is op termijn beter online vindbaar.
Bijvoorbeeld:
- ‘yoga lessen’ is een categorie binnen mijn zoekwoordenonderzoek –> URL of website link: https://domeinnaam.be/yoga-lessen/
- ‘yoga voor beginners’ is een subcategorie binnen de categorie ‘yoga lessen’
–> URL of websitelink: https://domeinnaam.be/yoga-lessen/yoga-voor-beginners/
Schrijf jouw content
Je kan nu volop aan de slag met het schrijven van jouw content. Houd hierbij telkens de zoekintentie van jouw ideale klant in jouw achterhoofd.
Welke zoekwoorden worden ingetypt? Waar is mijn ideale klant naar op zoek? Hoe kan ik mijn doelgroep het beste vooruit helpen?
Denk eraan voldoende aandacht te besteden aan de online vindbaarheid van jouw webpagina’s en draag zorg voor jouw pagina-specifieke SEO.
Bekom je graag meer info over deze pagina-specifieke SEO? Dan kan je mijn gratis e-book hierover downloaden.
Plaats jouw website online
Staan de bubbels koud? Van zodra jij jouw website structuur, tekst en beelden hebt aangeleverd aan jouw websitebouwer of je jouw eigen website op punt hebt gezet, is jouw website klaar voor lancering.
Denk er nog even aan Google Analytics te installeren en activeren op jouw website zodat je kan starten met meten (en weten). En bied jouw sitemap aan via de Google Search Console.
Proficiat met jouw nieuwe website!
Of schakel me in om een zoekwoordenonderzoek voor jou te voorzien.