5x Meer bezoekers op je website op één jaar

Wil jij ook meer website bezoekers genereren? In dit artikel toon ik je hoe je met een blog meer bezoekers op je website kan ontvangen aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk. 

Eén van mijn allereerste SEO projecten was deze voor het advocatenkantoor VB Advocaten: een gepassioneerd en ambitieus team advocaten met een kantoor in Roeselare en Waregem.

Voor het advocatenkantoor mochten we op één jaar tijd 5x méér website bezoekers ontvangen dankzij een uitgekiende SEO-strategie. En dit énkel via organisch bereik, via zoekmachines als Google.

Case: VB Advocaten

Opstartfase SEO Studio

Tijdens de opstartfase van SEO Studio stuurde ik op wekelijkse basis e-mails uit naar 3 complete strangers. Een kort mailtje met daarin 3 praktische SEO-tips die zij meteen zelf konden toepassen. Ik screende vooraf hun website met de gratis versie van Screaming Frog en plukte er 3 verbeterpunten uit.

Ik trad de ongeschreven regel die ik vandaag iets meer respecteer, ‘nooit ongevraagd raad geven’, dus met de voeten. Gelukkig maar! Meer dan één jaar later voer ik nog steeds SEO werkzaamheden voor hen uit, en mag ik vanop eerste rij een mooie evolutie in online visibiliteit waarnemen.

Benieuwd naar ons SEO-traject?

Een greep uit de SEO audit

De website bestaat uit een mooi aanbod aan informatie: elke advocaat heeft een eigen pagina waarop haar of zijn expertise wordt uitgelegd en er bestaan tientallen webpagina’s met korte SEO teksten voor een reeks zoekwoorden met zowel hoge als lage zoekvolumes. 

Doordat elke advocaat een eigen pagina heeft en expertises per advocaat elkaar overlappen, overlappen ook de zoekwoorden die relevant kunnen zijn per pagina (per advocaat). Hierdoor wordt het moeilijk om een goede positie in de zoekresultaten te behalen o.b.v. een expertise. En ranken deze pagina’s vooral wanneer er specifiek naar een bepaalde advocaat wordt gezocht.   

De SEO werkzaamheden

Stap 1: Zoekwoordenonderzoek

Ik start met zoekwoordenonderzoek om zo eerst de pagina-specifieke SEO voor de website van VB Advocaten op punt te zetten. Nadien ga ik over tot het comprimeren van de afbeeldingen, deze meteen te benoemen en opnieuw op te laden in het Shuttle CMS.

Stap 2: Linkbuilding

De webpagina’s waarop korte SEO teksten te zien zijn en die website bezoekers ontvangen via zoekmachines voorzie ik eveneens van interne linken om vanuit die pagina meteen door te verwijzen naar de advocaat wiens expertise aanleunt bij het onderwerp.

Ik ga op zoek naar partners voor linkbuilding om externe website linken te bekomen die de website autoriteit opkrikken en zo de positie in de zoekresultaten verbetert.

Stap 3: Nieuwe content creëren

Daar bovenop levert het zoekwoordenonderzoek opportuniteiten op om ofwel de sitemap pagina verder uit te breiden, ofwel een blog op te starten waar de kennis en expertise van het advocatenkantoor veel beter in de kijker wordt gezet. Het advocatenkantoor kiest ervoor een blog op te starten om op termijn extra website bezoekers te verwelkomen.

Stap 4: Starten met bloggen

Enerzijds worden er blogartikelen aangeleverd die ik lees om nadien zoekwoordenonderzoek op te starten. Van hieruit bepaal ik de website URL voor het artikel, de pagina-titel en metabeschrijving. Ook vormt het zoekwoordenonderzoek de basis van de headerstructuur en pimp ik de teksten met relevante zoekwoorden. De afbeeldingen worden gecomprimeerd en benoemd vooraleer deze worden toegevoegd aan het artikel.

Anderzijds lever ik content ideeën aan met bijpassende structuur, een blogkapstok. In tussentijd volg ik de resultaten van de blogartikelen op en stuur ik bij waar nodig.

 

Het resultaat

Eén jaar en 29 blogartikelen later lijkt het me een mooi moment om terug te blikken en te zien of de inspanningen ook vruchten afwierp. Ik deel de resultaten in een notendop.

  • 5x méér website bezoekers

Deze werkwijze leverde voor de maand februari van huidig jaar (2022) maar liefst 1641 méér nieuwe website bezoekers op dan diezelfde periode het jaar daarvoor. Meer dan een vijfvoud:

Organic Search VB Advocaten
Evolutie van de bezoekersaantallen via zoekmachines als Google: februari 2021 t.o.v. februari 2022
  • Verdubbeling van de online visibiliteit
 

Ook de online visibiliteit verdubbelde op een jaar tijd én de website van het advocatenkantoor werd voor het eerst gevonden voor niet-merkgerelateerde zoekopdrachten. 

Ongeveer 23 featured snippets, 135 pagina één posities en een consequente vertegenwoordiging in de local pack zorgen voor een flinke verbetering van de online visibiliteit:

Groei online visibiliteit VB Advocaten
Verdubbeling van de online visibiliteit
  • Opkomende werkzaamheden
 

Nu de content begint aan te dikken en bepaalde onderwerpen die enkele maanden terug inspeelden op de actualiteit, nu niet meer heet van de naald zijn, wordt het een uitdaging om ‘content hubs’ uit te tekenen en bepaalde artikelen van koers te laten wijzigen zónder de URL structuur aan te passen.

Wordt vervolgd…

Waarom bloggen als ondernemer?

Niet elke website of onderneming leent zich ertoe om blogartikelen te schrijven. Afhankelijk van de sector waarin je actief bent, de online concurrentie, de wil om in de pen te kruipen, de expertise die jouw bedrijf sterkt of de artikelen die je verkoopt, kan een blog voor jou al dan niet extra website bezoekers opleveren.

Waarom bloggen voor een onderneming interessant kan zijn?

  • Je vergroot jouw online visibiliteit
  • Je verstevigt jouw naamsbekendheid
  • Je claimt als ondernemer jouw positie als expert
  • Je kan website bezoekers vanuit jouw blogartikel doorsturen naar een product of dienst binnen jouw aanbod
  • De levensduur van een blogartikel is véél langer dan de levensduur van een post op social media bijvoorbeeld. M.a.w. waar een post op Instagram een organisch bereik kent van ca. 24 uren, bereik je jouw doelgroep langer dan 1 jaar met één blogartikel.