Hoger scoren in Google: 5 tips

Als online ondernemer beschik je over een website met webpagina’s, blogartikelen, product- of dienstpagina’s. Een hoop waardevolle content dus die je speciaal voor jouw doelgroep schrijft. Maar hoe zorg je er nu voor dat die content hoger gaat scoren in Google?

Er bestaan SEO-trucjes die jouw website een betere positie in die zoekresultaten van Google bezorgen. Pas jij de 5 SEO-tips hieronder vermeld toe? Dan behaal jij gegarandeerd een betere ranking in de hitlijsten van Google. Here we go!

Inhoud blogpost

Maak kwalitatieve content

Was het maar even gemakkelijk als het klinkt. 

Wanneer je in jouw pen kruipt of klaar zit voor jouw camera om een nieuwe tutorial of vlog op te nemen dan ben je bezig met het belangrijkste criterium om een goede positie binnen Google te halen: het creëren van kwalitatieve content. 
 
Creëer content die een antwoord biedt op hetgeen jouw doelgroep zoekt, content die aansluit bij de zoekintentie van jouw potentiële klant. Vindt die surfer hetgeen hij of zij zoekt op jouw website, dan gaat dit Google niet onopgemerkt voorbij.
 
Hoezo? Een tevreden websitebezoeker spendeert tijd op je site, bezoekt meerdere pagina’s van je website, en komt herhaaldelijk terug om indien alles goed loopt, te converteren. Wees maar zeker dat Google deze gegevens voor jouw website in de gaten houdt.
 
Bijvoorbeeld:
 
Wil jij als interieurarchitect hoog scoren met jouw pagina over badkamerrenovaties? 
 
Brainstorm dan over welke content jouw prospect vooruit helpt: 
  • voor- en na afbeeldingen
  • een lijst van materialen waarmee je werkt
  • een review van klanten
  • uitdagingen die je ondervindt tijdens een renovatie en hoe je die oplost
  • de duurtijd van de renovatie
  • …  
 
Extra tip:
 
Loop je vast tijdens het creëren van je content, dan kan het heus geen kwaad even te gluren bij de buren. Welke content voorziet jouw online concurrentie en wat kan jij nog méér voorzien. Zoals steeds geldt ook hier de regel: kwaliteit boven kwantiteit.
 

Plaats een relevant zoekwoord in jouw website link of URL

Wanneer je een webpagina aanmaakt, of het nu gaat om een  blogartikel, een product of dienst, of een categoriepagina, denk eraan een relevant zoekwoord te integreren in de website link. 

Onderzoek dus vooraleer je jouw pagina online gooit, welk zoekwoord voor jou belangrijk is en een plek in jouw URL verdient. Publiceer jouw webpagina dus pas nadat je jouw website link (of slug in Yoast) invult.

Bijvoorbeeld:

Vorig jaar optimaliseerde ik een website voor interieur architecten. Ik merkte op dat webpagina’s waarbij een relevant zoekwoord in de URL of website link was geïntegreerd, sneller reageerde op SEO optimalisaties dan pagina’s waar dit niet het geval was. 

  • Website link 1: domeinnaam.be/badkamer-renovatie
  • Website link 2: domeinnaam.be/sfeervolle-badkamer

Wil je als interieurarchitect hoog scoren in Google voor de zoektermen ‘badkamer renovatie’, dan maak je meer kans een goede positie in die zoekresultaten in te nemen met de eerste website link.

Verzorg jouw pagina-specifieke SEO

Pagina-specifieke SEO of on-page SEO omvat alle SEO optimalisaties die je binnen je eigen website kan uitvoeren met als doel hoger te scoren in Google. Het helpt Google én jouw doelgroep begrijpen waarover jouw webpagina gaat. 

Besteed je dus voldoende aandacht aan de zoekwoorden die je verwerkt in jouw on-page SEO, dan snapt Google enerzijds beter voor welke zoekopdrachten jouw webpagina mag worden getoond. En anderzijds spreek je meteen ook de taal van jouw klant waardoor die sneller geneigd is om in die zoekresultaten van Google op jouw webpagina te klikken. 

Deze on-page SEO elementen helpen jou op goede weg: 

  • paginatitel
  • headers
  • tekst 
  • afbeeldingen 

Meer info over hoe deze pagina-specifieke elementen vind je terug in m’n gratis SEO e-book.

Leg de nodige interne linken

hoger scoren in google dankzij interne linken

Interne linken bevorderen de gebruiksvriendelijkheid van je website: ze zorgen ervoor dat je websitebezoeker vlot kan navigeren doorheen je website naar pagina’s die relevant zijn. 

Om snel een overzicht te vinden van pagina’s binnen jouw website waar je naartoe kan linken, kan je volgende Google commando naar je hand zetten: 

  • site:domeinnaam.be “zoekwoord” 

Vervang domeinnaam.be door jouw domeinnaam en vul het topic waarvoor jij een pagina zoekt binnen jouw website, in de zoekbalk van Google. 

Zoek ik bijvoorbeeld pagina’s waar ik SEO-tips vermeld, dan vul ik volgende in: 

  • site:seostudio.be “SEO-tips” 

Daar bovenop zorgen interne linken ervoor dat ook de Google robot gemakkelijk de weg vindt doorheen je website en meer of minder belang hecht aan de ene of de andere pagina.

Ga na of je externe linken kan verwerven

Een externe link is de kers op de taart van jouw webpagina. Heb je goede content gecreëerd, de nodige aandacht besteed aan de opbouw van je URL, pagina-specifieke SEO en interne links dan geven externe linken jou die finale duw in de rug.

Benieuwd naar hoe je externe links kan bekomen?
Klik even door naar m’n tips in het blogartikel: Wat is linkbuilding?