Hoger scoren in Google met deze 5 tips

Wil jij hoger scoren in Google? Als ondernemer steek je vaak uren werk in het creëren van content: webpagina’s, blogartikelen, product- of dienstpagina’s,… een hoop waardevolle informatie die je voor jouw doelgroep schrijft.

Hoe zorg je er nu voor dat die content hoger gaat scoren in Google?

In dit artikel bezorg ik jou 5 SEO-tips die ik standaard toepas om websites beter te laten scoren in Google. Aan jou om ze uit te proberen en na te gaan of ze ook jouw website hoger laten scoren. Benieuwd!

Video afspelen

5x Tips om hoger te scoren in Google

Maak kwalitatieve content

Wanneer je in jouw pen kruipt of klaar zit voor jouw videocamera om een nieuwe tutorial of vlog op te nemen, focus dan eerst en vooral op het belangrijkste criterium om een goede positie binnen Google te halen: het creëren van kwalitatieve content.
 
Creëer content die aansluit bij hetgeen jouw doelgroep zoekt, content waarin je jouw expertise uitsmeert en jouw doelgroep informeert, inspireert en beweegt om verder met jouw bedrijf te interageren.
 
Een handige leidraad voor het maken van kwalitatieve content is het E E-A-T principe van Google. Waarbij E E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Vier woorden die ons aanmoedigen om betrouwbare content te maken waarin we ervaring en expertise binnen ons vakdomein delen. Slaag je erin content te maken volgens het E E-A-T principe? Dan is de kans groot dat je hoger gaat scoren in Google. 
 
Loop je vast tijdens het creëren van je content? Dan kan het heus geen kwaad inspiratie op te doen tijdens een zoekwoordenonderzoek, AI als assistent in te roepen om te sparren over content ideeën of even te gluren bij de buren. Welke content voorziet jouw online concurrentie die jij niet voorziet en wat kan jij nog méér maar vooral beter voorzien?
 
En denk er na verloop van tijd aan om af en toe door jouw content heen te lezen en updates te voorzien waar nuttig.

Plaats een relevant zoekwoord in jouw website link of URL

Wanneer je een webpagina aanmaakt, of het nu gaat om een  blogartikel, een product of dienst, of een categoriepagina, denk eraan een relevant zoekwoord te integreren in de website link. Onderzoek dus vooraleer je jouw pagina publiceert, welk zoekwoord voor jou belangrijk is en een plek verdient in jouw URL.

Bijvoorbeeld:

Enkele jaren geleden optimaliseerde ik een website van interieurarchitecten. Ik merkte op dat webpagina’s waarbij relevante zoekwoorden in de URL of website link stonden, sneller reageerden op SEO optimalisaties dan pagina’s waar geen zoekwoorden in de URL te bespeuren waren. De online vindbaarheid van pagina’s mét een keyword in de URL groeide dur méér dan pagina’s zonder keyword in de URL. 

  • Relevante zoekwoorden in de URL: domeinnaam.be/kleine-badkamer-renovatie
  • Minder relevante zoekwoorden in de URL: domeinnaam.be/sfeervolle-badkamer
 

Wil je als interieurarchitect hoog scoren in Google voor de zoektermen ‘badkamer renovatie’, dan maak je meer kans een goede positie in die zoekresultaten in te nemen met de eerste website link.

Verzorg jouw pagina-specifieke SEO

Pagina-specifieke SEO of on-page SEO omvat alle elementen op een pagina binnen jouw website waarmee jij aan Google signalen kan geven waarover de content op die pagina gaat. Besteed je voldoende aandacht aan deze elementen en pas je deze aan volgens de regels van SEO, dan maak je kans om hoger te scoren in Google. 

Probeer ervoor te zorgen dat je relevante zoekwoorden verwerkt in jouw on-page SEO zodat Google begrijpt waarover jouw content gaat. Zo weet Google op haar beurt voor welke zoekopdrachten jouw webpagina kan worden getoond. En zo spreek je meteen ook de taal van jouw klant waardoor hetgeen je vertelt, herkenbaar wordt en de kans vergroot dat die persoon later opnieuw op jouw website belandt of een product of dienst bij jou aankoopt. 

Voor meer informatie en praktische tips over pagina-specifieke SEO verwijs ik je graag door naar m’n gratis SEO e-book.

Leg de nodige interne linken

Een interne link is een link van de ene pagina van jouw website naar een andere pagina binnen jouw website. Ze bevorderen enerzijds de gebruiksvriendelijkheid van je website, en zorgen er anderzijds voor dat Google de samenhang van jouw website beter begrijpt. 

Om snel een overzicht te vinden van pagina’s binnen jouw website waar je naartoe kan linken, kan je volgende Google commando naar je hand zetten: 

  • site:domeinnaam.be “zoekwoord” 

Vervang domeinnaam.be door jouw domeinnaam en vul het topic waarvoor jij een pagina zoekt binnen jouw website, in de zoekbalk van Google. 

Zoek ik bijvoorbeeld pagina’s waar ik SEO-tips vermeld, dan vul ik volgende in: 

  • site:seostudio.be “SEO-tips” 

Daar bovenop zorgen interne linken ervoor dat ook de Google robot gemakkelijk de weg vindt doorheen je website en meer of minder belang hecht aan de ene of de andere pagina.

hoger scoren in google dankzij interne linken

Ga na of je externe linken kan verwerven

Een externe link is de kers op de taart voor jouw geleverde werk. Heb je kwalitatieve content gecreëerd, de nodige aandacht besteed aan de opbouw van je URL, pagina-specifieke SEO en interne links? Dan geven externe linken jou die finale boost om hoog te scoren in Google. Ontdek hoe je externe links kan bekomen met deze praktische tips voor linkbuilding