Hoger scoren in Google: 5 tips
Wil jij hoger scoren in Google met jouw website? Je steekt als online ondernemer uren werk in het creëren van content: webpagina’s, blogartikelen, product- of dienstpagina’s. Een hoop waardevolle informatie dus die je voor jouw doelgroep schrijft. Hoe zorg je er nu voor dat die content hoger gaat scoren in Google?
In dit artikel bezorg ik jou 5 SEO tips die ik zelf toepaste om websites beter te laten scoren in Google. Pas deze 5 SEO tips toe en zorg ervoor dat jouw website beter gaat scoren in Google. Niet onbelangrijk, want hoe beter jouw positie in de zoekresultaten van Google, hoe meer website bezoekers jij ontvangt.
Maak kwalitatieve content
Was het maar even gemakkelijk als het klinkt.
- voor- en na afbeeldingen
- een lijst van materialen waarmee je werkt
- een review van klanten
- uitdagingen die je ondervindt tijdens een renovatie en hoe je die oplost
- de duurtijd van de renovatie
- …
Plaats een relevant zoekwoord in jouw website link of URL
Wanneer je een webpagina aanmaakt, of het nu gaat om een blogartikel, een product of dienst, of een categoriepagina, denk eraan een relevant zoekwoord te integreren in de website link.
Onderzoek dus vooraleer je jouw pagina online gooit, welk zoekwoord voor jou belangrijk is en een plek in jouw URL verdient. Publiceer jouw webpagina dus pas nadat je jouw website link (of slug in Yoast) invult.
Bijvoorbeeld:
Vorig jaar optimaliseerde ik een website voor interieur architecten. Ik merkte op dat webpagina’s waarbij een relevant zoekwoord in de URL of website link was geïntegreerd, sneller reageerde op SEO optimalisaties dan pagina’s waar dit niet het geval was.
- Website link 1: domeinnaam.be/badkamer-renovatie
- Website link 2: domeinnaam.be/sfeervolle-badkamer
Wil je als interieurarchitect hoog scoren in Google voor de zoektermen ‘badkamer renovatie’, dan maak je meer kans een goede positie in die zoekresultaten in te nemen met de eerste website link.
Verzorg jouw pagina-specifieke SEO
Pagina-specifieke SEO of on-page SEO omvat alle SEO optimalisaties die je binnen je eigen website kan uitvoeren met als doel hoger te scoren in Google. Het helpt Google én jouw doelgroep begrijpen waarover jouw webpagina gaat.
Besteed je dus voldoende aandacht aan de zoekwoorden die je verwerkt in jouw on-page SEO, dan snapt Google enerzijds beter voor welke zoekopdrachten jouw webpagina mag worden getoond. En anderzijds spreek je meteen ook de taal van jouw klant waardoor die sneller geneigd is om in die zoekresultaten van Google op jouw webpagina te klikken.
Deze on-page SEO elementen helpen jou op goede weg:
- paginatitel
- headers
- tekst
- afbeeldingen
Meer info over hoe deze pagina-specifieke elementen vind je terug in m’n gratis SEO e-book.
Leg de nodige interne linken
Interne linken bevorderen de gebruiksvriendelijkheid van je website: ze zorgen ervoor dat je websitebezoeker vlot kan navigeren doorheen je website naar pagina’s die relevant zijn.
Om snel een overzicht te vinden van pagina’s binnen jouw website waar je naartoe kan linken, kan je volgende Google commando naar je hand zetten:
- site:domeinnaam.be “zoekwoord”
Vervang domeinnaam.be door jouw domeinnaam en vul het topic waarvoor jij een pagina zoekt binnen jouw website, in de zoekbalk van Google.
Zoek ik bijvoorbeeld pagina’s waar ik SEO-tips vermeld, dan vul ik volgende in:
- site:seostudio.be “SEO-tips”
Daar bovenop zorgen interne linken ervoor dat ook de Google robot gemakkelijk de weg vindt doorheen je website en meer of minder belang hecht aan de ene of de andere pagina.
Ga na of je externe linken kan verwerven
Een externe link is de kers op de taart van jouw webpagina. Heb je goede content gecreëerd, de nodige aandacht besteed aan de opbouw van je URL, pagina-specifieke SEO en interne links dan geven externe linken jou die finale duw in de rug.
Ontdek hoe je externe links kan bekomen met deze praktische tips voor linkbuilding.