Je zoekt iets op in Google en nog voor je naar de eerste website hebt geklikt, krijg je al een uitgebreid antwoord voorgeschoteld. Handig voor de gebruiker, maar frustrerend als je zelf investeert in content en SEO.
In dit artikel leg ik je uit wat AI Overviews zijn, waarom ze het online speelveld veranderen en wat dat betekent voor jouw zichtbaarheid in Google.
Je ontdekt hoe deze nieuwe functie je verkeer kan beïnvloeden, wat de impact is op B2B versus B2C én welke strategieën je nu best inzet om mee te blijven spelen.
AI Overviews zijn de automatisch gegenereerde antwoorden die Google je sinds kort bezorgt wanneer je een zoekopdracht intypt in de zoekmachine. Die antwoorden worden samengesteld met behulp van content gevonden op een handvol webpagina’s. Webpagina’s die ook vóór de komst van AI Overviews al goed presteerden in Google.
Google testte AI al een tijdje met Gemini, de tegenhanger van Co-Pilot, de zoekmachine van Bing, en lanceerde in mei 2025 AI Overviews in België.
Helemaal fair lijkt het op het eerste gezicht niet. Online ondernemers en bedrijven investeren in het creëren van kwalitatieve content, die nu kortweg van hun website wordt geplukt en in een automatisch gegenereerd antwoord wordt geplaatst.
Het gevolg? De Google-gebruiker wordt misschien sneller bediend, maar jij als online ondernemer maakt nu minder kans om die klik te winnen. Je investeert dus in sterke content, maar wordt er minder voor beloond.
Dit is het grote vraagteken bij deze nieuwe feature van Google. De kans is bijzonder groot dat we als online ondernemers met minder klikken vanuit Google zullen moeten doen. ’t Is te zeggen, afhankelijk van de zoekopdracht die wordt ingevoerd.
Bijvoorbeeld:
Wanneer een surfer meer informatie zoekt, wordt bij het merendeel van de zoekopdrachten een AI Overview getoond.
Zoekopdracht: “waarom dagcrème gebruiken”
Zoekt een surfer echter naar een product of dienst, dan verschijnen bovenaan de zoekresultaten nog steeds de vertrouwde Google Ads, gevolgd door de organische resultaten.
Zoekopdracht: “dagcrème met SPF”
Of je in de toekomst met minder klikken moet doen, hangt volgens mij ook af van de markt waarin je actief bent. Veelal worden websites met een B2B-doelgroep bezocht door bezoekers die gebruikmaken van een desktop, terwijl B2C-gebruikers vaker opzoekingen doen met hun smartphone.
Klinkt logisch: ben je op je werk, dan zoek je werkgerelateerde zaken op, vanachter je desktop. Zit je thuis in de zetel of op het terras met je vrienden, dan gebruik je jouw smartphone voor snel opzoekwerk.
Waar wil ik naartoe?
Zoek je iets op via je smartphone, dan neemt een AI Overview vrijwel je hele scherm in beslag. Je moet al scrollen om tot de organische zoekresultaten te komen.
More effort = less clicks.
Voorbeeld (links): resultatenpagina voor “zoekmachine marketing” op mobiel.
Ben je echter via je desktop aan het zoeken geslagen, dan krijg je gewoonweg meer info in één oogopslag, ‘above the fold’. Rechts naast het AI Overview worden websites vermeld waar Google haar inspiratie haalde, en ook de link-icoontjes — die héél subtiel aangeven dat er actieve websitelinks zijn — vallen meer op.
Voorbeeld (rechts): resultatenpagina voor “zoekmachine marketing” op desktop.
Dat de zoekresultaten continu in beweging zijn, is geen nieuws. Maar deze evolutie schudt wel stevig aan de takken van de bomen. Welke rol krijgt SEO in de toekomst? En welke shift mogen we verwachten?
Het hangt af van businessmodel tot businessmodel, en van aanbod tot aanbod — dat gaf ik hierboven al mee. Maar er zijn volgens mij ook gemeenschappelijke delers.
Moet je in de toekomst tevreden zijn met minder websitebezoekers? Dan lijkt het me hét moment om te focussen op de gebruiksvriendelijkheid van je website. Investeer in een sterke klantbeleving, zodat je met minder webverkeer vanuit Google toch eenzelfde omzet kan realiseren.
Waar informatieve zoekopdrachten jou de klik niet meer opleveren, toont data dat wie actief op zoek gaat naar jouw merknaam, wél op jouw website belandt. De doorklikratio van merkgerelateerde zoekopdrachten ligt vaak hoger dan 70%.
Online ondernemers zullen uitwijken naar andere kanalen om hun merkbekendheid te versterken. Was je nog niet actief op TikTok, dan is dit misschien jouw uitgelezen kans om een account op te starten. Posts op LinkedIn zullen waarschijnlijk ook in frequentie toenemen. En had je nog geen podcast? Dan wordt dit misschien ook wel iets voor jou.
We zullen méér online ballen in de lucht moeten houden voor online groei.
Wie de voorbije jaren investeerde in een kwalitatieve e-maildatabase, heeft vandaag een streepje voor — net zoals wie al kan teren op een sterke naamsbekendheid. Want met doelgerichte en gesegmenteerde e-mailmarketing (ja, er zijn nog steeds bedrijven die niet in segmentatie geloven…), behaal je niet alleen de klik, maar vergroot je ook je conversiekans.
Benieuwd of jij de komende dagen ook méér e-mails in je inbox ziet belanden…
Neen. SEO blijft deel uitmaken van een stevige marketingstrategie met ruimte voor inbound marketing. Google blijft het go-to kanaal voor wie bewust tijd maakt om iets op te zoeken of online aan te kopen. Ben je een kennisondernemer? Dan kan je nog steeds rekenen op online visibiliteit, ondanks dat je misschien minder webverkeer ontvangt. En als webshophouder slaap je voorlopig nog even op beide oren.
AI Overviews veranderen het spel, dat is duidelijk. Maar als solo ondernemer hoef je niet aan de zijlijn te blijven staan. Blijf inzetten op waardevolle content, werk aan je merkbekendheid en optimaliseer je website voor conversie. Zo haal je het maximale uit elk bezoek, zelfs als het er straks iets minder zijn.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |