Core Web Vitals
In juli 2021 rolde Google een langverwachte, grote én aangekondigde algoritme update uit met als doel te focussen op de gebruikerservaring van de website bezoeker. Met deze update introduceerde ze de ‘Core Web Vitals’, een reeks indicatoren waardoor de gebruikerservaring van jouw website meetbaar worden. En die gebruikerservaring of user experience (UX) bepaalt mee de positie van jouw website in de zoekresultaten van Google.
Wat zijn deze Core Web Vitals nu precies? Ik leg het je uit in mensentaal.
Largest Contenful Paint (LCP)
Largest Contentful Paint verwijst naar de laadtijd van de pagina.
Het klinkt vanzelfsprekend dat een snelle laadtijd zorgt voor tevreden website bezoekers, en tevreden website bezoekers eerder geneigd zijn over te gaan naar conversie. Omgekeerd geldt quasi hetzelfde: trage laadtijden zorgen ervoor dat website bezoekers afhaken en de conversieratio daalt.
Bijvoorbeeld:
Vergelijk het met een fysieke winkel waar een lange wachtrij je weerhoudt om iets in die winkel te kopen. Wil je persé in die specifieke winkel een product kopen, dan keer je hoogstwaarschijnlijk nog een keertje terug in de hoop dat de wachtrij korter is of raap je al jouw moed bij elkaar en sluit je toch aan op het einde van die rij. Maar vind je in een winkeltje om de hoek net datzelfde product zonder wachtrij, dan is de kans reëel dat je jouw aankoop daar voltooit.
Maar liefst 40% van de website bezoekers verlaat een site met traag ladende afbeeldingen of content. En 1 op 2 van de mobiele surfers sluit een website waarvan de laadtijd meer dan 3 seconden inneemt.
Maar wat is nu volgens Google een goede laadtijd voor je website?
Google beloont webpagina’s of websites met een goede score indien de laadtijd onder de 2,5 seconden blijft.
First Input Delay (FID)
De First Input Delay geeft weer hoe lang het duurt vooraleer jouw pagina interactief wordt. M.a.w. hoe lang het duurt om een actie van jouw website bezoeker op je website te verwerken.
Bijvoorbeeld:
Klikt een websitebezoeker op een interne link op jouw webpagina, hoe lang duurt het dan bijvoorbeeld vooraleer jouw volgende pagina opent.
Google wordt vrolijk van websites die binnen 100 ms interactie verwerken.
Cumulative Layout Shift (CLS)
De Cumulative Layout Shift drukt de tijd uit die nodig is om een stabiele schermweergave te bekomen.
Bijvoorbeeld:
Wanneer je een webpagina bezoekt waar ook advertenties worden weergegeven, kan het voorvallen dat de overige content van de pagina blijft verschuiven tot op het moment dat de advertentie volledig is opgeladen.
Stel je voor dat jouw klant net zijn/ haar winkelkarretje wil betalen, maar de ‘betaal’ knop telkens verschuift door een advertentie die wordt opgeladen. De kans bestaat dat jouw potentiële klant afhaakt en het winkelkarretje achterlaat zonder de aankoop te voltooien.
Nu je begrijpt wat die Core Web Vitals zijn, kunnen we bekijken hoe jij jouw website kunt optimaliseren om aan deze 3 indicatoren te voldoen. Ik bundelde 6 tips voor jou om de snelheid van jouw website te verbeteren.