Content optimalisatie

Content is één van de belangrijkste pijlers binnen SEO. Zonder content wordt het moeilijk om jouw website in Google terug te vinden. Maar je hoeft niet telkens opnieuw het warme water uit te vinden. Je kan ook vruchten plukken van het aanvullen of aanpassen van jouw bestaande content.

In dit blogartikel licht ik toe hoe ikzelf tewerk ga wanneer ik content optimaliseer voor mijn doelgroep.

Inhoud: Content Optimalisatie

Wat is content optimalisatie?

Content optimalisatie houdt in dat je bestaande content wijzigt of uitbreidt nadat je de prestaties van die content analyseert. Op basis van jouw bevindingen uit die analyse, kan je jouw content aanpassen of bijsturen met als doel hoger te gaan scoren in Google.

Bijvoorbeeld:

Je hebt een blogartikel gepubliceerd op jouw website. Na verloop van tijd ga je met behulp van de Google Search Console na hoe dit artikel presteert in Google. Hoeveel webverkeer ontvangt dit artikel via de Google? En aan de hand van welke zoekopdrachten belanden lezers op jouw blogartikel?

Merk je op dat je voor een bepaalde combinatie zoekwoorden een positie op de tweede pagina van Google behaalt? Dan kan je mogelijks mits het aanpassen van jouw content, een plek op die eerste pagina van Google bemachtigen. Zo weet de potentiële lezer jouw blogartikel beter te vinden en ontvang jij op termijn méér webverkeer.

Of bijvoorbeeld:

Je hebt een webshop boordevol fijne producten en vindt dankzij zoekwoordenonderzoek zoektermen die bijzonder relevant zijn voor één van jouw producten. Dan is het opportuun jouw productomschrijving te herschrijven met als doel de online vindbaarheid van jouw product te verbeteren en jouw klantenbereik te vergroten.

Waarom zou je bestaande content optimaliseren?

Je vraagt je misschien af waarom het nuttig is bestaande content aan te passen of aan te vullen voor jouw online vindbaarheid. Ik geef je meteen 4 redenen:

  • Online concurrentie: De online concurrentie verandert continue. Er komen nieuwe spelers bij, bestaande spelers passen hun content aan om eveneens hun online visibiliteit in Google te verbeteren of er wordt plots meer geïnvesteerd in Google Ads dan voordien.

  • Google algoritme: Google past haar algoritme van tijd tot tijd aan. Nu er zoveel met AI Generated Content wordt geëxperimenteerd, worden er méér algoritme updates verwacht in de toekomst. De kans bestaat dat de online visibiliteit van jouw content evolueert na een update van het Google algoritme.

  • SEO trends: wil je inspelen op de huidige trends, dan is de kans groot dat je hiervoor jouw content dient aan te passen. Zo zet Google in 2023 bijvoorbeeld in op ‘voice search’ en wordt ook de kwaliteit van jouw content belangrijker.

  • Jouw kennis wordt ruimer: terwijl jij ervaring opdoet in ‘the field’ verrijk je jouw eigen kennis en expertise. Blogartikelen die je 3 jaren geleden postte, wil je nu graag aanvullen met jouw extra kennis en ervaring.

Hoe start je met content optimalisatie?

Wil je weten waar jouw opportuniteiten om jouw webteksten te optimaliseren liggen? Dan is het belangrijk inzicht te bekomen in de prestaties van jouw content:

  • hoeveel kliks ontvangen jouw webpagina’s via Google
  • hoe vaak worden jouw webpagina’s vertoond in Google,
  • en voor welke zoekopdrachten behaal je een mooie positie in die zoekresultaten.
 

Al deze informatie vind je in 1 gratis tool van Google: de Google Search Console. Heb je nog geen toegang tot de Google Search Console, rep je dan als de bliksem naar deze gratis SEO tool en verifieer jouw account. De Google Search Console bevat immers een zee aan informatie over hoe jouw website het doet in Google.

Er zijn verschillende invalshoeken om na te gaan welk stuk content van jouw website je nu mag gaan optimaliseren. Ik bespreek hieronder de 2 invalshoeken die ikzelf het vaakst gebruik.

Vergelijk prestaties van verschillende periodes

Eén werkwijze om na te gaan hoe goed jouw webteksten het doen in Google is om 2 periodes met elkaar te vergelijken. Zo kan je bijvoorbeeld zien hoeveel website bezoekers je de voorbije 3 maanden ontving via organische zoekopdrachten (SEO) ten opzichte van de 3 maanden daarvoor. 

Hoe je dat doet, leg ik je stap voor stap uit:

  1. Open de Google Search Console
  2. Klik in de linkerkolom op ‘Prestaties’
  3. Klik bovenaan de periode aan
  4. Pas deze aan naar ‘Vergelijken’
  5. Kies de gewenste periode aan die je graag vergelijkt
  6. Klik op ‘Toepassen’ 
google search console prestaties
Klik in de linkerkolom op 'Prestaties'
google search console periode
Klik bovenaan op de periode
google search console vergelijken
Klik op 'Vergelijken'

Je krijgt nu een grafiek te zien met daaronder een tabel die toont hoe jouw website de laatste 3 maanden presteert in vergelijking met de 3 maanden daarvoor.

Klik nu op het tabblad ‘Pagina’s’ om in één oogopslag te zien welke pagina’s beter presteren, en welke minder goed presteren. Welke pagina’s ontvingen minder kliks of werden minder vaak vertoond in de zoekresultaten van Google?

Klik nu een pagina aan die minder kliks ontving de laatste 3 maanden t.o.v. de 3 maanden voordien. En neem een kijkje in het tabblad ‘Zoekopdrachten’. Hier krijg je te zien voor welke zoekopdrachten je minder kliks mocht ontvangen.

Klik op de pagina met minder vertoningen de voorbije 3 maanden t.o.v. de 3 maanden daarvoor
zoekopdracht in google search console
Ga na voor welke zoekopdrachten die pagina aan visibiliteit verliest

Onderzoek, observeer en optimaliseer

Hoe ikzelf tewerk ga wanneer ik pagina’s optimaliseer voor Google, leg ik je met plezier uit. 

  • Typ deze zoekopdrachten met verlies in vertoningen en/ of kliks één voor één in in Google en ga na welke conculega’s beter zijn gaan presteren.
    • Welk type content wordt getoond (video, afbeeldingen, lijstjes,…) en waarover vertellen ze?
    • Worden er plots méér advertenties getoond waardoor jouw organische resultaat wegzakt in Google?


Tip:
Kom uit je pijp en ga op zoek naar die waardevolle externe link om jouw positie in Google te versterken. 

  • Denk na over hoe jij jouw content kan verrijken rond het topic waarover jouw specifieke webpagina gaat.
    • Zijn er wijzigingen of evoluties binnen jouw sector?
    • Heb je meer ervaring opgedaan en ben je klaar om deze te delen?


Tip:
Evalueer jouw eigen content en ga na of je deze kan verrijken met opgedane kennis. 

  • Voer indien nodig een aanvullend zoekwoordenonderzoek uit om na te gaan of jouw content een antwoord biedt op zoekopdrachten die betrekking hebben op jouw topic. De kans is groot dat er zoekwoorden opduiken waarvoor jij eveneens hulpvaardige content kan gaan schrijven.

    Tip: duiken er nieuwe zoekwoorden op uit het zoekwoordenonderzoek? Schrijf dan extra content voor jouw pagina om jouw online bereik te vergroten. 

  • Dubbelcheck of jouw pagina-titel en/ of meta beschrijving op punt staan. Overtuigen ze de surfer om op jouw resultaat te klikken wanneer hij/ zij deze zoekopdracht intypt in Google?


    Tip
    : Kijk gerust naar de pagina-titels van advertenties, ze kunnen dienen als inspiratie! 

  • Ga na of de pagina met verlies aan vertoningen of kliks nog goed functioneert. Dubbelcheck de werking van interne linken, formulieren, de snelheid van de pagina, enzovoort. Wie weet is er een automatische thema-update uitgerold waardoor bepaalde onderdelen van jouw pagina plots niet meer werken.


    Tip
    : Schakel het automatisch uitrollen van thema-updates voor WordPress bijvoorbeeld uit. Geen verrassingen meer!

Laaghangend fruit of 'lowhanging fruit'

SEO is een proces van lange adem, dat weten we ondertussen. Maar wist je ook dat er tóch een vorm van content optimalisatie is die snel haar vruchten afwerpt? In het vakjargon wordt er vaak verwezen naar ‘lowhanging fruit’ of laaghangend fruit. Dit gaat om optimalisaties die jij kan uitvoeren die je snel resultaat opleveren. 

In een volgend blogartikel doe ik mijn tweede werkwijze om content te optimaliseren uit de doeken: content optimalisatie aan de hand van SEO quickwins. Ik maag je wegwijs met de Google Search Console en toon je hoe je aanpassingen maakt die op korte termijn een invloed hebben op jouw rankings.