Contentmarketing

Contentmarketing is een cruciaal onderdeel van marketing waar we als ondernemer al dan niet bewust mee omgaan. Benieuwd naar wat content marketing is en hoe jij jouw content inzet doorheen de verschillende fasen van de klantenreis? 

In dit blogartikel maak je kennis met het begrip content marketing, loods ik jou doorheen de klantenreis en leg ik je uit hoe jij jouw content op die klantenreis afstemt. Als kers op de taart licht ik je uiteraard toe hoe jij SEO een plaats geeft in jouw content marketingplan.

Inhoudstabel:

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing omvat alle content die jij als ondernemer inzet om jouw doelgroep te bereiken doorheen de klantenreis, met als doel een verkoop of conversie te realiseren.

Content komt in allerlei vormen en wordt zowel offline als online verspreid. Denk maar aan een brochure die je uitdeelt aan klanten die jouw showroom bezoeken, een blogartikel dat je schrijft om jouw ideale klant vooruit te helpen, een video opname voor YouTube, een e-mailcampagne die je uitstuurt om klanten over de streep te trekken, een Facebook advertentiecampagne om nieuwe klanten te bereiken,…

In dit blogartikel bezorg ik je meer info over content marketing en hoe deze tactiek bijdraagt tot een betere online vindbaarheid van jouw website. 

Het belang van contentmarketing

Waarom jij als (online) ondernemer wil inzetten op contentmarketing?

  • Je bereikt jouw klant met de juiste boodschap per fase van de klantenreis
  • Je vergroot jouw online/ offline visibiliteit
  • Je bouwt een relatie op met jouw doelgroep
  • Contentmarketing is goed voor SEO
  • Je optimaliseert jouw omzet
  • … 

De klantenreis of sales funnel

Om te starten met content marketing is het belangrijk de klantenreis van jouw doelgroep uit te tekenen. Vooraleer jouw ideale klant een aankoop voltooit, heeft deze een proces doorlopen. De klantenreis geeft dit proces schematisch weer, en deelt dit proces op in verschillende fasen: de see-fase, think-fase, do- en care-fase. 

klantenreis of salesfunnel

See-fase

Tijdens de see-fase heeft jouw doelgroep jouw dienst of product nog niet bewust nodig. Het enige wat van jou als ondernemer wordt verwacht, is dat jouw doelgroep kennismaakt met jouw bedrijf en weet wat jij als ondernemer aanbiedt. Zo wil ik bijvoorbeeld, dat wanneer jij je een SEO-marketeer nodig hebt, jij spontaan aan SEO Studio denkt.

Think-fase

Tijdens de think-fase heeft jouw doelgroep een specifiek probleem of erkent hij/ zij een nood of behoefte. Hier gaat jouw ideale klant actief op zoek naar informatie, maakt kennis met vakjargon, start met prijzen vergelijken, zoekt reviews op van verschillende aanbieders of zoekt tools en hulpmiddelen die hem/ haar vooruit helpen bij het oplossen van een probleem.

Do-fase

Wanneer jouw doelgroep zich in de do-fase bevindt is hij klaar voor de aankoop. De klant ként jouw bedrijf al dankzij content die je in de fasen voordien aanreikte. Wanneer je op jouw product- of dienstenpagina positieve reviews plaats en duidelijke kenmerken publiceert over jouw product of dienst, zorg je ervoor dat jouw klant zorgeloos die aankoop bij jou maakt. 

Care-fase

Ziezo, je hebt jouw ideale klant overtuigd om bij jou aan te kopen. Aan jou om nu te tonen dat je zijn/ haar mening belangrijk vindt om jouw product of dienst bij te schaven, een Google review of aanbeveling te vragen, of met een kortingscode overtuigen ook een volgende aankoop bij jou te doen.

Soorten content

Er zijn verschillende soorten content. Afhankelijk van jouw doelgroep, wat je wil vertellen, en hoe je jouw content wil verspreiden, kan je jouw type content kiezen.

Denk bijvoorbeeld aan een folder om buurtbewoners attent te maken op de jaarlijkse braderie waar jij met jouw producten aanwezig bent, of een video waarin je haarfijn uitlegt hoe je de snelheid van jouw website optimaliseert, of gewoonweg een blogartikel waarin je een stappenplan deelt over hoe je best een Pinterest pin maakt.

Je leest het goed! De manieren om content vorm te geven zijn zo goed als onbeperkt. 

De soorten content die ik als ondernemer het vaakste doorneem of gebruik van maak?

  • Instagram posts 
  • Case studies 
  • Nieuwsbrieven 
  • Podcasts
  • Online cursussen 
  • Artikels in magazines
soorten content

Nu jij een beeld hebt van de verschillende fasen van de klantenreis, weet je dat jouw ideale klant per fase op zoek is naar specifieke content: content die in eerste instantie informeert, content die aanzet tot (inter)actie, en content die ervoor zorgt dat jouw ideale klant bij jou aankoopt. 

Wanneer jij weet waar jouw doelgroep per fase van de salesfunnel naar zoekt, kan jij jouw content aanpassen of creëren in functie daarvan. Besteed dus voldoende aandacht aan de zoekintentie van jouw ideale klant en creëer op basis daarvan kwalitatieve content.

Content distributie

Content distributie of verspreiding geeft aan via welke kanalen jij jouw content verdeelt. Zorg ervoor dat jij als online ondernemer aanwezig bent op de contentkanalen waar jouw ideale klant te vinden is. 

the fantastic four

In dit blogartikel focus ik me op de online distributie van content. Weet je waar jouw doelgroep actief is, dan weet je waar je jouw content best tentoonstelt.

  • Focus jij je bijvoorbeeld op kleine ondernemingen, dan helpen waardevolle posts op LinkedIn jou ongetwijfeld aan een bereik bij jouw ideale klant.
  • Ben je actief in de creatieve sector, zoals interieur, make-up stylisten, decoratie,… weet dan dat je met een goed georganiseerd Pinterest profiel, jouw ideale klant weet te inspireren.
  • Heb je een webshop en probeer je jouw producten aan de man te brengen via Google? Zorg er dan voor dat de content over jouw product gemakkelijk online vindbaar is met Google Ads 
  • Heb je als webshop-eigenaar geen budget voor Google Ads? Start dan met het schrijven van blogartikelen op jouw website die relevant zijn voor jouw doelgroep. (dit mag je eveneens doen indien je wél budgetten hebt voor Google Ads)
 
Je kan jouw content dus verspreiden via social media, online advertising, SEO en e-mail. Dit zijn meteen ook de Fantastic Four waar Jeff Bullas naar verwijst, aangehaald in het boek van Clo Willaerts, Digital marketing like a PRO. Een aanrader trouwens voor wie op tijd en stond meer wil weten over dit brede onderwerp.

Meer dan 80% van de mensen start de zoektocht naar jouw product of dienst online

Met deze stelling in jouw achterhoofd, benadruk ik graag het belang van de aanwezigheid van jouw webcontent in de zoekresultaten van Google. Hetzij met Google Ads of met webpagina’s die gemakkelijk online vindbaar zijn dankzij SEO.

 

Content marketing en SEO

Content marketing en SEO gaan hand in hand. Wanneer jij erin slaagt dankzij de content op jouw website of een andere website méér website bezoekers aan te trekken, ben je op goede weg. Je dient namelijk zowel jouw ideale klant met jouw kennis én verbetert de online vindbaarheid van jouw website: een win-win situatie!

Maar hoe doe je dit nu? 

Door waardevolle content te voorzien, toegespitst op de fase van de klantenreis waarin jouw doelgroep zich bevindt én waar je doelgroep dus ook effectief online naar zoekt. Nuttige inzichten over de vragen die jouw doelgroep aan Google stelt, kan je bekomen door zoekwoordenonderzoek

Enkele voorbeelden van content die bijdraagt tot de online vindbaarheid van jouw website in Google:

  • Tijdens de see-fase kan jij jouw ideale klant bereiken met een gastblog op een website van een mede-ondernemer die actief is in een sector complementair aan de jouwe. Zo vind je een gastblog van SEO Studio op de website van De Contentfabriek. Hierdoor bereik ik mijn ideale klant, zonder dat deze in se op zoek is naar tips over SEO, én bekom ik een waardevolle externe link.
 
  • De think-fase is dan weer ideaal om jouw prospect vooruit te helpen met een stappenplan, checklist, e-book of freebie. Afhankelijk van de branche waarin je actief bent, zoekt jouw ideale klant online naar een stappenplan of checklist. Vergroot de online vindbaarheid door een pagina op je site te voorzien waarin een stappenplan te lezen of te downloaden valt. Google je bijvoorbeeld ‘seo ebook’, dan vind je SEO Studio als eerste organische resultaat terug in op de eerste pagina van Google.
 
  • En tijdens de do-fase zorg je er voor dat jouw klant je product of dienst gemakkelijk vindt wanneer hij/ zij de productnaam googelt. In een sterk concurrentiële markt merk je dat de eerste pagina van Google wordt gedomineerd door advertenties, waardoor hoog scoren met behulp van SEO niet voor de hand liggend is. Zorg ervoor dat jouw prijzen duidelijk geafficheerd zijn en de aankoop vlot en veilig kan gebeuren.
 
Het doel is om tijdens die see-fase zoveel mogelijk prospects te bereiken met waardevolle informatie zodat er een groot aantal website bezoekers doorstromen naar die think-fase, om zo in bij jou in de do-fase te belanden.