VB Advocaten

Eén van mijn allereerste SEO projecten was deze voor het advocatenkantoor VB Advocaten: een gepassioneerd en ambitieus team advocaten met een kantoor in Roeselare en Waregem. 

Lees hier hoe we het aantal websitebezoekers wisten te vervijfvoudigen op 1 jaar tijd.

Probleemstelling

De webpagina’s bekomen voornamelijk websitebezoekers vanuit merk-gerelateerde zoekopdrachten

De website bestaat uit een mooi aanbod aan informatie: elke advocaat heeft een eigen pagina waarop haar of zijn expertise wordt uitgelegd en er bestaan tientallen webpagina’s met korte SEO teksten voor een reeks zoekwoorden met zowel hoge als lage zoekvolumes.

Doordat elke advocaat een eigen pagina heeft en expertises per advocaat elkaar overlappen, overlappen ook de zoekwoorden die relevant kunnen zijn per pagina (per advocaat). Hierdoor wordt het moeilijk om een goede positie in de zoekresultaten te behalen o.b.v. een expertise zoals bijvoorbeeld verkeersrecht. Deze pagina’s ranken enkel wanneer er specifiek op naam van een advocaat wordt gezocht. 

Doelstelling

Websitebezoekers bekomen voor niet-merkgerelateerde zoekopdrachten

Mijn doel is om niet enkel online vindbaar te zijn wanneer een individu reeds op zoek gaat naar het kantoor aan de hand van de naam van een advocaat. Maar om ook vindbaar te zijn wanneer iemand op zoek is naar een antwoord op een specifieke vraagstelling of probleem. 

We willen graag online vindbaar worden voor niet-merkgerelateerde zoekopdrachten, zoals bijvoorbeeld ‘is dronken fietsen strafbaar’ of ‘ik wil scheiden maar mijn man niet’ of ‘hoe wanbetalers aanpakken’.

Werkwijze

Opstarten van een blog

Om hoog te scoren in Google voor niet-merkgerelateerde zoektermen wordt een blog opgestart. Hiermee kunnen we antwoord bieden op vragen die vaak worden gegoogeld en krijgt het kantoor de kans om haar verschillende expertises in de verf te zetten.

De blogartikelen worden door het advocatenkantoor aangeleverd o.b.v. actuele onderwerpen, blogideeën die worden afgeleid uit zoekwoordenonderzoek of uit eigen initiatief van het kantoor. Eens het blogartikel is geschreven, zorg ik ervoor dat het artikel wordt klaargestoomd voor online publicatie.

En dat doe ik met dit eenvoudige stappenplan:

  1. Zoekwoordenonderzoek
  2. Teksten herwerken
  3. Header 1 formuleren
  4. Headers 2 schrijven
  5. Afbeelding comprimeren en benoemen
  6. Interne linken verwerken
  7. URL of websitelink bepalen
  8. Pagina-titel schrijven
  9. Metabeschrijving formuleren
  10. Blogartikel publiceren

 

Van zodra een nieuw blogartikel wordt gepubliceerd, vraag ik manueel een indexering aan via de Google Search Console. Al valt het te betwisten of een manuele aanvraag tot indexering tegenwoordig het proces van indexatie echt nog versnelt.

 
 

Resultaat

Eén jaar en 29 blogartikelen later lijkt het me een mooi moment om terug te blikken en te zien of de inspanningen ook vruchten afwierp. Ik deel de resultaten in een notendop.

 

8x méér website bezoekers in augustus 

Deze werkwijze leverde voor de maand augustus van huidig jaar (2022) maar liefst 3786 méér nieuwe website bezoekers op dan diezelfde periode het jaar daarvoor. Meer dan een achtvoud:

Verviervoudiging van de online visibiliteit 

Ook de online visibiliteit groeide immens het voorbije jaar én de website van het advocatenkantoor werd voor het eerst gevonden voor niet-merkgerelateerde zoekopdrachten. 

Ongeveer 50 featured snippets, 205 pagina één posities en een consequente vertegenwoordiging in de local pack zorgen voor een flinke verbetering van de online visibiliteit:

Opkomende uitdagingen

 
Nu de content begint aan te dikken en bepaalde onderwerpen die enkele maanden terug inspeelden op de actualiteit, nu niet meer heet van de naald zijn, wordt het een uitdaging om ‘content hubs’ uit te tekenen en bepaalde artikelen van koers te laten wijzigen zónder de URL structuur aan te passen.
 
Het advocatenkantoor pakt in het najaar van 2022 uit met een nieuwe website waardoor een content migratie nodig is. Wordt vervolgd!

Conclusie

Niet elke website of onderneming leent zich ertoe om blogartikelen te schrijven. Afhankelijk van de sector waarin je actief bent, de online concurrentie, de wil om in de pen te kruipen, de expertise die jouw bedrijf sterkt of de artikelen die je verkoopt, kan een blog voor jou al dan niet extra website bezoekers opleveren.

Waarom bloggen voor een onderneming interessant kan zijn?

  • Je vergroot jouw online visibiliteit
  • Je verstevigt jouw naamsbekendheid
  • Je claimt als ondernemer jouw positie als expert
  • Je kan website bezoekers vanuit jouw blogartikel doorsturen naar een product of dienst binnen jouw aanbod
  • De levensduur van een blogartikel is véél langer dan de levensduur van een post op social media bijvoorbeeld. M.a.w. waar een post op Instagram een organisch bereik kent van ca. 24 uren, bereik je jouw doelgroep langer dan 1 jaar met één blogartikel.

Wil jij ook méér websitebezoekers dankzij jouw blog?

Dan kan mijn praktijkgerichte SEO cursus jou vooruit helpen.