SOFAR

SOFAR is een Belgische start-up die met een duurzame sofa-collectie op de markt komt die ‘comfort als een service aanbiedt’ volgens de principes van de circulaire economie. De sofa is zo ontworpen dat je de sofa door het modulaire ‘plug & play’ concept zelf kan ontwerpen naar je persoonlijke voorkeur. Er is een serviceplatform aan verbonden waardoor je je sofa eindeloos kunt aanpassen, je onderhouds- en herstellingstips krijgt en dat SOFAR de sofa terug komt ophalen wanneer je hem uiteindelijk toch beu bent. Als kers op de taart kan de sofa volledig uit elkaar gehaald worden en worden de onderdelen in een nieuwe sofa hergebruikt.

Volg de avonturen van Nele en Esther op Instagram via @_sofar_so_good!

Probleemstelling

Nele en Esther van SOFAR vroegen me een zoekwoorden onderzoek op te starten voor hun nieuwe website, om na te gaan hoe ze een website structuur op poten kunnen zetten die meteen zoekmachinevriendelijk is. Een structuur die ervoor zorgt dat de ideale klant, de website van SOFAR sneller online weet te vinden, zonder gebruik te maken van online advertenties.

Werkwijze

1/ Tijdens een verkennend gesprek haalde ik de pieren uit de neus van Nele en Esther. Waarom startten ze SOFAR op? Welk idee schuilt hierachter? Wie willen ze bereiken? En welke verandering willen ze zien? De passie voor SOFAR spatte van het scherm en bruikbare zoekwoorden vloeiden rijkelijk: de basis van mijn zoekwoordenonderzoek.

2/ Ik startte een uitgebreid zoekwoordenonderzoek en noteerde hierbij zoveel mogelijk zoektermen met bijhorend zoekvolume per maand, de competitiviteit op vlak van SEO én SEA. Het zoekvolume per maand geeft een inzicht in hoe vaak de specifieke zoektermen in de zoekmachines worden ingetypt, en de competitiviteit drukt uit hoe moeilijk het wordt om met die bepaalde zoekwoorden hoog te scoren in Google. 

3/ De meer dan 200 zoekwoorden bundelde ik in categorieën die ik mede definieerde aan de hand van de grootte van het zoekvolume en de aanwezige online competitie.

4/ Ik identificeerde meteen ook enkele subcategorieën.

5/ Het zoekwoordenonderzoek bracht ook interessante blogonderwerpen aan het licht waarvan ik meteen een blogstructuur voorstelde.

6/ Ik schetste afzonderlijke URL structuren die bijdragen tot de gehele website structuur.

7/ Alle bevindingen werden tijdens een video-call uit de doeken gedaan.

Conclusie

Zoekwoordenonderzoek vormt een prima basis voor het bouwen van een nieuwe website. Je bekomt zowel inzicht in de populariteit van de zoektermen die jouw ideale klant gebruikt, als in de omvang van de online concurrentie. Op basis hiervan kan je opportuniteiten spotten, realistische verwachtingen scheppen, een SEO-vriendelijke website structuur uittekenen en kwalitatieve content schrijven.