Mus in een Plas

Mus in een Plas is al jaren mijn favoriete winkeltje in Gent waar ik naartoe wandel wanneer ik mooie kerstkaartjes, leuke oorbellen of originele cadeautjes zoek. Katrien, de eigenares, woont regelmatig workshops bij over digitale marketing en trekt aan m’n mouw om haar webshop te optimaliseren voor Google voor de kerstperiode.

Probleemstelling

De kerstperiode komt eraan en Mus in een Plas bereidt zich voor op een drukke eindejaarsperiode waarin de winkel wordt omgetoverd tot een kerst walhalla boordevol adventskalenders, kersthangers, kerststallen, kerstkaarten, enzovoort. Je vindt deze artikelen niet enkel in de fysieke winkel terug, maar ook op de webshop. Alleen worden ze daar nog niet allemaal optimaal gevonden via Google.

Doelstelling

Het doel is de webshop zo te structureren dat personen die kerstartikelen zoeken in Google, die worden aangeboden door Mus in een Plas, op de webshop van de winkel belanden. Ook dat bepaalde merken gemakkelijker online te vinden zijn voor de webshop. En daarnaast willen we graag dat mensen die op zoek zijn naar inspiratie voor kerstcadeau’s, de weg naar Mus in een Plas vinden.

Werkwijze

Optimaliseren van merkenpagina’s 

Katrien bezorgt me bij de start van het SEO abonnement een lijst met merken waarvoor de online visibiliteit de komende periode bijzonder belangrijk is. Elk merk wordt in het Lightspeed CMS vertegenwoordigd door een aparte pagina. 

Hoe ga ik tewerk?

  • elke merkenpagina wordt voorzien van een tekst met enkele interessante wist-je-datjes over de oprichters, 
  • indien relevant voeg ik interne linken naar de meest populaire producten of productcategorieën van dit merk toe,
  • om de pagina een extra boost te geven, contacteer ik de marketingafdeling of de oprichters van het merk met de vraag een link van hun website naar de merkenpagina toe te voegen. 
merkenpagina optimaliseren
Aanmaken en onderhoud van categoriepagina’s voor Kerst
 

Aan de hand van zoekwoordenonderzoek maakte ik het jaar voordien reeds categoriepagina’s aan om structuur te brengen in het grote aanbod kerstartikelen. Dankzij zoekwoordenonderzoek kreeg ik inzicht in hoe de doelgroep online naar kerst benodigdheden zocht, en hield ik hiermee rekening in het bepalen van het aantal categorieën en subcategorieën, en de benaming ervan.

Dit najaar ga ik in de Google Search Console na hoe deze pagina’s vorig jaar presteerden en aan de hand van welke zoektermen deze ook effectief via Google werden gevonden. Met deze woorden bij de hand start ik met het optimaliseren van de categoriepagina’s met behulp van zoektermen die websiteverkeer opleveren.

Hoe ga ik tewerk?

  • in de Google Search Console klik ik in de linkerkolom op ‘Prestaties’
  • ik voer via ‘Datum’ manueel het laatste kwartaal van 2022 in
  • en voeg een nieuwe filter toe o.b.v. de categoriepagina die ik wil optimaliseren
  • zo bekom ik een overzicht van de zoekopdrachten die me vertoningen en/ of klikken bezorgen
  • de voor Mus in een Plas interessante zoektermen, voeg ik op natuurlijke wijze toe aan de (sub)categoriepagina’s
 

Optimaliseren van kerstartikelen

Kerstartikelen waarvan de voorraad groot is of die vorig jaar goed verkochten, worden ook op punt gezet om gemakkelijk gevonden te worden via Google.

Hoe ga ik tewerk?

  • ik ga na in Google Analytics welke artikelen vorig jaar goed verkochten en speel in op de online advertenties van Mus in een Plas die ik op Facebook en Instagram zie (door Bureau Anciaux ingesteld)
  • er wordt een gebruiksvriendelijke product-titel geschreven
  • de meta-beschrijving wordt geoptimaliseerd met relevante zoektermen
  • de productomschrijving wordt herschreven met zoektermen indien nuttig
  • ik voeg indien gerelateerde artikelen toe om de AOV (Average Order Value) te optimaliseren
 
Gerelateerde producten

Op punt zetten van landingspagina’s

Om in te spelen op de vraag naar kerstcadeau inspiratie werd in september/ oktober van 2021 een landingspagina aangemaakt die dit najaar wordt geoptimaliseerd aan de hand van bevindingen uit de Google Search Console. Ook worden nieuwe artikelen toegevoegd om het aanbod op punt te zetten.

Daarnaast worden extra landingspagina’s aangemaakt voor producten waar vraag naar is, maar niet meteen een specifieke pagina voor bestaat. Bijvoorbeeld voor de populaire Räder lichthuisjes die dienen als kerstdecoratie.

Quick wins definiëren en aanpakken

Naarmate we de maand december naderen heeft het niet zoveel nut om aanpassingen te maken die op langere termijn vruchten afwerpen. Daarom pak ik de SEO quick wins aan die voor de webshop op de loer liggen. 

Resultaat

Om beide eindejaarsperiodes met elkaar te vergelijken bekijk ik de data in de Google Search Console.

We merken een mooie groei op van 2330 kliks voor september t/m december naar 8080 kliks voor dezelfde periode dit jaar. Ook zie je een toenemende online vindbaarheid voor alle categoriepagina’s opgesteld in het thema van Kerst.

wenskaarten kerst

Daarnaast verzamelden we enkele pagina 1 plekken voor kerst gerelateerde zoekopdrachten zoals ‘wenskaarten kerst’ , ‘papieren kerstboom’, ‘kaars kerstboom’, ‘houten kerststal’, ‘kerstkaarten kopen’, ‘tafelversiering kerst’, enzovoort.