Bloggen en SEO | Blog ideeën | Hoe je blog online vindbaar maken

Bloggen en SEO

De kans dat jouw doelgroep via Google informatie gaat vergaren over jouw product of dienst voordat ze overgaan tot een aankoop is erg groot. 

Studies tonen aan dat maar liefst 80% van de mensen hun zoektocht online starten. Je hebt er als ondernemer dan ook alle baat bij dat jouw ideale klant meteen kennismaakt met jouw bedrijf en expertise. En hoe kan je die expertise beter in de etalage plaatsen dan met een blog? 

Hoe je blog ideeën bekomt en ervoor zorgt dat je blog online vindbaar wordt, leg ik je uit in deze blogpost. 

Inhoud blogpost

Blog ideeën

Je hebt beslist om een blog op te starten maar krijgt soms te maken met een gebrek aan inspiratie? Binnen jouw niche zijn er ongetwijfeld verschillende onderwerpen waarover jij kan bloggen. Als SEO-er kan ik je 2 tips meegeven waardoor je meteen enkele blog ideeën bekomt: 

  • je kiest een onderwerp waar jouw ideale klant info over zoekt
  • OF je kiest een topic waarover jij als ondernemer wil bloggen
blogonderwerp kiezen

Een topic waar jouw ideale klant info over zoekt

Met een onderzoek naar frequent gebruikte zoekwoorden verwerf jij inzichten over hetgeen jouw potentiële klant googelt wanneer hij of zij informatie opzoekt over je product of dienst. Als ondernemer kan je hierop inspelen door een passende artikel te schrijven dat antwoord biedt op een specifieke vraag of zoekactie.

Een voorbeeld: uit zoekwoorden research voor een plantenkweker blijkt dat er vaak online wordt gezocht naar wanneer je het best planten verplant. Een blogartikel over dit thema kan op termijn extra websitebezoekers opleveren.

Wil je snel een blogonderwerp vinden of heb je nood aan inspiratie en ideeën? Probeer de gratis tool Answer The Public even uit en ontdek met welke prangende vragen jouw doelpubliek zit. In mijn blogartikel over zoekwoordenonderzoek vind je bijkomende tips voor een uitgebreidere analyse.

Een topic waar jij als ondernemer over wil bloggen

Uiteraard kan je als ondernemer evengoed een waardevolle blog schrijven zonder je onderwerp te laten bepalen door zoekwoordenonderzoek. 

Pin je niet vast op één van beide methodes: als je’t mij vraagt werken ze allebei. Je kan immers zowel ‘awareness’ creëren over een topic waar jouw klant niet bewust naar googelt, als expertise delen over een onderwerp waar je klant wél actief naar zoekt

Je blog schrijven

Eens je jouw blogonderwerp hebt gekozen laat je je inspiratie de vrije loop en pen je neer wat er in je opkomt. Of je kan je laten sturen door de topics waarvoor jouw doelgroep extra informatie opzoekt.

Wat ik daarmee bedoel?

Bijvoorbeeld: een yogalerares wil een blogpost schrijven over yoga oefeningen. 

Uit keyword onderzoek blijkt dat volgende termen vaak gezocht worden in Google:

  • yoga oefeningen per 2
  • yoga oefeningen voor beginners
  • yoga oefeningen voor de rug
  • yoga oefeningen voor ouderen
  • … 

Deze yogalerares kan nu een blog schrijven waarbij ze oefeningen verwerkt voor elk van deze zoekwoorden (uiteraard op voorwaarde dat dit past bij haar doelgroep en aanbod).  

Extra waardevolle SEO-tip: googel jouw blogonderwerp en ontdek welke soorten content Google toont. In het voorbeeld van de yogalerares gaat zij dan al snel merken dat de zoekopdracht ‘yoga oefeningen’ op Google heel wat YouTube-video’s als resultaat geeft. Het opstarten van een eigen YouTube-kanaal zou in haar geval voor extra online zichtbaarheid kunnen zorgen. 

Ook belangrijk: schrijf je blog steeds met jouw ideale klant in het achterhoofd. Stel jezelf de vraag welke kennis rond het blogonderwerp jij kan delen die hem of haar vooruit helpt?

Je blog online vindbaar maken

Maak je blogartikel SEO-proof

Wanneer je een steengoede blogpost hebt geschreven, zit het werk er nog niet op. Want je wil natuurlijk dat Google én jouw doelgroep dat tekstueel meesterwerk ook weten te vinden. Verlies daarom het SEO-luik niet uit het oog en besteed aandacht aan volgende SEO-factoren:

  1.  Verwerk een zoekwoord in jouw URL of website link
  2. Formuleer een passende pagina titel
  3. Besteed voldoende aandacht aan een catchy metabeschrijving
  4. Optimaliseer jouw header 1 (H1) en headers 2, 3,…(H2, H3…)
  5. Comprimeer en benoem jouw afbeeldingen
Meer info over pagina-specifieke SEO en hoe ermee te starten vind je in mijn gratis e-book.
 

Informeer Google

Klaar om jouw blogpost op het wereldwijde web te zetten? Plaats hem dan online en laat Google met deze 4 stappen weten dat je nieuwe content hebt gepubliceerd:

  1. Open Google Search Console
  2. Klik op URL-inspectie
  3. Plak de URL van jouw spiksplinternieuwe blogpost in het invulveld
  4. Vraag de indexering aan

Hierdoor trigger je de Google robot om jouw pagina te crawlen en te indexeren. Zo verovert jouw blogartikel sneller een plekje in die zoekresultaten van Google.

Informeer je publiek

Eens je op ‘publish’ hebt geklikt, wil je dat natuurlijk ook zo snel mogelijk laten weten aan jouw tribe. Vergeet je blogpost dus zeker niet op te nemen in je volgende nieuwsbrief en te delen op je socials. Ook online advertising is een optie.

Wat je van deze blogpost over bloggen moet onthouden? Hoe meer bezoekers jouw content lezen en doorheen jouw website navigeren, hoe beter de positie van die blogpagina én van je hele website in de zoekresultaten van Google. The only way is up!

Heel veel bloginspiratie en SEO-plezier gewenst!

Indira