5x Tips om de click-through-rate (CTR) in Google te verhogen

Ik ben benieuwd naar hoe jij bepaalt op welk zoekresultaat jij klikt in Google.
Klik je op het resultaat met de beste omschrijving?
Léés je wat er staat?
Of klik je random op de eerste de beste link?

Volgens mij verschillen de antwoorden op bovenstaande spervuur aan vragen afhankelijk van de zoekopdracht die je op Google afvuurt.

Wat kan jij doen nu doen om voor jouw website die klik te winnen in de zoekresultaten van Google? Hoe kan jij de doorklikratio of click-through-rate (CTR) voor jou webpagina verhogen? Ik deel graag 5 tips om die klik van jouw potentiële klant te winnen.

Inhoudstabel

Verover een plek op pagina 1 in Google

Vooraleer je meer kliks, en dus meer website bezoekers, mag verwachten via Google, is het belangrijk om een plek op die eerste pagina van de zoekresultaten te bemachtigen.

“Gemakkelijker gezegd dan gedaan”, hoor ik je denken.

Maar staat jouw website op pagina 2 in Google voor een bepaalde zoekopdracht, dan is de kans klein dat jouw doelgroep op jouw website klikt in Google. Studies tonen aan dat de click-through-rate (CTR) drastisch afneemt van zodra je niet in de top 10 van de resultaten in Google, die felbegeerde eerste pagina, te vinden bent.

 

grafiek die aantoont waarom het belangrijk is hoog te scoren in google
Grafiek toont aan hoe de click-through-rate verbetert naarmate je hoger scoort in Google (Bron: Backlinko)

Maar hé, staat jouw webpagina voor een bepaalde zoekopdracht op pagina 2 van Google, dan kost het jou een kleine moeite om die specifieke webpagina naar de eerste pagina van Google te loodsen. 

Test deze 3 tips uit en push jouw webpagina naar die eerste pagina van Google:

  1. Stuur een e-mailcampagne uit met een link naar de webpagina die je wil boosten in Google: hoe meer website bezoekers jouw pagina ontvangt, hoe relevanter Google jouw content acht.
  2. Zorg voor kwalitatieve content: schrijf jouw content met het doel jouw doelgroep zo goed mogelijk te helpen met een antwoord op een vraag, een nieuw aanbod, dienst of product.
  3. Draag zorg voor jouw pagina-specifieke SEO: pagina-specifieke SEO zorgt er o.a. voor dat Google begrijpt waarover jouw content gaat. Zo vergroot je de kans dat jouw webpagina getoond wordt door Google, voor zoekopdrachten van jouw doelgroep.
 
Wil je méér kliks ontvangen via Google, dan moet jouw content dus eerst hoger scoren in de zoekresultaten.

Formuleer een duidelijke pagina-titel

Daar sta je dan, op pagina 1 van Google. Je staat er nog steeds tussen 9 andere zoekresultaten. Wat kan je doen om ofwel een betere positie te claimen voor een specifieke zoekopdracht op die eerste pagina, of die felbegeerde klik te winnen van de Google gebruiker?

Een duidelijke pagina-titel formuleren die de lezer vertelt wat hij of zij van jouw webpagina mag verwachten:

  • Gebruik een zoekwoord in jouw pagina-titel en schuif het zoekwoord zover mogelijk naar voren in jouw pagina-titel: dit zorgt niet alleen voor herkenbaarheid bij de Google-gebruiker, maar kan ook jouw ranking in de zoekresultaten beïnvloeden
  • Sluit af met jouw merknaam om jouw naambekendheid te boosten of herkenning uit te lokken: las de Google-gebruiker reeds eerder kwalitatieve content op jouw website, dan zal deze sneller geneigd zijn opnieuw op jouw webpagina te klikken
  • Overtuig de lezer waarom hij of zij op jouw pagina moet klikken. Waarom wordt hij/ zij er beter van?
  • Beperk je tot 60 karakters, ook al heb je veel te vertellen. Overschrijd je het max. aantal toegelaten karakters, dan breekt Google jouw pagina-titel af met ‘…’ en gaat een stuk van jouw boodschap verloren.
  • Maak het uniek: zorg ervoor dat elke pagina van jouw website een unieke pagina-titel heeft. Zo verstaat Google beter welke pagina voor welke zoekopdracht getoond kan worden.
pagina-titel voor SEO
Voorbeeld van een pagina-titel

Sidenote: Google is volop aan het experimenteren met het zelf formuleren van pagina-titels op basis van AI. Het kan dus zijn dat de pagina-titel die jij invoert in jouw CMS niet de pagina-titel is die uiteindelijk in de zoekresultaten verschijnt. 

Vooraleer je van start gaat met bovenstaande tips, is het belangrijk de zoekopdracht waarvoor je de klik wil winnen zélf in te typen in Google, en de zoekresultaten aandachtig te lezen. Wat valt er jou op? Wat maakt jou verschillende van de resultaten die boven jou worden weergegeven? 

Schrijf een catchy metabeschrijving

Wanneer je een metabeschrijving formuleert en je de klik van de lezer wil winnen, kan je op een aantal zaken letten:

  • Houd het kort en bondig: beperk je tot ongeveer 160 karakters. Ook hier breekt Google jouw tekst af met ‘…’ indien je met meer dan 160 karakters komt aandraven.
  • Gebruik relevante zoekwoorden: verwerk belangrijke zoekwoorden in jouw beschrijving zodat jouw doelgroep zich aangesproken voelt. 
  • Maak het aantrekkelijk: zie een meta-beschrijving als een salespitch waarin jij de Google-gebruiker moet overtuigen om op jouw pagina te klikken. Zorg er dus voor dat jouw meta beschrijving aantrekkelijk klinkt en de lezer nieuwsgierig maakt.
  • Geef een duidelijke call-to-action: wat wil jij dat de lezer doet nadat hij of zij de metabeschrijving heeft gelezen? Wil je dat ze doorklikken naar je pagina of online jouw product bestellen? Vermeld dit eveneens in jouw metabeschrijving om die click-through te triggeren.
 
Let wel, vermijd spel- of typfouten bij het invoeren van jouw pagina-titel en metabeschrijvingen. Een spelfout kan de click-through-rate voor jouw webpagina negatief beïnvloeden.
metabeschrijving
Voorbeeld van een metabeschrijving

Update jouw content

Wanneer je merkt dat één van jouw webpagina’s voor een bepaalde zoekopdracht op het eerste deel van pagina 1 van Google wordt getoond, maar je hiervoor geen website bezoekers ontvangt, of een lage CTR behoudt, is het interessant de zoekresultaten van dichterbij te bekijken.

Vertoont het zoekresultaat van jouw conculega een recentere publicatiedatum dan jouw resultaat, dan kan het nuttig zijn jouw stuk content te updaten. Want zeg nu zelf, zou jij op het meest recente artikel klikken of het artikel gepubliceerd in 2020?

Opgelet! Indien jouw publicatiedatum onderdeel uitmaakt van jouw URL, raad ik af deze publicatiedatum te wijzigen omdat je hierdoor een nieuwe URL creëert. Dit willen we absoluut vermijden. Kijk dus eerst jouw URL-structuur na alvorens aanpassingen te maken.

Wees concurrentieel

Ben je eigenaar van een webshop of ben je als marketeer verantwoordelijk om zoveel mogelijk website bezoekers naar productpagina’s te loodsen? Houd er dan rekening mee dat niet enkel een goede pagina-titel en catchy metabeschrijving de surfer al dan niet zullen overtuigen om op jouw productpagina te klikken. Ook deze factoren beïnvloeden zijn of haar keuze:

  • product reviews en ervaringen: worden product reviews gepubliceerd in de zoekresultaten van Google, dan is de surfer eerder geneigd op een product te klikken met betere review.
  • product prijs: het wordt bijzonder gemakkelijk om in 1 oogopslag prijzen van vergelijkbare producten te vergelijken. Komt jouw product er als duurder alternatief uit? Dan verklein je de kans die klik naar jouw productpagina te winnen.
  • is het product op voorraad? Wanneer jouw conculega door zijn voorraad is, en in jouw webshop het product wel nog voorradig is, vergroot je de kans op een click-through 

 

Voor webshops of e-commerce SEO is het dus belangrijk niet enkel hoog te scoren in Google maar ook een bijkomende concurrentie-analyse te voeren wat prijs, beoordelingen en voorraad betreft.

vermelding van prijs in de zoekresultaten van google
Voorbeeld toont webpagina's met prijsvermelding en/ of verwijzing naar voorraad

Zoals je ziet zijn er tal van factoren die de click-through-rate via Google bepalen. En we hebben niet eens de CTR van merkgerelateerde zoekopdrachten besproken, zoals deze hierboven, waar de gebruiker duidelijk zoekt naar een product van het merk Caudalie. 

Wil jij de CTR verbeteren voor bepaalde zoekopdrachten en bijhorende pagina’s? Pas dan bovenstaande tips toe en denk er tijdig aan zelf ook eens een kijkje te nemen naar het resultaat dat Google toont. Hoe kan jij hier als ondernemer op inspelen om de lezer voor jou te winnen?